leif palm skrev:...har du även en årlig fast avgift förutom den rörliga?
Nej, inte i det här fallet, men det aktuella fjärrvärmebolaget verkar ligga ungefär 15 öre/kWh över snittet för bolag med fast avgift. En normal årsavgift på ca 1000 kr äter inte upp den skillnaden.
leif palm skrev:fjv.kostnaden kan te sig hög, men om nu invsteringskostnaden är tagen (av tidigare ägare) för anslutning och undercentral så betalar du bara för värmen och det är svårt att komma under 53+moms för vilken annan nyinstallation du än gör.
André skrev:Fjärrvärme priset 56 öre + moms blir ju 70 öre/kWh.
Själv betalar jag ca 31 öre/kWh för pelletsen..
Installationen är inte gjord, men kostnaden är klart konkurrenskraftig: 32.000 kr och då ingår även att de river ut den gamla oljepannan. Gräs eller plattor får jag emellertid återställa på egen hand (men de fyller igen hålet). En ny pelletspanna kostar betydligt mer (speciellt de där nya läckra, självrengörande pannorna som jag vill ha i så fall). Om den fortlöpande kostnaden nästan går att halvera, bör emellertid mellanskillnaden ätas upp ganska fort. I 31 öre/kWh är väl inte allt inräknat, t ex sotarens arbete och lite annat runtomkring???
André skrev:Vart bor du...
Jag håller på att buda på huset, så det vill jag inte avslöja just nu.
André skrev:Vad är det för beräknad förbrukning på huset??
Inte en aning, men det är ett rackarns stort hus och det är förmodligen dåligt isolerat (byggt på 30-talet och säkert inte tilläggsisolerat). En äldre dam har bott där ensam i 20 år. Hennes förbrukning går knappast att jämföra med en familj på två vuxna och tre barn.
leif palm skrev:...en värmeväxlare någonstans där kanalerna möts ger bättre inomhusklimat (trots allt snack om motsatsen)...
Riktigt hur det ligger till med värmeväxlare vet jag inte, men i hus med rent luftburen värme får som sagt 20% problem orsakade av inomhusluften, enligt Astma- och allergiförbundet. Jag tror inte att det går att avfärda som bara prat. Visst är det skönt att slippa kallraset från friskluftsintagen, men inte till priset av klåda i ögonen, luftvägsproblem eller andra besvär.