Söker info om vad som är bäst när man skall dra kulvert mellan två byggnader, dvs ska man använda sig av kulvertrör så långt det går även inne? Vad är mer fördelaktigt, dra rören inomhus så långt det går eller i backen så långt det går?
Ser följande möjliga dragningar;
ca 4m inomhus - ca 18m utomhus - ca 8m inomhus
ca 4m inomhus - ca 24m utomhus - ca 1m inomhus
I båda fallen tillkommer längden för att komma ut genom vägg/golv från byggnaderna och ner på djupet för nedgrävningen.
Gällande sträckan på 4m inomhus så ser jag att där är enda alternativet att bila upp och gjuta ett "dike/ränna" i källargolvet och lägga ner kulvertrör eller isolerade rör och sedan lägga ett plåtlock över. Själva ingången utifrån blir att gräva in under källargolvet fram till denna ränna.
På sidan där jag kan välja mellan 1m eller 8m är det så att om det blir 8m så blir det montage på vägg, blir det 1m så blir det i princip rätt på. Men oavsett 1m eller 8m så är jag inte så sugen på att gå genom plattan då det är ett garage och gräva in under den för att göra hål i plattan tror jag inte är så bra. Frågan är där om jag kan bygga på ett litet "hus" på utsidan och ta upp kulverten i denna utbyggnad och sedan in genom väggen i garaget.
Slutligen, det hela är inte tänkt att bli en huvud/slav-tanks lösning utan det blir en lösning med en panna och två huvudtankar. En laddomat 21 för att ladda tankarna i huset. Sedan återstår då om det går att köra med en laddomat 21 för att ladda tanken i garaget.
Tips och tankar mottages tacksamt.
Kulvert, inne/ute?
Kulvert, inne/ute?
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Garage 60m². 25m Cu-kulvert-Termomat2-1m³ ack(cu slinga 2x15m)
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
En kulvert är bättre isolerad än rör men ändå har den ett visst värmeläckage vilket är bättre att ha inne i hus/garage än i marken, Så jag föreslår kulvert hela vägen o minsta möjliga sträckan i marken..
Laddomat 21 säger dom klarar 6 meter så det kan bli problem,
Ska pannan stå i huset/garaget o ladda tankar i annat hus el laddar pannan en tank först som det seda n pumpas över till tank i annat hus??
Laddomat 21 säger dom klarar 6 meter så det kan bli problem,
Ska pannan stå i huset/garaget o ladda tankar i annat hus el laddar pannan en tank först som det seda n pumpas över till tank i annat hus??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Har inte plats för panna i garaget och vill dessutom ha värmekällan i källaren för klimatets skull. Så panna och tankar i huset med en laddomat 21, det är vad som skall bli.
Sedan funderar jag på att sätta in en 750 liters tank med 3kW's elpatron i garaget och en vattenburen aerotemper för att ersätta de två el-element som sitter i garaget idag. De två el-elementen går båda på lägsta effekt (ca 400W/st) och är inställda på lägsta temp som är 10 gr och då håller dom ca 8gr när det är -20 grader ute. Det blir om jag räknat rätt ca 20kWh/dygn och då borde 750l med dt50gr räcka i ca två dygn.
Så jag hade som första tanke att köra två separata laddomat 21 direkt ur pannan och vid eldning manuellt välja vilken laddomat som skulle vara igång för att ladda. Men då får jag se mig om efter en annan laddlösning för garaget... Är dock inte sugen på en primär/sekundär-tank lösning utan tankarna i huset skall vara enbart för huset.
Sedan funderar jag på att sätta in en 750 liters tank med 3kW's elpatron i garaget och en vattenburen aerotemper för att ersätta de två el-element som sitter i garaget idag. De två el-elementen går båda på lägsta effekt (ca 400W/st) och är inställda på lägsta temp som är 10 gr och då håller dom ca 8gr när det är -20 grader ute. Det blir om jag räknat rätt ca 20kWh/dygn och då borde 750l med dt50gr räcka i ca två dygn.
Så jag hade som första tanke att köra två separata laddomat 21 direkt ur pannan och vid eldning manuellt välja vilken laddomat som skulle vara igång för att ladda. Men då får jag se mig om efter en annan laddlösning för garaget... Är dock inte sugen på en primär/sekundär-tank lösning utan tankarna i huset skall vara enbart för huset.
BaxiSoloInnova50-Termovar-4m³ ack (cu slinga 2x15m) Baxi VXB33 Danfoss ECL300 Braskamin+vedspis Boyta:130m²+Källare:65m²
Svarar själv på en av mina frågor, det är ganska självklart att det inte går att köra med två laddomat 21 på samma stig/retur på pannan. Dom kommer ju att ställa till det med cirkulationen för varandra... 
Så jag får fundera på en annan lösning, kanske måste till en primär/sekundär-tanks lösning ändå... Fast jag vill inte att tanken i garaget ska ta energi från tanken inne, i alla fall inte automatiskt... kanske en lösning med kulvertladdning som jag manuellt kör vid laddning och sedan stänger jag av den när jag laddat klart tanken i garaget... Kanske kan lösa det med lite el-kopplingar för att styra det hela...
Tillbaka till ritbordet

Så jag får fundera på en annan lösning, kanske måste till en primär/sekundär-tanks lösning ändå... Fast jag vill inte att tanken i garaget ska ta energi från tanken inne, i alla fall inte automatiskt... kanske en lösning med kulvertladdning som jag manuellt kör vid laddning och sedan stänger jag av den när jag laddat klart tanken i garaget... Kanske kan lösa det med lite el-kopplingar för att styra det hela...
Tillbaka till ritbordet

Har nu forskat lite mer i min framtida värmelösning och från Termoventiler har jag fått info att för Laddomat 21 så rekommenderar de att avståndet inte bör vara längre än ca 8m.
Jag är fortfarande inne på att använda två stycken Laddomat 21:or men med en helt annan lösning än den jag tidigare var inne på, vill inte ha tanken i huset som master och tanken i garaget som slav. Har börjat skissa upp en möjlig lösning och försöker nu se om det finns problem samt hitta tekniska lösningar för eventuella problem... Så jag lär återkomma
Jag är fortfarande inne på att använda två stycken Laddomat 21:or men med en helt annan lösning än den jag tidigare var inne på, vill inte ha tanken i huset som master och tanken i garaget som slav. Har börjat skissa upp en möjlig lösning och försöker nu se om det finns problem samt hitta tekniska lösningar för eventuella problem... Så jag lär återkomma