Är det fler som fyller förrådet med spannmålsskruv?

Skriv svar
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Är det fler som fyller förrådet med spannmålsskruv?

Inlägg av JoBy »

Lite bilder. Klicka för förstoring.

Jag har tidiagre fyllt på pellets (storsäck) genom ett källarfönster. Eftersom jag håller på att bygga en större bro/altan med balkong på övervåningen så går det inte längre att fylla på genom fönstret.

Jag byggde om och monterade en gammal spanmålsskruv som drar in pellets från ytterkanten på altanen och in i förrådet. Jag har byggt en hopfällbar ställning med tratt och rör som jag hänger på altanräcket.

Precis som tidigare när jag fyllde på genom förnstret blir det ett 'berg' som jag tidigare har jobbat ut i förrådet manuellt för att kunna fylla fler säckar. Nu har jag monterar en elmotor med vinkelväxel och en plåtkon från en IKEA-lampa för att sprida pelletsarna i rummet automatiskt. Men det blev nästa för mycket fart på den.

Förrådet i lördags, nästan slut på pellets.
Bild

Pannrummet där elmotorn till spannmålsskruven sitter.
Bild

Film 19mb. Utomhus med storsäcken hängande ovanför tratten. ( Högerklicka, Spara som )
Bild

Film 26mb. I pelletsförrådet under fyllning. ( Högerklicka, Spara som )
Bild

Förrådet i efter fyllning. 4 säckar, 2400 kg.
Bild
Jonas Bylund
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Ser fiffigt ut :wink:
Har du inte möjlighet till bulkhantering?
Du bör nog försöka varva ner skruven,så den inte slår sönder pelletsen.
Har du traktor för att lyfta upp säcken?
Har du nåt liknande detta i säcken?
http://www.spede-idea.com/html/raimotomningsventil.htm
Om du gör ett hål till på skruven och sätter en ränna där,så får du lite till att fylla upp förrådet hitåt.
Var har du skruven till pannan?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

3-fas motorn driver direkt på skruven så den är inte lätt att varva ner. Det krävs en frekvenomformare och det tycker jag är lite dyrt för en elmotor som går några minuter om året. Om jag kommer ihåg rätt går skruven på ungefär 1500 rpm.

Pelletsen ser faktiskt riktigt bra ut även efter skruven så det är inget problem. Jag ser ingen skillnad alls från när jag fyllde genom fönstret.

Det dammar en hel del men det är från den där pelletskastaren under skruven. Det var mycket mindre damm förut när allt rasade rakt ner.

Min pelletsleverantör kommer med lastbil med kran, så han håller storsäcken medans jag fyller förrådet. Vissa säckar har en strut längst ner som man knyter upp men säcken i filmen öppnades med kniv. Det är bara att skära ett lagom stort kryss.

Ränna tror jag inte på för vinkeln skulle bli för flack.

Matarskruven till pannan sitter nästan rakt under fyllskruven.

Här är några gamla bilder från när jag började bygga v-botten i förrådet.
Den silvertejpade luckan som matarskruven går igenom syns även på första bilden ovan.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jonas Bylund
Skriv svar