Svårt att montera pelletsbrännare i en kombipanna

Skriv svar
måsskit
Frö

Svårt att montera pelletsbrännare i en kombipanna

Inlägg av måsskit »

Är det svårt att montera pelletsbrännare (pellx 20 i en exonom a116)vad bör man tänka på
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Nä, ser inte ut att vara några konstigheter, följ instruktionerna för brännaren, det största jobbet är att anpassa plåten så att den passar på pannan, vinkelslip och borrmaskin kan vara bra att ha till hands.

Se till att det är tillräckligt fritt utrymme över och framför brännaren.

Se till att inkoppling sker riktigt, matningsspänningen kan inte kopplas direkt på termostaten som på en oljebrännare, pelletsbrännaren måste ha spänning hela tiden, se till att termostaten blir inkopplad seriellt med överhettningsskyddet i pannan om du använder en ny termostat.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Installerade min pellx nu i veckan..lite knixigt var det med att få fast plåten, tur att styvfar jobbar på verkstad. Sedan behöver du ha elschemat på pannan om du inte är överjävlig på det elektriska..för maxtermostaten måste som micke säger, vara kopplad innan brännaren så spänningen bryts om pannan blir för varm. Och så får du även leta reda på var du kan stoppa in driftstermostaten till brännaren, den bör sitta i ett dykrör inuti pannan, man kan även anslutas på lämpligt rör, dock behöver du riktiga grejer att fästa den med då som inte följer med.

redigerat: du kan ju kolla in länken i min signatur, lite bilder där på hur det såg ut att installera så får du ett hum om hur plåt och brännare kan passa dig
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar