Kass expansionskärl!

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Kass expansionskärl!

Inlägg av Dave »

Igår när jag skulle kolla trycket(luftnippeln) så kom det ut vatten... :shock: Har försökt ringa min röris , men han är väl i Thailand eller något.

Förstår att membranet måste ha gett med sig och att ett byte är oundvikligt... frågan är: kan jag köra ett tag och isåfall med cirk.pump på eller av? Har vid strömavbrott klarat mig ganska bra med självcirkulation, gammalt hus=grova rör.
Vill helst byta kärl till våren...något att tänka på vid bytet? Efter att ha tömt systemet och bytt, fylla på och lufta som vanligt?

Tacksam för svar / MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

punka på blåsan ta fram cykelpunkterinskittet och laga hålet..... Om det gåra att få ut blåsan annars är det bara att köpa nytt.
Vad har du för kärl?
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Spelar ingen roll om du stänger av c-pumpen vattnet expanderara när det blir varmt och inte av c-pumpens tryckhöjning. Säkerhetsventil har du en son kommer den att lösa när vattnet expanderar och du får gå och slatta i vatten tillsätta nytt syre till systemet.
Smartaste borde vara att köpa nytt kärl leta på ett avstick någon stans och koppla på det där då behöver du inte tömma och det gammla kärlet kan sitta tills du tömmer i vår
Mvh Eldflugan
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Har en FLEXCON 50 från -81, har tyvär ingen avstick heller ingen avstängning , så det skulle inte gå utan att tömma ändå...

Igår hörde röris av sig, han var på Kanarieholmarna...landar idag, kanske hämtar jag han på flygplatsen :lol:
Det får bli nytt kärl, någon lagning känns inte aktuellt.

Tack för tipsen, mvh// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Ja då var det klart, röris var här igår och bytte till ett nytt, han är för skön, hade med sig en liter whiskey till mig....han är jag rädd om :wink:

God fortsättning!!

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ja, en rörkrökare som bytter exp-kärl på nyårsafton och dessutom har med sig en liter av destilerad-typ skall man vara väldigt rädd om.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Ja det är jag, kan varmt rekommendera han, som alla hantverkare får man driva på, men har man väl fått kontakt så kör han på :lol:

Dessutom är han från dina hemtrakter,Roli.

MVH// Dave
10 m. skorsten
2 vuxna+ 1 tonåring
Anders8
Ungskog

Inlägg av Anders8 »

Tacka vet jag ett öppet system med rostfritt kärl och expansionsledning i koppar.I vart fall när man eldar mot stora accumulatortankar håller inte gummiblåsorna i ett slutet system, det är i alla fall min erfarenhet.Ska i sommar återställa till öppet system i mitt hus.Allt "modernt" är inte bättre!
Skriv svar