Fjärrvärme och solfångare?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

leif palm skrev:...har du även en årlig fast avgift förutom den rörliga?
Nej, inte i det här fallet, men det aktuella fjärrvärmebolaget verkar ligga ungefär 15 öre/kWh över snittet för bolag med fast avgift. En normal årsavgift på ca 1000 kr äter inte upp den skillnaden.
leif palm skrev:fjv.kostnaden kan te sig hög, men om nu invsteringskostnaden är tagen (av tidigare ägare) för anslutning och undercentral så betalar du bara för värmen och det är svårt att komma under 53+moms för vilken annan nyinstallation du än gör.
André skrev:Fjärrvärme priset 56 öre + moms blir ju 70 öre/kWh.
Själv betalar jag ca 31 öre/kWh för pelletsen..
Installationen är inte gjord, men kostnaden är klart konkurrenskraftig: 32.000 kr och då ingår även att de river ut den gamla oljepannan. Gräs eller plattor får jag emellertid återställa på egen hand (men de fyller igen hålet). En ny pelletspanna kostar betydligt mer (speciellt de där nya läckra, självrengörande pannorna som jag vill ha i så fall). Om den fortlöpande kostnaden nästan går att halvera, bör emellertid mellanskillnaden ätas upp ganska fort. I 31 öre/kWh är väl inte allt inräknat, t ex sotarens arbete och lite annat runtomkring???
André skrev:Vart bor du...
Jag håller på att buda på huset, så det vill jag inte avslöja just nu. :wink:
André skrev:Vad är det för beräknad förbrukning på huset??
Inte en aning, men det är ett rackarns stort hus och det är förmodligen dåligt isolerat (byggt på 30-talet och säkert inte tilläggsisolerat). En äldre dam har bott där ensam i 20 år. Hennes förbrukning går knappast att jämföra med en familj på två vuxna och tre barn.
leif palm skrev:...en värmeväxlare någonstans där kanalerna möts ger bättre inomhusklimat (trots allt snack om motsatsen)...
Riktigt hur det ligger till med värmeväxlare vet jag inte, men i hus med rent luftburen värme får som sagt 20% problem orsakade av inomhusluften, enligt Astma- och allergiförbundet. Jag tror inte att det går att avfärda som bara prat. Visst är det skönt att slippa kallraset från friskluftsintagen, men inte till priset av klåda i ögonen, luftvägsproblem eller andra besvär.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

André skrev:
En ny pelletspanna kostar betydligt mer (speciellt de där nya läckra, självrengörande pannorna som jag vill ha i så fall). Om den fortlöpande kostnaden nästan går att halvera, bör emellertid mellanskillnaden ätas upp ganska fort. I 31 öre/kWh är väl inte allt inräknat, t ex sotarens arbete och lite annat runtomkring???
JA ska du ha en biotech t.ex då förstår jag att du funderar på fjärrvärme för med dom pannorna kommer de att gå på 120-150 000:-

Men om du t.ex köper en biomatic 20+ så blir de halva de priset o de blir inte mycket jobb då.. Jag har inte nån optimal panna för pellets så jag måste väl lägga ner ca 2,5 tim/år på rengöring av panna o brännare.. Om jag haft en biomatic så hade de nog inte blivit mer än 1 tim/år.. Tycker ändå att jag har en bra timpenning för jobbet.. 8)

31 öre då har jag inte räknat in sotarn 720/år (2 ggr) så de blir + 2,5 öre/kW=33,5/kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Vad är det för skillnad på verkningsgrad mellan fjärrvärme och pellets. Dvs vad får vi ut per instoppad Kw. Pellets ligger i väll som bäst på typ 80-85% i systemverkningsgrad. Hur är det med fjärrvärmen, någon som vet?
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

André skrev:JA ska du ha en biotech t.ex då förstår jag att du funderar på fjärrvärme för med dom pannorna kommer de att gå på 120-150 000:-
...
31 öre då har jag inte räknat in sotarn 720/år (2 ggr) så de blir + 2,5 öre/kW=33,5/kW..
Jag kan ju önska mig en Biotech, men ärligt talat klarar jag mig bra med t ex en Econom (som passar bättre än Biomatic 20+ med solenergi). Den lär inte behöva sotas mer än ungefär en gång i månaden och det står jag ut med.
Jag har räknat lite och kommit fram till att med ett såpass energislukande hus (40-50.000 kWh/år är nog inte orimligt för 200 kvm + 100 kvm källare och bristfällig isolering), går det ganska snabbt att tjäna in skillnaden i installationskostnad mellan fjärrvärme och pelletspanna.

31 öre/kWh låter fortfarande väldigt billigt. Var köper du pellets? 1650 kr/ton för pellets är det billigaste enl pellets.net. I runda tal har vi då: 1650 kr/ton gånger 0.65 ton/kubikmeter (kanske lite lågt räknat) delat med 3000 kWh/kubikmeter, vilket ger ungefär 36 öre/kWh. Därefter måste vi justera för pannans verkningsgrad och stilleståndsförluster (lägg på 10-20% på priset) och sotaren som sagt. Men även med 45 öre/kWh går det fort att tjäna pengar jämfört med fjärrvärmens 70 öre/kWh. Med solenergi som komplement blir det ännu bättre (men förstås dyrare att installera). Jag skippar fjärrvärmen och kör pellets + sol! Om jag får villan dvs...
ztz skrev:Vad är det för skillnad på verkningsgrad mellan fjärrvärme och pellets. Dvs vad får vi ut per instoppad Kw. Pellets ligger i väll som bäst på typ 80-85% i systemverkningsgrad. Hur är det med fjärrvärmen, någon som vet?
Jag tror att fjärrvärmen ligger på 95-100%, medan pellets ligger på 80-90% beroende på panna och annat.
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

teg skrev:
Med solenergi som komplement blir det ännu bättre (men förstås dyrare att installera). Jag skippar fjärrvärmen och kör pellets + sol! Om jag får villan dvs...
Som solfångarprofet måste jag ändå säga: Vänta med det dyra solfångeriet. Du sparar mer energi totalt med tilläggsisolering i en sådan byggnad. Sorgligt men sant.
Lycka till med budgivningen! Skriv några insändare i lokalpressen om hur dyrt det är att renovera och driva gamla hus så kanske någon av de andra spekulanterna hoppar av! :D
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

teg skrev:
31 öre/kWh låter fortfarande väldigt billigt. Var köper du pellets? 1650 kr/ton för pellets är det billigaste enl pellets.net. I runda tal har vi då: 1650 kr/ton gånger 0.65 ton/kubikmeter (kanske lite lågt räknat) delat med 3000 kWh/kubikmeter, vilket ger ungefär 36 öre/kWh. Därefter måste vi justera för pannans verkningsgrad och stilleståndsförluster (lägg på 10-20% på priset) och sotaren som sagt. Men även med 45 öre/kWh går det fort att tjäna pengar jämfört med fjärrvärmens 70 öre/kWh. Med solenergi som komplement blir det ännu bättre (men förstås dyrare att installera). Jag skippar fjärrvärmen och kör pellets + sol! Om jag får villan dvs...
Jag köper av skellefteåbränslen (skellefteåkraft solett) betalar 1480/ton 2 års avtal..
Men de går att pluta mer o få ett bättre pris oxå (finns marginaler att ta av) Vet av ett gäng som gjort upp ett gemensamt avtal med Luleåenergi o dom betalar 1400/ton inkl moms o frakt.. Detta är bulk priser... Priserna är förhandlingsbara gamla avtal finns ännu som dom betalar 1250/ton o inte säljer dom till de priset med förlust..
Pelletsen har ett energi värde på 4800-5000 kW/ton.. Varför räkna om i m3?? Man betalar ju för ton inte m3..
Här finns test på pellets http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... alitet.pdf

Kan du inte ge en ledtråd om villan ligger i norr el i söder?? :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Anders G skrev:
teg skrev:
Med solenergi som komplement blir det ännu bättre (men förstås dyrare att installera). Jag skippar fjärrvärmen och kör pellets + sol! Om jag får villan dvs...
Som solfångarprofet måste jag ändå säga: Vänta med det dyra solfångeriet. Du sparar mer energi totalt med tilläggsisolering i en sådan byggnad. Sorgligt men sant.
Men om du köper econom pannan så skaffa en bra acktank = välisolerad o med solslinga, vv slingor t.ex Effekta el A-tank om du inte ska isolera själv då är det bara att vräka på med isolering..
Med pellets priserna i norr så avråde nästan solenergiteknik att skaffa solfångare.. Bara förbereda för sol i framtiden..
Jolle
Prima virke

Inlägg av Jolle »

André skrev:Jag köper av skellefteåbränslen ...
Ok, visst är du pelletsprofet, men vill vi solentusiaster veta vad pellets betingar för pris så gör vi ett besök i Pellets-avdelningen på forumet.
Trädsmulare anmodas härmed att hålla sig dit. :wink:
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

Anders G skrev:Vänta med det dyra solfångeriet. Du sparar mer energi totalt med tilläggsisolering i en sådan byggnad.
Men är det inte dyrt som attan att tilläggsisolera också? Isolering + ny fasad + arbete om det görs på utsidan. Eller går det bra att tilläggsisolera på insidan, så länge det inte är en källare?
Anders G skrev:Skriv några insändare i lokalpressen om hur dyrt det är att renovera och driva gamla hus så kanske någon av de andra spekulanterna hoppar av! :D
Tack för tipset! :D

OK, André, då är jag med på ditt kWh-pris. Är det så att pelletsen är billigare i norra Sverige och dyrare i söder? Tyvärr skall jag flytta långt söderut...
Jag räknade med de uppgifter jag hittade, dvs 3000 kWh/m3. Det var därför jag gjorde omräkningen...
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

Jolle skrev:
André skrev:Jag köper av skellefteåbränslen ...
Ok, visst är du pelletsprofet, men vill vi solentusiaster veta vad pellets betingar för pris så gör vi ett besök i Pellets-avdelningen på forumet.
Trädsmulare anmodas härmed att hålla sig dit. :wink:
Jag får väl ta på mig ansvaret för att diskussionen glidit bort en aning från det ursprungliga ämnet, men när diskussionen var igång var det lika bra att fortsätta här istället för att starta en ny tråd. :D
Anders G skrev:Vänta med det dyra solfångeriet.
Dessutom vill jag av rent ideologiska skäl utnyttja solenergi...
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

[quote "teg"] Dessutom vill jag av rent ideologiska skäl utnyttja solenergi... [/quote]
Det är en helt annan sak. Välja bort en Mallis-resa är ju lätt.

Jag menar att du får fler kWh för pengarna med isolering, dessutom under den kalla vintern. Isolera inifrån går bra, det finns tex färdiga gips/cellplastelement. Massor av glasull på vinden, och en extra glasskiva i fönstren gör underverk. Man behöver inte riva ut de gamla fönstren.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

Anders G skrev:Isolera inifrån går bra, det finns tex färdiga gips/cellplastelement. Massor av glasull på vinden, och en extra glasskiva i fönstren gör underverk. Man behöver inte riva ut de gamla fönstren
OK. Då får jag ta en funderare på att lägga in lite extra isolering. Ytskikten måste ändå helrenoveras, så det är lika bra att passa på. Någon vind finns det emellertid inte. Kanske blir tvungen att sänka innertaket en aning istället?
teg
Prima virke

Inlägg av teg »

Häpp!

Nu har jag ändrat mig igen! Fjärrvärme blir det, av följande anledningar:

- Det bästa alternativet miljömässigt, eftersom fjärrvärmebolaget använder spillvärme och biobränsle och kan effektivisera förbränningen och reningen på ett helt annat sätt än med en egen pelletspanna.
- Helt oslagbart när det gäller bekvämlighet.
- Frigör massor av utrymme.
- Den högre driftskostnaden behöver inte bli så stor i slutändan. Jag börjar med tätning av fönster och dörrar (+ mekaninsk frånluft och lämpliga tilluftsdon, för att inomhusluften skall bli behaglig), snålspolande duschmunstycken och reglersystem/termostater till elementen. Eventuellt en pelletskamin som komplement. När jag får råd och tid tar jag nästa steg med fasadrenovering, tilläggsisolering och eventuellt fönsterbyte. Då har energiförbrukningen sänkts såpass rejält att skillnaden i löpande kostnad mest blir en randanmärkning.

För övrigt såg jag att Bengt Bengtsson på byggahus.se skrev följande angående tilläggsisolering:
"Det mest lämpliga är alltid att tilläggsisolera på utsidan av ytterväggarna. Den gamla väggen kommer då att få en något högre temperatur, vilket medverkar till att hålla fukthalten nere med mindre risk för mögel och röta och ge en bättre isolerförmåga."

Nu skall jag bara se till att lägga vantarna på det förbenade huset. Budgivningen går i snigeltakt - inte precis i Stockholmstempo.
ztz skrev:Vad är det för skillnad på verkningsgrad mellan fjärrvärme och pellets. Dvs vad får vi ut per instoppad Kw. Pellets ligger i väll som bäst på typ 80-85% i systemverkningsgrad. Hur är det med fjärrvärmen, någon som vet?
Nu har jag kontrollerat lite bättre när det gäller fjärrvärme: 98-99% skall verkningsgraden ligga på i det fallet. Med pellets har jag emellertid blivit lite mer tveksam. Pannleverantörerna uppger värden på över 90%. Testet i Råd & rön för ett tag sedan säger å andra sidan att även de bästa pannorna ligger under 80%, om hänsyn tas till att pannan används även till mindre effektiv uppvärmning - t ex av vatten sommartid.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

När man jämför olika verkningsgrader är det viktigt att vi menar samma. Med systemverkningsgrad menar jag hur mycket får man ut av 1 Kw i slut ändan. Man kan se själva uppvärmningssystem som en svar box.

Kw in ---> uppvärmningssystem ---> Kw ut

Dvs hur mycket förluster har vi respektive uppvärmningssystem i form av isolationsförluster, genomströmningsförluster, omvandlingsförluster (t.ex. överföring av energiinnehållet i ved/pellets till vattnet) etc.

För pellets ligger det nog på 80% (och ibland under) på årsbasis. En välisolerad El panna/ackumulator skulle jag kunna tänka mig ligger på runt 95%. Fjärrvämen har jag inte riktigt koll på hur det fungerar...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Skriv svar