Temperaturfall på acktankar
Temperaturfall på acktankar
Det kom upp i en annan tråd om temperaturens fall i acktanken. Jag vill kolla med flera om ni har någon statistik på detta. Alla som loggar ser ju hur den övre givaren sakta dalar för att sedan falla kraftigt när tanken närmar sig sitt slut. Min teori angående detta är att stor del av detta långsamma fall beror på att det varma skiktet har en fallande skala i sig från laddningen. Med det sagt så blir det svårt att se hur många grader tanken tappar per dygn eftersom en del utav detta finns i det fallande skiktet. Detta kan man nog endast kolla när tanken är helt utan förbrukare.
Är det någon som gjort detta? Och i så fall vore det intressant att få veta vid vilken temp ni kollade, hur länge och vilken typ av isolering ni hade osv. Har ni kommit fram till något? Hur många grader per dygn tappar ni? Sommar eldare borde vara experter på detta.
Hur länge kan man ha en tank med från början 90°C innan den blir obrukbar(typ 50°C) med tanke på den förlust man har per dygn? Krasst så får inte tanken tappa mer än 5-6°K per dygn för att det ska funka i en vecka.
Är det någon som gjort detta? Och i så fall vore det intressant att få veta vid vilken temp ni kollade, hur länge och vilken typ av isolering ni hade osv. Har ni kommit fram till något? Hur många grader per dygn tappar ni? Sommar eldare borde vara experter på detta.
Hur länge kan man ha en tank med från början 90°C innan den blir obrukbar(typ 50°C) med tanke på den förlust man har per dygn? Krasst så får inte tanken tappa mer än 5-6°K per dygn för att det ska funka i en vecka.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
-
- Pannrumshärskare!
Så är jag med om man säger att Matab har sina tankar i 10 dagar? Och Andreas i 7 Dagar?
Då tappar Matab 5K/dygn och Andreas drygt 7K/dygn.
Vad har du för isolering Matab?
Då tappar Matab 5K/dygn och Andreas drygt 7K/dygn.
Vad har du för isolering Matab?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
Ja har sprutat hela tanken dock ej botten,med polyeretanskum.Rätt så tjockt 15-20cm.Ja tror man har "igen" tjock isolering på sommarn när inte huset förbrukar så mycket?Typ acken står bara o läcker ut energi? 

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Här kan man läsa om skummet.www.isopol.nu.Det var en firma som gjorde jobbet,Novaisol har för mig det kostade 3000:-eller5000:- kommer inte ihåg exakt. 

Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Ahaaa.......jag har också varit i kontakt med just dom(Isopol) om detta. Det var nog rätt metod du valde. 
I framtiden ska dom defintivt få vara med, har funderingar på att spruta det framtida garaget invändigt.

I framtiden ska dom defintivt få vara med, har funderingar på att spruta det framtida garaget invändigt.
-
- Pannrumstomte!
Min källare blir trevligare med lite värmeläckage. Skulle jag isolera 20 cm runt tankarna får jag nog sätta in ett extra element, och låta det läcka där. Eller möjligtvis en elektrisk (hu) avfuktare.
Nu kör jag med påfyllning, "nära gratis" i drift, från solpanelerna istället, och så läcker det lite lagom från tankarna för att hålla en trivsam källarmiljö.
Nu kör jag med påfyllning, "nära gratis" i drift, från solpanelerna istället, och så läcker det lite lagom från tankarna för att hålla en trivsam källarmiljö.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Jo har man "läckaget" på rätt plats så är ju det ingen nackdel.Mitt pannrum håller 10-12 plusg,när ja inte eldar.eldar ja en halv dag så stiger innetempen ett par grader.Min returtemp till acken brukar pendla mellan 30-35g,skulle man kunna höjja innetempen i pannrummet något om man koppla en radiator på returen innan shunten o på så vis få något högre innetemp o lägre returtemp till acken? ps.kanske blev lite off topic i Woddas tråd.

Har haft samma funderingar som dig Matab men jag ville göra det lite enklare genom att hitta något man kunde sätta direkt på röret som avleder värmen på ett effektiv sätt. Typ 5x5cm stora brickor av aluminium som kunde träs på så att man får fläns effekt direkt på röret. Har dock inte hittat något ännu.
Jag tänkte placera dessa mellan mina slavar och tekniktanken för att tömma vattnet helt på energi innan det buffras i slaven.
Däremot har jag även funderat vidare på era siffror angående tappet i tanken. För att få rätt siffra så måste man ha med hur mycket som verkligen tappades. Nån dusch, nån disk osv blir ganska många kWh på en vecka, men å andra sidan så är detta verkligheten.
Fler får gärna lägga in sina siffror så vi kanske får lite mer att gå på.
Jag tänkte placera dessa mellan mina slavar och tekniktanken för att tömma vattnet helt på energi innan det buffras i slaven.
Däremot har jag även funderat vidare på era siffror angående tappet i tanken. För att få rätt siffra så måste man ha med hur mycket som verkligen tappades. Nån dusch, nån disk osv blir ganska många kWh på en vecka, men å andra sidan så är detta verkligheten.
Fler får gärna lägga in sina siffror så vi kanske får lite mer att gå på.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Rätt normal vv förbrukning är 8-12 kWh/dygn så runt 70 kWh/vecka är nog normalt men vissa kanske säger 20-30 kWh/dygn men anses ej normalt av mej iaf, Känner en som har ett bubbel bad som fylls med 300 l minst 5 ggr/vecka o där är vv förbrukningen hög kan ja lova..
Ska bli kul att höra hur det kommer se ut hos kompisen som byggde systemet i höstas när endast vv behövs, Eldade var 6:e dag då utetempen låg mellan 0 till +5° med 3700 l tank.. Eldade då tanken va 40-45° i toppen o ca 26° resten..
Han har 500 mm i toppen o 285 mm i sidorna

Ska bli kul att höra hur det kommer se ut hos kompisen som byggde systemet i höstas när endast vv behövs, Eldade var 6:e dag då utetempen låg mellan 0 till +5° med 3700 l tank.. Eldade då tanken va 40-45° i toppen o ca 26° resten..
Han har 500 mm i toppen o 285 mm i sidorna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd