Vilken panna skall jag köpa?
Vilken panna skall jag köpa?
Funderar på att köpa ny panna för att kunna köra med pellets under vintern och köra resten av året med ved. Har kollat på flera pannor men har fastnat för Nibe Vedex 1000 och Värmebaronens Combimax 30 UB. Är det någon som vet något om dessa pannor.
Har ingen anning om vilken panna du skall köpa...
Men brukar man inte elda ved på vintern när energi behovet är stort och sedan köra pellets på sommaren?
Mvh /Martin
Men brukar man inte elda ved på vintern när energi behovet är stort och sedan köra pellets på sommaren?
Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om det till mesta del är för vv du ska elda så är valet av panna för ved så noga utan då är det för pellets den ska passa bra, Då ska du ha en panna med liten vattenvolym o det är en klar fördel om det går smidigt att shifta mellan pellets/ved..
Jag gör som du tänkt, Eldar ved sommar halvåret vilket gör att det går ca 4-4,5 m3 o spar 1 ton pellets så den dyrare installationen tar ju ett tag att tjäna igen...
Jag eldar mot en 500 l tank vilket gör en brasa varannan till var tredje dag då det enbart är för vv, Då anläggningen startades upp va det bara ved o -20° kallt o då kan jag säga att det inte va bekvämt..
Man eldade 2 brasor på morgonen o 3-4 på kvällen så det va ingen höjdare direkt..
Kan tänka mej en vedex 1000 o 750 l acktank som har 90 mm pur isolering skulle funka bra, Pannan har liten vattenvolym o rymmer 75 l ved vilket fyller tanken på 1 ilägg så det skadar iof inte med en 1000 l tank heller men 750 går bra..
Brännaren bör du ha acktankstyrning till så att du laddar hela tanken då brännaren startar o alla rör ska va väl isolerade..
Pannan har stående tuber vilket är bra med tanke på flygaskan..
Tanken bör oxå va utrustad med 2 st 15 m vv slingor som ska vara utdragna så du får ut mesta möjliga värme ur tanken då du eldar men även då du eldar pellets vilket gör förre starter för brännaren..
Jag gör som du tänkt, Eldar ved sommar halvåret vilket gör att det går ca 4-4,5 m3 o spar 1 ton pellets så den dyrare installationen tar ju ett tag att tjäna igen...
Jag eldar mot en 500 l tank vilket gör en brasa varannan till var tredje dag då det enbart är för vv, Då anläggningen startades upp va det bara ved o -20° kallt o då kan jag säga att det inte va bekvämt..
Man eldade 2 brasor på morgonen o 3-4 på kvällen så det va ingen höjdare direkt..
Kan tänka mej en vedex 1000 o 750 l acktank som har 90 mm pur isolering skulle funka bra, Pannan har liten vattenvolym o rymmer 75 l ved vilket fyller tanken på 1 ilägg så det skadar iof inte med en 1000 l tank heller men 750 går bra..
Brännaren bör du ha acktankstyrning till så att du laddar hela tanken då brännaren startar o alla rör ska va väl isolerade..
Pannan har stående tuber vilket är bra med tanke på flygaskan..
Tanken bör oxå va utrustad med 2 st 15 m vv slingor som ska vara utdragna så du får ut mesta möjliga värme ur tanken då du eldar men även då du eldar pellets vilket gör förre starter för brännaren..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
alla borde ha en Effecta
Jag skulle rekomendera ALLA en Effectapanna med Lambdastyrning.
Detta är det bästa jag gjort.
Det tar 15 sekunder att skifta mellan ved o pellets.
vad jag vet är det en av de få pannor som har stor eldstad 135 liter och som laddar 2 st 750 liters på 1 inlägg.
Denna är SVENSKtillverkad.
Jag har aldrig sett en så bra panna
Detta är det bästa jag gjort.
Det tar 15 sekunder att skifta mellan ved o pellets.
vad jag vet är det en av de få pannor som har stor eldstad 135 liter och som laddar 2 st 750 liters på 1 inlägg.
Denna är SVENSKtillverkad.
Jag har aldrig sett en så bra panna

Gå runt lite på de olika fabrikaten på forumet och kolla vilka problem man har hittat och hur de olika pannorna/brännarna funkar....Titta även efter hur nöjda folk är med service, Dålig service kan ju vara lika med mycket extra utgifter....
Vänligen brus...
Vänligen brus...
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.