Hur har ni elen inställd?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Hur har ni elen inställd?

Inlägg av LoonQ »

Nu när hösten börjar komma smygande är det kanske dags att sätta igång elen för säkerhetsskull. Då jag aldrig haft den inkopplad undrar jag vilka inställningar ni använder er av (samt vilka möjligheter som finns)?

Vilken effekt?

Vid vilken tempratur går elen in?

Något mer man måste fundera på kanske?
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Jag har bara elen inkopplad om jag åker bort en längre tid och det är kallt ute.
Igår kom jag hem till ett kallt hus! :shock: Efter att ha spenderat 16 dagar i värmen :D
Jag räknade inte med att det skulle vara så här kallt i det här landet redan... :roll: Pannan var avstängd....

Effekten kan du väl inte reglera.... Det gör pannan själv. Den kopplar in en eller två elpatroner efter eget "behag". 3KW respektive 6KW, totalt 9KW.
Sen kan du bestämma "Start stödvärme", som anger vid hur många grader under pannans "bör värde" som elen går in och stöttar. Så om du har ett mycket stort behov av varmvatten så kan det vara värt att använda "Pellets + El". Men jag klarar mig gott på bara pellets.
Anledning till att bara köra på pellets är att dels räcker det gått och väl till mina behov, men framför allt för att märka om det blir driftstopp på pelletsen. Blir det ett stopp så blir det kallt! :) Annars kan man ju köra fler dagar på el i onödan. Det händer ju att man inte är ner i källaren varje dag :) Och ibland glömmer jag även att fylla på med pellets... :oops:

Men igår natt var det riktigt skönt att kunna köra pellets och el för att riktigt snabbt få varmvatten till en lång varm dusch, innan man somna i det utkylda huset... :)

Så jag använder bara elen när jag åker bort fler dagar, och då bara som backup om pelletsen skulle drabbas av ett driftstopp. Och någon gång ibland när jag snabbt vill få upp tempen i pannan igen efter ett längre stopp. Annars bara pellets. Funkar mycket bra.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Ok, tack för infon!

Anledningen till att jag vill ha elen igång är att det förmodligen inte blir så kul (för mig) om/när pannan stannar... jag har 3 (snart 4) barn samt en fru som ofta vill duscha på morgonen.... så kall panna är inget bra alternativ:)
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
GammelMan
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tor 15 maj, 2008 21:31
Ort: Lövånger

Inlägg av GammelMan »

Jag har el-patronen på 40 grader, så den går bara in ifall det händer nåt med pelletsen.
Vill ju inte frysa så förbannat ifall nåt händer.
En villa från 1953 på ca 100m2 + källare på 50m2 och garage på 50m2.
Värms av en Focus PE20 med en Janfire Flex-A.
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Är det inte så att om man har El + Pellets som driftsläge, så går elen in oavsett vad "stödvärme" står på? Jag har nu 35 grader på stödvärme för att inte förbruka el i onödan, normalt behövs ju inte stödvärme, tonåringarna får duscha i svalare vatten om dom ska duscha länge :-)

Jag hade bara pelletsdrift och glömde ställa om när vi åkte till Barcelona. Resten av familjen åkte hem en vecka tidigare än mig och kom hem till ett hus där det var 10 grader. Jag fick höra det några gånger....

Peter
Biomatic 20+
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Har fortfarande inte kopplat in elen:) Pannan stannar ju aldrig... peppar peppar... Imorgon ska vi dock åka på skidresa en vecka så nu måste jag väl göra det. Jobbar till 23.30 ikväll så det blir rätt sent. Är det något speciellt att tänka på? eller är det bara att ändra bränsleval till Pellets + El?
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Har kikat lite i manualen nu och där ser det ut som det är tre ställen man kan ändra på:

1. Bränsleval
Ska ändras till Pellets + El

2. Start stödvärme
Står att man kan välja mellan 10 - 40 grader. Blir 40 antar jag då.

3. El steg
Är värde visar inkopplad effekt. Inställbart 0-3 steg.
Vad ska jag välja här?
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Dom 3 stegen du kan välja mellan är 3/6/9 kW men om det bara är för backup så det inte fryser så räcker 3 el möjligt vis 6 kW..
6 kW klarar jag hålla full temp inne ner mot 13° minus på 215 m2
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Tack för infon!! Jag kopplade in läge 3 men det behövde aldrig gå igång:) Brännaren rullade på lika fint som vanligt medan jag var i Bjursås och gjorde backarna osäkra:)
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Asterix
Prima virke
Inlägg: 54
Blev medlem: tor 03 nov, 2005 10:43
Ort: Trollhättan

Inlägg av Asterix »

Kan någon bekräfta eller dementera den jag skrev tidigare, att jag tycker att "stödvärme" inte borde påverka i ett läge där pelletsdelen stannar?

Jaa har El+Pellets och stödvärme 40 grader och jag tycker det verkar som att elen bara värmer till 40 grader (80-40) och sen nöjer sig?

Kan man på något sätt få ställt in så man får följande resultat:

-När pelletseldningen är igång (dvs nästan alltid), så ska det aldrig värmas med el, även om en tonåring bosätter sig i duschen!
(att vattnet så småningom blir kallt kan ju få ut dom! :-) )

- Om pelletseldningen stannar, så ska elen värma upp till börvärdet (80 grader)

Peter
Biomatic 20+
Skriv svar