Acktank och pelletspanna med stor vattenvolym

Skriv svar
Nybyggarn
Späd planta

Acktank och pelletspanna med stor vattenvolym

Inlägg av Nybyggarn »

Vi vet ju alla att man helst ska ha en pelletspanna med liten vattenvolym när man eldar mot acktank, men om det av någon anledning inte går, skulle man kunna göra på detta vis då?

Man stoppar brännaren innan tanken är fulladdad, men låter laddpumpen trycka ut värmen som är kvar till en lägre nivå i tanken.
Det krävs nog att man har en plc eller liknande styrning som går att programmera lite och en shuntventil istället för laddpaket till pannan.

1. Brännaren och laddpump startar på låg temp från T1 (55°)
2. Returtemp (T5) regleras till 60° med shuntventil V1
3. Brännaren stoppar på hög temp (60°) från T3
4. Shuntventilen V1 öppnar helt från tanken
5. Laddpumpen fortsatt i drift
6. När framtempen T6 sjunker under 65° skiftar växelventilen V2 och laddar in på en lägre nivå i tanken.
7. Cirkulationspumpen stoppar på låg temp (30°) från T5 (eller kanske hög temp från T4)

Kanske ska tillägga att det är en tank utan slingor och jag har den för framtida solvärme.
Eller är det mycket jobb för lite pengar?

Bild
Bygger timmerhus 185m² + garage 65m² Planerar: pannrum i garage m vedpanna & 4000l ack + 500l tank i huset, kulvert 20m, tappvattenautomat, TA UVR 1611 styrning
Shakespeare
Pannrumstomte!

Re: Acktank och pelletspanna med stor vattenvolym

Inlägg av Shakespeare »

Jag har funderat på samma problem och har en lite anorlunda tanke. Strunta i shuntar och laddomater och kör bara på laddpump och givarna.

1. Brännaren startar på låg temp från T1 (men laddpumpen startar inte än)
2. Pannan når sin stopptemperatur på ca 80°
3. Laddpumpen startas
4. Laddpumpen går så länge pannan är varmare än bottengivaren T4
5. När laddpumpen stannat kan en ny laddcykel påbörjas om inte T1 uppnått sitt stoppvärde.

Idén är att ladda pannan och sedan så fort som möjligt bytta plats på det heta vattnet i pannan med det kalla i botten på tanken utan att förstöra skiktningen. Det tar ca en timme att höja 200 liter 50°. Med ett flöde på 5 liter per minut tar det sedan 40 minuter att flytta 200 liter från panna till tank. För att det ska funka så måste tanken alltså kunna klara energibehovet i en timme utan laddning och brännaren måste ha en överkapacitet på 40% (det blir ett stillestånd i varje laddcykel eftersom brännaren och laddpumpen aldrig går samtidigt).

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Helt klart går det lösa som du skriver men det är ju bara på sommaren om du har pellets som tillskott om inte solen klarar att värma, Vintertid när värme behövs finns redan det du söker men det blir ju inte lika effektivt som varianten du funderar över vilket skulle tömma pannan jämnt..
http://www.termoventiler.se/upload/doku ... vkop_w.pdf

Annars kanske det skulle funka med en dubbelbackventil o en krets med cirk.pump mellan panna/tank, Pumpen startar då brännaren stoppar men annars laddas tanken via termiskventil..
En krets som går runt laddomaten med backventil o cirk.pump så det blir några cm rör o sen styrning som behövs.. :roll:
http://www.termoventiler.se/upload/dokument_PDF/dbv.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Nybyggarn
Späd planta

Inlägg av Nybyggarn »

Kul att det finns fler som funderar!
Om jag räknat rätt är det ca 10kwh i en panna med 140liter 90° vatten som ersätts med 30° från botten på tanken, alltså ca 7kr/nerkylning med ett pelletspris på 0,70kr/kwh.
Nu går ju inte allt förlorat utan en del stannar i pannrum och tegelskorsten. Så man får ju inte lägga för mycket pengar på det här, men med mitt förslag är det ju i princip bara en trevägs växelventil med ställdon för ca 1500:- som behövs.
Med styrningen jag tänkt mig ( http://www.ta.co.at/content/view/27/32/lang,en/ ) går det att göra rätt mycket, bl.a varvtalsreglera pumpar, öppna och stänga ventiler mm så jag ska nog styra allt därifrån om jag får till det.

En annan inte oväsentlig fråga, finns det risk för korrosion i pannan när man trycker in kallvatten i den så snabbt?
Bygger timmerhus 185m² + garage 65m² Planerar: pannrum i garage m vedpanna & 4000l ack + 500l tank i huset, kulvert 20m, tappvattenautomat, TA UVR 1611 styrning
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Risken för korrosion pga av snabb nerkylning är nog liten, Vedpannor blir kalla mellan eldningarna oxå..
Det är om pannan eldas kall som det upstår kondens inne i eldsatden som ska undvikas, Men det är för kort stund man eldar för att värma ex 140 l vatten över 60° så då torkar den lilla kondens som uppkommit snabbt om det blivit nån alls..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar