Betaserien är nu slutsåld, eventuellt kan ytterligare ett antal loggrar komma att säljas i slutet av februari/början av Mars.
Skicka ingen beställning!
Fasen jag som började bli lite sugen!
Vad kostade den? De har tagit bort priset nämligen..
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt. Mitt lilla projekt
Andreas du pratar om att du behöver mer isolering till tankarna. Jag har sett samma tendenser hos mig men jag har även märkt att den minskning i temperatur som man ser har att göra med att det varma lagret har en graderad skala från topp till botten(på det varma lagret). Pröva att stänga av förbrukningen och se om du fortsätter att ha samma tapp i grader.
Visst är det kul med loggning Men man får akta sig så att man inte blir fanatisk. Själv hittar jag nog saker att justera varenda dag
Finns det någon loggning utrustning som klarar även högre temperaturer typ 1500°C.
Eller klarar själva loggnings "apparaten" av det så att det är bara köpa givare som klarar den tempen?
Jag har dröjt med detta att skaffa loggning pga just detta skulle vilja logga rökgastemp,förbränningstemp,ute/inne temp,radiatorer,vv,sedan en massa till tankarna.
Skulle vara intressant att logga båda 750liters tankarna på precis samma höjd och i flera nivåer för att se hur mycket vv beredningen förstör.
Skall ev byta tank till sommaren det skulle vara intressant att ha lite statistik innan bytet för att se hur mycket man "tjänar" på annan vv beredning (har beredare i ena tanken nu och den försämrar skiktningen radikalt).
Kan man inte bara sätt in ett dykrör och stoppa in en givare...
Nehe det kunde man inte..
Mätområde -55°C to +125.
Men som kricken säger borde finnas givare som tål högre temp...
Finns rökgastermostater mm undrar om det går att bygga om en sån på nåt vis.
194 m2 Uppvärmt hus, tidigt 70 tal, 2 våningar, källare
CTC Elkombi -85. Iwabo S1X,
SveSol 750 DL(dalatanken) acumulatortank med solslinga
Sfinx 60 rör.
Bivalvent shunt med cbj styrning.
+ en helvetes massa kopparrör..
Givarna som används är Dallas Semiconductor DS1820 eller liknande. Det är pyttesmå datorer som skickar mätdata via att seriellt protokoll. Det är alltså inte bara att hitta en givare som klarar temperaturen. Det finns andra pyttedatorer med analoga in som man kan bygga ett mätkort för och då kan man använda mätgivare för höga temperaturer. Men jag vet inte om mätlådan vill prata med andra pyttedatorer än dom vanliga tempgivarna.
kricken_ skrev:Finns det någon loggning utrustning som klarar även högre temperaturer typ 1500°C.
Eller klarar själva loggnings "apparaten" av det så att det är bara köpa givare som klarar den tempen?
Andreas: hur lyckas du koka innovan? haru nått trix du vill dela med dej?
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan