Välja brännare
Välja brännare
Hej, jag planerar att sätta in en pelletsbrännare i vår vedpanna. Jag har fått offert från två lokala handlare. Den ena på en Viking Bio, den andra på en TB Mini. Viking ca 3000 dyrare än TB. Är det någon på detta forum som kan säga vilken som är bäst???
CTC V25 FK, 2kbm acc, TBmini med veckoförråd, 150kvm bost + 90 kvm biyta, allt i gammalt dragigt hus
TB Mini är en hållbar brännare som är lätt att ställa in. Har själv haft en tidigare. Den har 7 fasta matningslägen och ett skjutreglage för fläkten så att man snabbt kan komma tillbaka till en tidigare gjord inställning. Underhållseld finns också. Under de närmare 3 år jag använde TB köpte jag två tändelement.
Viking Bio kräver många dyra reservdelar, har inte underhållseld och är i jämförelse med många andra brännare mycket komplicerad att ställa in.
Går i normalläge inte att ställa in både fläkt och matning på samma gång.
Inställning görs med potentometrar så det går inte att lätt komma tillbaka till en tidigare utprovad inställning.
Jag skulle välja TB Mini även om den kostade 1000 mer.
Kan du installera brännaren själv så är Roslagsbrännaren den som är lättast att installera med hjälp av bra support. Där finns RB Easy-Tank med allting klart för körning i vedpanna med acktank
Viking Bio kräver många dyra reservdelar, har inte underhållseld och är i jämförelse med många andra brännare mycket komplicerad att ställa in.
Går i normalläge inte att ställa in både fläkt och matning på samma gång.
Inställning görs med potentometrar så det går inte att lätt komma tillbaka till en tidigare utprovad inställning.
Jag skulle välja TB Mini även om den kostade 1000 mer.
Kan du installera brännaren själv så är Roslagsbrännaren den som är lättast att installera med hjälp av bra support. Där finns RB Easy-Tank med allting klart för körning i vedpanna med acktank
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
VikingBio verkar ha vissa problem enligt polaren är både röster? och brännar röret förbruknings vara?
Eldat med min Roslagsbrännare i 5 veckor nu. Installationen vart nåt som en 12åring fixat typ...Allt färdig kopplat.
Brunnit kalas hela tiden...inget driftstop eller liknade alls.
Eldat med min Roslagsbrännare i 5 veckor nu. Installationen vart nåt som en 12åring fixat typ...Allt färdig kopplat.
Brunnit kalas hela tiden...inget driftstop eller liknade alls.
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Dom är nog rätt likvärdiga båda två, så det funkar nog vilket som, men jag skulle nog föreslå att du kollar lite på alla andra brännare som finns på marknaden idag, inget ont sagt om varken Vikingen eller TB men båda två är av rätt ålderstigen konstruktion, en modern brännare där man kan ställa in allting med parametrar i en display tycker dom flesta är avsevärt mycket trevligare att använda, dessutom har du oftast större möjlighet att justera flera parametrar i dessa.
I ungefär samma prisklass hittar du ju Viking B16, Roslagsbrännaren, Eurofire och personligen tycker jag att alla dessa är ett mycket bättre alternativ.
I ungefär samma prisklass hittar du ju Viking B16, Roslagsbrännaren, Eurofire och personligen tycker jag att alla dessa är ett mycket bättre alternativ.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Eller lyft blicken ett snäpp till och titta på den danska Scotte-brännaren, med lambdasonden till så sköter den själv matning/fläkt. Finns ett par svenska återförsäljare, själv handlade jag från http://www.biocomfort.se och blev nöjd med dom
/Jörgen
/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Halloj.
En sak.. En brännare med äldre teknik behöver inte var sämre.
Bara lite svårare att ställa in. Men fördelen är oftast att de håller bra. Oftast billiga delar och robust konstruktion. Enda nackdelen är kanske hur effektiva de är. Men vem orkar jaga de dära sissta procenten för att tjäna dessa småslantar.
Själv så skulle jag rekomendera rb easy. Enkel,robust och lagom med tekniska lösningar. En brännare som man själv kan ställa in.
Sedan har de ju redan en modell som är anpassad till vedeldning.
Å 4års garanti är inte dåligt det heller.
En sak.. En brännare med äldre teknik behöver inte var sämre.
Bara lite svårare att ställa in. Men fördelen är oftast att de håller bra. Oftast billiga delar och robust konstruktion. Enda nackdelen är kanske hur effektiva de är. Men vem orkar jaga de dära sissta procenten för att tjäna dessa småslantar.

Själv så skulle jag rekomendera rb easy. Enkel,robust och lagom med tekniska lösningar. En brännare som man själv kan ställa in.
Sedan har de ju redan en modell som är anpassad till vedeldning.
Å 4års garanti är inte dåligt det heller.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skulle absolut rekomendera TB mini. Har själv kört utan problem i 2 år. Har en granne samt släkting som installerat Viking BIO och där har det bara varit strul. tror snart grannen bytt ut allt som går att byta ut utom fläkten. Den är det problem med nu. Tror har fått räkningar på ca: 9 000 kr hitills. Han installerade sin 3 månader för mig. Visserligen är TB mini en rätt enkel brännare med den har funkat klockrent för oss.
Trebema panna olja/el med TB mini pelletsbrännare samt Panasonic luftvärmepump
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
För att få lite balans i tråden, så får jag väl framhäva fördelarna med Viking Bio. Den är såld i ett mycket stort antal, och det säger väl en del.
Vi valde den dels för dess höga säkerhetstänkande, med flera oberoende system. Dels för att den är enkelt konstruerad och ger användaren tydlig information via felkoder om något går snett. Bra för den nye pelletseldaren.
Det ska inte förnekas att vissa detaljer är att anse som förslitningsdetaljer som behöver bytas efter en viss driftstid. Tändelement tillhör dock sällan detta. Vårt är inne på den sjätte säsongen, vilket väl får anses som imponerande.
Vi valde den dels för dess höga säkerhetstänkande, med flera oberoende system. Dels för att den är enkelt konstruerad och ger användaren tydlig information via felkoder om något går snett. Bra för den nye pelletseldaren.
Det ska inte förnekas att vissa detaljer är att anse som förslitningsdetaljer som behöver bytas efter en viss driftstid. Tändelement tillhör dock sällan detta. Vårt är inne på den sjätte säsongen, vilket väl får anses som imponerande.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
När alla andra rekommenderar "deras" brännare vill jag slå ett slag för Janfire NH. Klarhet i status är det väl knappast någon som överträffer, enkel att ställa in om man bytar pellets: ställ densitet efter hur hård pelletsen är är hur enkelt som helst, för tillfället kör jag med Vestmarka och har ställd densiteten till 790g/L.
I morgon får jag fylla upp med Laxå och omställningen tar upp emot 30 sekunder.
Edit: "Den är såld i ett mycket stort antal, och det säger väl en del."
Tjaaaa... efter vad jag vet är det såld MÅNGA Trabant men jag tror inte att det ger speciellt mycket kvalitetnivå...
I morgon får jag fylla upp med Laxå och omställningen tar upp emot 30 sekunder.
Edit: "Den är såld i ett mycket stort antal, och det säger väl en del."
Tjaaaa... efter vad jag vet är det såld MÅNGA Trabant men jag tror inte att det ger speciellt mycket kvalitetnivå...
Senast redigerad av Icecap den tis 03 mar, 2009 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Tack för alla svar!
Hej på er,
Vill bara tacka för kommentarer och svar. Att det skulle komma ett glasklart svar som sa att det bästa är att... trodde jag inte.
Som vanligt (gäller både pelletsbrännare, kylskåp, bilar, mm) så handlar det till viss del om vad man tycker om återförsäljaren/leverantören och inte bara om den verkliga produkten. En bra brännare men med dålig lokalservice etc kan förstöra allt. Jag ska tjata vidare på handlarna så får vi se hur det slutar.

Vill bara tacka för kommentarer och svar. Att det skulle komma ett glasklart svar som sa att det bästa är att... trodde jag inte.
Som vanligt (gäller både pelletsbrännare, kylskåp, bilar, mm) så handlar det till viss del om vad man tycker om återförsäljaren/leverantören och inte bara om den verkliga produkten. En bra brännare men med dålig lokalservice etc kan förstöra allt. Jag ska tjata vidare på handlarna så får vi se hur det slutar.

CTC V25 FK, 2kbm acc, TBmini med veckoförråd, 150kvm bost + 90 kvm biyta, allt i gammalt dragigt hus