Tellusrör F4D Pelletspana gjutjärn.

Skriv svar
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Tellusrör F4D Pelletspana gjutjärn.

Inlägg av Patrik »

Hej tittade på denna panna lite.
det var ett intressant pris (F5D) 17000 inkl moms + acktank.
någon som har sett denna panna i verkligheten eller kommentarer på dess funktion?
Bild
Senast redigerad av Patrik den tor 26 maj, 2005 07:51, redigerad totalt 1 gånger.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vart fick du de priset??
Pratade med dom idag då gick F4D på 15900:- sen är det + 1000:- för varje storlek.. Men dom har stigit i pris nu tror de va 13900:- för F4D i Höstas..
Dessa pannor askasur/sotas framifrån genom luckorna på fronten väldigt lätt sotad.. Livslängd ca 50 år.. Verkningsgrad 90%+ med ecotec a4 o bequem sa dom.. (dom gillar tydligen undermatade brännare)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

jopp 16900:- men det var inte F4D, den sur ut att utgått :?
Alltså 16900:- och sedan 1000+ per modell uppåt.

fick produktblad idag men kan inte se något om pannans effektivetet/verkningsgrad.
Inte heller något om askning, bilder mm, ingen som har mer bilder å info.

Mvh Patrik
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:jopp 16900:- men det var inte F4D, den sur ut att utgått :?
Alltså 16900:- och sedan 1000+ per modell uppåt.

fick produktblad idag men kan inte se något om pannans effektivetet/verkningsgrad.
Inte heller något om askning, bilder mm, ingen som har mer bilder å info.

Mvh Patrik
Hmmm om den har utgått så va de konstigt att dom inte sa de när ja ringde.. :? Kanske de va F5D du fick priset på.. :wink:
För dom sa att F4D va så liten men om man inte hade så stort värme behov så skulle de ju gå bra... Nog räcker 20 kW för dom flesta.. :roll:
När jag frågade om verkningsgrad så hänvisade dom till ecotec a4 siffror..
Ang. sotning så va de bara framifrån.. Stora luckor o lätt att komma åt sa dom.. Men i produktbladet står väl inget mer än på tellusrörs hemsida??
http://www.tellusror.se/Docs/Produkter_5.asp?VisaSida=2

Men Mats H här på forumet kanske vet mer.. Han säljer väl tellus pannorna??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jo de var F5D jag fick pris på, och i bladet jag fick så var F4D överstruken.
Att hänvisa till ecotecs siffror låter som lite dålig kompetens, detta är ju bara förbränningsverkningsgraden inte pannverkningsgraden.

Mats H har du någon input att komma med ?
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Tyvärr har jag har inte sålt någon Telluspanna ännu, men jag knåpar på några offerter just nu.

Däremot har jag tittat på den och tycker att den är smidig, enkel att hantera och är prisvärd.
Lite svårt att beskriva utseende och funktion, men jag gör ett försök...
Brännaren monteras i övre delen av den undre luckan.. :roll:. Under brännaren sitter ett roster som är ganska glest så att askan ramlar ner i botten på pannan. Bra med plats för askan är ju alltid bra, speciellt med undermatad brännare=längre tid mellan uraskningarna:wink:
Rökgaserna går upp baktill i pannan, sedan framåt under konvektionsdelen och vänder ungefär mitt på den övre luckan och sedan ut i baksidan på pannan. Konvektionsdelen har "flänsar" för värmeupptagning som gör att värmen tas upp bra även då det ligger flygaska där.(inom rimliga gränser förstås)
Sotning och uraskning av pannan gör man enkelt från framsidan genom luckorna.

Jag har några bilder, men de visar inte så mycket mer än det jag beskrivit. Skall se om jag kan lägga ut dem på något sätt.

På en plåtpanna kan man säga att man skall nyttja 70% av märkeffekten för olja, och på en gjutjärnspanna bör man ligga på 50-60% av effekten.

Pannverkningsgraden har jag inga siffror på , men jag har kollat på liknande pannor och de anger ca 90 %,
och det borde vara likvärdigt på denna panna.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

MatsH skrev:
Jag har några bilder, men de visar inte så mycket mer än det jag beskrivit. Skall se om jag kan lägga ut dem på något sätt.

På en plåtpanna kan man säga att man skall nyttja 70% av märkeffekten för olja, och på en gjutjärnspanna bör man ligga på 50-60% av effekten.
Så med andra ord bör inte brännaren ge mer än 12.5-15 kW med en 25 kW gjutjärnspanna el?? Kanske de va därför dom sa att F4D (20 kW) va i minsta laget.. :roll:

Hoppas du kan lägga ut bilder på den.. :D
Du har väl inga bilder på din hemsida??
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

tydlingen så kör man denna panna med en ren cirkulationspump + rökgasstyrning.
Kan detta verkligen vara ett optimalt sätt att ladda tanken på, med avseende på den viktiga skiktningen?
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Drar man igång med en cirkpump så blandas ju allt vatten om i tanken,
men då brännaren stannar skall ju allt vatten hålla inställd temperatur och då är det ju ointressant om det har laddats med skiktning eller ej.
Iofs så blir ju allt vatten kallare under tiden tanken laddas. Risken är att det inte finns tillräckligt med varmvatten eller värme då tanken laddas.
Man kanske skall starta brännare då tanken är tömd till 2/3 eller något så att den blandade vattnet håller en hyfsad temperatur(50-60 gr)

Det är ju mer intressant vid vedledning då man kanske inte laddar hela tanken på en gång. Då måste skiktningen fungera för att det skall bli bra.

Om jag skulle installera den så blir det med laddomat 10 eller en termisk
ventil som ser till att returvattnet håller >60 gr.

Att tänka på då det gäller skiktningen är ju att radiatorflödet är lågt och att reurvattnet håller så låg temp som möjligt, annars förstörs ju skikningen iallafall.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Med förrådsberedare blir det dålig skiktning.. Då man endast använder vv o shunten är stängd då sjunker tempen istort sätt lika i hela tanken.. :(
Det är 5 grader varmare i toppen än botten från laddad till tom = 77 i topp ca 70 i botten laddad o 45/topp 40/botten tom..
Så för att skiktningen ska bli bra så bör man ha dubbla slingor...
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

hmm hittade denna på www.vvs-grossisten.dk
Bild
pris = mycket billigare än oss dom svenska.
http://www.vvs-grossisten.dk/kedler%2Dfast/
samt dorkedeln verkar intressant, svårt att klura ut om det är keramisk eldstad :roll:
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Den va billig där.. :D

Har även sett på tellus hemsida att dom rekomenderar nu brännaren ska va på 50% av märkeffekten på pannan..
T.ex 30 kW (va de F7) 14-16 kW pelletsbrännare..
Skriv svar