Självantändning!!

Skriv svar
Eldflugan
Entusiast!

Självantändning!!

Inlägg av Eldflugan »

Kan pellets självantända vid lagring?
Vi hade en brand hos en ÅF förrådet med pellets började brinna av okänd anledning. Hör talas om bönder vars halmbalar tagit sig efter någon slags värmeutveckling när den bryts ner är det samma med pellets?
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Damm och statiskelektrisitet kan brinna. Men inte hört nått om pellets.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

Det måste väl till en ganska hög fuktighet i pelletsen för att detta skulle kunna vara tänkbart. Så är det med halm och hö som kan drabba ladugårdar. Fukten startar förmultningsprocessen som skapar så mycket värme att det självantänder. Med en lagom avvägd hötork så skapar detta förutsättningar för brand.
Om pelletsen är så fuktig så tror jag man kasserat den långt innan detta kan inträffa.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Fuktig pellets går tillbaka till spånform, så det är nog liten risk. Men dammexplotioner på fabriker(ej pellets) har ni nog hört talas om.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Nybyggarn
Späd planta

Inlägg av Nybyggarn »

Vi har på mitt jobb (värmeverk) haft några självantändningar i pellets. Pelletsen har ofta legat ganska länge, typ över sommaren. Jag vet inte om det krävs en större mängd eller om det skulle kunna starta i ett bulkförråd.
Man känner ganska tidigt på lukten från pelletsen att det startat en prosess och det brukar bli lite kondens i taket ovanför. I bland har det räckt att vädra bort fukten så har pelletsen svalnat efter ett tag.

När det väl börjat brinna är det nästan omöjligt att släcka, vi har provat vatten, skum, kvävgas, ånga, det enda som funkar är att sprida ut det på backen i tunnt lager och dränka pelletsen i vatten.
Däremot brinner det inte speciellt häftigt utan det ligger och glöder mest.

Om man skulle få en brand i ett förråd ska man vara försiktig så att man inte rör upp damm med vattenslangen och får en dammexplosion!
Bygger timmerhus 185m² + garage 65m² Planerar: pannrum i garage m vedpanna & 4000l ack + 500l tank i huset, kulvert 20m, tappvattenautomat, TA UVR 1611 styrning
Ricke77
Entusiast!

Inlägg av Ricke77 »

Statisk elektricitet förekommer ganska mycket hos mig då jag fyller förrådet som är i plåt. Efter varje säck man fyllt på så kan man få sig en stöt när man rör plåten... Jag har funderat på det där med brandrisken och har vidtagit vissa åtgärder. Brandsläckare bredvid förrådet, brandvarnare i pannrummet och ett slutande lock på förrådet.
CTC Elkombi -85
Janfire Flex-A
160 kg veckoförråd
Reglercentral Thermomatic CBJ
Braskamin Eurofire Energikassett
(Grymt effektiv!!!)
Uppvärmd yta 120m2 1 1/2 plan från 1956
Lite dragigt på övervåningen med gamla fönster
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Då är det troligast att det var av annan orsak det fanns fler saker i förrådet pyromaner kanske ´finner nöje i att fjutta på en brädgård
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Det händer emellanåt att det börjar brinna hos tillverkarna, inte tillräckligt torr pellets som börja multna så kan det bli riktigt varmt... och som nybyggarn skriver ett elände att släcka!

Lyckas du få ett litet takdropp som rinner mellan säckar och krånglar sig in i pellets en bit ner i traven så kan det säkert hända även i lagringsmiljö.

Hittade igen en rapport, kolla in bilden på sidan 5. Heta rökgaser som inte har tänt kan bli spännande när man öppnar dörren http://www.cecost.lth.se/Spontign002-05.pdf

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

"Fuktig pellets går tillbaka till spånform" Ja precis, och sedan startar nedbrytningen som genererar värme. Enligt den där utredningen så är optimal lagringstemp runt 50 grader så risken borde vara störst på sommaren när solen ligger på. Men för min del förvarar jag mina pallar under tak sedan fåglarna hackade hål på plasten och orsakade att jag fick slänga ett antan säckar när det regnat första året när pallarna stod utomhus. Blir lite längre att köra säckarna med skottkärra men slipper kassera säckar. Presening har en förmåga att blåsa av. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar