Tips på bra vedpanna !

Här diskuteras allt kring vedeldning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:Jag arbetar dagligen med småsaklig bioenergi när det gäller ved och pellets eldning i villor, jag har arbetat med detta i 28 År och gör det fortfarande. Jag ser i verkligheten vilka produkter som fungerar jag har även dataprogram där jag kan göra olika kalkyler och jämföra olika pannor och system där man kan jämföra vedförbrukning / pelletsförbrukning / verkn grader/ miljö utsläpp etc.

Jag hör även vad villa ägarna är nöjda med sedan vet jag vilka produkter som krånglar samt vanligaste felen på olika anläggningar vilket jag inte vill skriva om här.

Jag har haft min Baxi i 17 År och är naturligt vis helt nöjd med denna panna, när jag installerade min panna var det på Perifal pannans tid som senare köptes upp av Danska Baxi.

Anledningen till att jag kommer och välja Gaselle Quick-Upp 45 är.

1. Pannan har en tredjedel mindre vatten volym än Baxi Vatten volymen är 50 Liter Baxi har 155 L.
2. Pannan förbrukar mycket mindre ved än Baxi ca: 3 kubikmeter mindre travad björk ved / År.
3. Pannan klarar att värma större tankvolym än Baxi på kortare tid.
4. Pannan är mycket snabbare vid uppstart än Baxi
5. Pannan har sugande fläkt.
6. Pannan har tjockare plåt än baxi jag har för mig 8mm Baxi 6mm
7. Fläkt motorn är kraftigare än Baxi

Listan kan nog göras längre .
Enligt mitt tycke är detta marknadens vassaste Ved Panna.
Tyvärr vinner Baxipannan när det gäller miljökraven.

Min kommentar.

Vp……
Baxi pannan har 7mm plåt i vedutrymmet.
Baxi pannan har högre verkningsgrad än Gaselle pannan så jag tror inte den förbrukar mindre ved än baxin.Även fast den har mindre vatten volym.
Vatten volymen kommer ju även tillnytta om man anväder sig av ett laddomat 21 som tillåter självcirk.Det gör tydligen inte du så dina kWh går upp i skorstenen.
Fläkten är inte kraftigare än på Baxin.Om man jämför dom så är Gaselle fläkten ett skämt.Har du sett fläkten på innovan?

Jag tycker att baxin är mycket mer välbyggd än Gaselle.Snyggare förpackning :) Gasellen ser popnitad ut.

Lite synpunkter från mig.
Och jag har inga kontakter i ved branchen.
Senast redigerad av Andreas Hansson den tis 03 feb, 2009 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Bra Hansson!Försök å få liv i Vedis igen så det blir lite fart på forumet igen. :wink:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
lennart wiklund
Lärjunge!
Inlägg: 351
Blev medlem: sön 31 okt, 2004 18:23
Ort: järpen i vackra jämtland

Inlägg av lennart wiklund »

Själv är jag numera insnöad på en vedolux cu 130 från värmebaronen.Anledningen är att jag vill ha inbyggd beredare då jag har en laddomat 4030 samt två 500l acctankar utan beredare i.Allt detta installerat till min kombipanna diom.
Tycker att denna vedolux med keramisk insatts verkar vara suverän.Ingen fläkt som lägger av,enkelt men funktionellt.Någon som har en sådan här panna??
Mitt pannbyte närmar sig tror jag,diomen har gått i 16-17år nu.Dock så är den fullt fungerande utan vad jag ser några skador.....så ännu kan den ju tuffa på några år.

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

jag kan bara rekomendera min panna som jag nu haft i 4 månader.

Effecta lambda, en svensk panna som jag tror är den vassaste på marknaden just nu.
Pelletsuttag på sidan.

3 st 750 tankar 2 tankar på 1 inlägg. detta tror jag ingen annan klarar.

sedan sol på detta så man slipper elda så mycket.

Såg SP s sista siffror att Effecta var effektivast på marknaden. skoj att man valde rätt.

Edit : Detta inlägg får tas med en "nypa salt" då författaren jobbar på Effecta / moderator
kricken_
Stor entusiast!
Inlägg: 159
Blev medlem: tis 22 jan, 2008 22:04

Inlägg av kricken_ »

Roligt att du är nöjd med din panna.

Dock är det svårt att veta om din panna är sådär ruskigt effektiv när du inte skriver hur stor temp höjning du hade i dina tankar på ett ilägg.

Men det är av mindre betydelse huvudsaken är att du är nöjd.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

dossedoss skrev: Effecta lambda, en svensk panna som jag tror är den vassaste på marknaden just nu.

3 st 750 tankar 2 tankar på 1 inlägg. detta tror jag ingen annan klarar.
Då bör tempen höjas 77° i dom 2 tankarna (20-97°) om det är utan uttag för alla jag känner med nyare pannor får ut ca 1 kWh/liter eldstadsvolym vilket gör att effektan bör få ut 135 kWh/ilägg.. :roll:
Den bör klara att värma hela volymen 50° på ett ilägg..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

dossedoss skrev:3 st 750 tankar 2 tankar på 1 inlägg. detta tror jag ingen annan klarar.
Hur många acktankar är det??? 2 eller 3 stycken :roll: Eller hur menar du :?:
Det har ju viss betydelse när man skall tala om pannans effektivitet :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

3 st 750 tankar 2 tankar på 1 inlägg. detta tror jag ingen annan klarar.



Såg SP s sista siffror att Effecta var effektivast på marknaden. Grattis till ett bra pannköp! :wink: Min kompis har ett liknande system med 3X750l ack.Men han har Effecta Woody.Har han 70g kvar i tredje tanken så fyller han tankarna med ett ilägg. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Matab skrev:3 st 750 tankar 2 tankar på 1 inlägg. detta tror jag ingen annan klarar.



Såg SP s sista siffror att Effecta var effektivast på marknaden. Grattis till ett bra pannköp! :wink: Min kompis har ett liknande system med 3X750l ack.Men han har Effecta Woody.Har han 70g kvar i tredje tanken så fyller han tankarna med ett ilägg. :)
Vart hittar man siffrorna?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Inte en aning om nån siffra? Skrev mitt inlägg utifrån min kompis erfarenhet.Ja brukar lita på mina kompisar. :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

dossedoss skrev:
Såg SP s sista siffror att Effecta var effektivast på marknaden. skoj att man valde rätt.
Vart hittar man SP`s sista siffror? Menar du att det finns en lista någonstans där dom redovisar verkningsgraden på olika testade pannor?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

dossedoss kan du ge en oss en länk där du läste att den var effektivast på marknaden

Edit: Borttagning av citering av ovanstående inlägg. / Roli moderator
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
dossedoss
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 01:17

Inlägg av dossedoss »

Missförstånd, jag skrev att jag trodde att pannan var effektivast, MEN jag skrev sedan att jag även har solfångare.
Här finns nya siffror på SP och dessa siffrorna menade jag att effectas var effektivast. Enl SP beräkningar.
Altså inte siffror på pannan utan på solfångarna. :D

Edit : Detta inlägg får tas med en "nypa salt" då författaren jobbar på Effecta / moderator
Skriv svar