Div strul, nu lösta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Anders H
Späd planta

Div strul, nu lösta

Inlägg av Anders H »

Tänkte bara bidra med lite livserfarenheter. Har kört min PX 21 i tre säsonger på Agrolpellets utan större problem. Inför årets säsong fick jag ett fint erbjudande från Derome Bioenergi som jag nappade på och fem pallar småsäck levererades.
I samband med pelletsbytet sade tändelementet upp sig med driftsavbrott som följd. Nåväl ett nytt monterades, men nu börjar en period med mycket problem, ibland tänder den ibland inte. Ca. två stopp / dygn när det var som värst. Till sist blev jag desperat och fick låna nytt chips, nytt kretskort mm. Men inget hjälpte... Idag rämnade tålamodet totalt och jag ringer KMP-support. Jag får då följande råd om inställningar som jag tänkter andra i min situation kan ha nytta av.

Driftintervall pelletsskruv 1 tillslag var 20 sek
Antal varv / tillslag, ett knappt halvvarv
Fläktspänning i driftfas 180V
Fotoresistor i driftfas 1 - 3V
Effekt tändelement 380W ( kan mätas med enkel energimätare inköpt hos Harald Nyborg)
När ett nytt tändelement monteras är det väldigt viktigt att se till att "tratten" runt elementet är perfekt centrerad i öppningen i brännarröret

Nu verkar allt fungera som förr. Det avgörande felet var nog för hög fläkthastighet som flyttade fram förbränningen i brännarröret så att fotoresistorn inte "såg" att det brann?

Återkommer med ytterligare rapporter om trenden håller sig.
Anders H
Späd planta

Strul nu lösta 2

Inlägg av Anders H »

Nu har den gått lika fint som i fornstora dagar i hela två veckor. Jag kan nog anse att problemen är lösta.
Skriv svar