Kopplingar i Biosolen

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
Dempan
Prima virke

Kopplingar i Biosolen

Inlägg av Dempan »

Hej
Jag flyttade in i ett hus nu vid årsskiftet och där stod en biosolpanna. De vi köpte huset av har varit lite förtegna om funktionen och om hur det hela skulle skötas, ev hade de ingen aning.

Det finns en möjlighet att köra så att returen från radiatorerna går in i mitten på tanken respektive i bottnen på tanken. En svag skiss på väggen indikerar att man ska köra in returen i botten på acctaken vintertid och i mitten på sommaren.

Själv har jag ingen koll riktigt på teorierna om hur man borde göra och har inte logiskt kunnat genomskåda detta. När jag övertog så stod regleringen i "sommarläge" och jag har inte ändrat än för att jag inte fårstått fördelen med att köra in returen i botten. (ska tilläggas att jag upptäckte det igårkväll).

Någon som kan förklara vad fördelarna är med att köra på de olika sätten?

Nu när jag i stort sätt bara använder toppen accen går brännaren tämligen ofta och det kanske skulle bli längre gångtider om jag utnyttjade allt.

Tilläggas ska kanske att solen jobbar i botten (när väl solen skiner) och utnyttjar jag hela tanken med retur i botten kräver det ju en del mer av solfångarna innan de kan utnyttjas. Plus att solfångarna är väl mer effktiva ju lägre temp de kan jobba mot...

Tacksam för input!!
Dempan
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
det funkar som du fattat det...för att solen ska utnyttjas på ett vettigt sätt då du kör pellets/olja eller nått annat väme sätt som sköter sig skälv
måste det primära värmesystemet kopplas in så som du beskriver för att solvärmen ska ge nått...
dvs att pannan värmer endast topp eller ca hälften av tanken för att solvärmen ska göra nån nytta
jag skulle vilja testa att topp ansluta pannan och sätta returen ca 30 cm från toppen på det viset värms inte tanken just nått i onödan
vitsen är ju att pannan i princip bara ska värma toppen av tanken å solvärmen resten av tanken
du har ju ändå en fullgod varmvatten komfort iomed varmvattnet tillverkas i topp på tanken

det går även att toppladda in ev solvärme så att pannan stängs av då solvärmen böjar ge nått ,det funkar bra om man ställer in toppladdningen på tex 60 grader å pelletsen på samma temp,men då krävs det ju att
man kopplat stig och retur i topp på tanken

tyvär finns det inte många som kopplar på detta sättet,jag vet inte om dom törs eller om dom inte tror att det ska funka.

va in i ett nytt hus med solvärme där dom kopplat som vanligt å den solvärme installationen funkade skit kasst pga att pellets pannan alltid höll
hela tanken på 70 grader solvärmen märktes knappt av i det systemet
iomed pannan stog å höll tanken på 70 grader konstant...

det hadde vare skit lätt att fixa till systemet då det förmodligen ha gått att flytta en temp givare i topp på tanken å på det viset lura pellets pannan att hela tanken va full med värme...men jag tror att det är vetigare att sätta rören rätt från början
felet är att sitter returen från raddarna i botten på tanken kommer den att sabba skiktningen lite i tanken iomed vattnet rörs om
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

jockefors skrev:jag skulle vilja testa att topp ansluta pannan och sätta returen ca 30 cm från toppen på det viset värms inte tanken just nått i onödan
Vet du hur en biosolpanna ser ut?
Vilken tank pratar du om? Din egen?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
aj fan trodde i min enfald att det va en normal panna å tank
men det bör funka på samma sätt ändå
det är ju därför dom byggt som dom gjort

å till det med tanken...om jag fattat det så bör samma naturlagar gälla i alla tankar eller har jag fel ?det kalla ligger i botten å det varma strävar upp i topp
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Så för att summera så ska jag köra i sommarläge nu när solen börjar ge lite. (pelletsa i toppen med radiatorretur i mitten o sol i botten)

O i princip nov/dec-jan/feb ska jag köra i vinterläget. (pelletsa i toppen o retur i botten)

Men en liten fråga kvarstår: I vinterläget där i princip radiatorreturen "värmer" bottnen på tanken, är detta en fördel eller man bara värmer 300 liter vatten extra i acctanken. Eller detta ger längre gångtider för brännaren och jämnare temp på radiatorvattnet.

Jag förstår nog inte riktigt fördelarna...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Du kan nog köra sommarkopplingen åretrunt, Förstår inte vad man ska vinna med att köra returen till botten.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Dempan
Prima virke

Inlägg av Dempan »

Tackar!

Kunde ju varit att det fanns ngn vinst, som jag inte fattat.

Hälsningar D
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
vinsten med att värma hela pannan/tanken är just det med gångtider
du får längre gångtid då du värmer hela tanken

fördelen är väl mer värme i pannan tanken färre start stopp,mindre uppvärmnings förluster av murpipa mm mm

men fattar inte häller varför man ska behöva köra acctank på ett system som skälv startar och stoppar ? hur många olje eldare kör med acctank
vet då inte av nån ..

vitsen med tanken är ju att man accumulerar värme från tex en vedpanna så värmen räcker längre =längre eldnings intervaller
och bättre innomhus klimat då man får jämmnare temp i huset

allt det behövs inte då man kör tex olja eller el och pellets skiten går ju
24 tim per dyngn om det behövs
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

jockefors skrev:hej
vinsten med att värma hela pannan/tanken är just det med gångtider
du får längre gångtid då du värmer hela tanken
Jag tror inte vattnet nedanför brännaren värms till mer än returens temperatur. Dvs om skiktningen funkar som den ska.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Nu är det väl så att Biosolpannan är ett alternativ för de som vill ha solfångare men inte får plats med både panna och acktank.

Som "ren" pelletspanna är väl inte Biosolen det första alternativet. :roll:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar