Mycket skit från vedeldningen
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Mycket skit från vedeldningen
Såg på text tv´n igår att det är lika mycket skadliga ämnen i vardagsrumen hos vedeldare som efter dom mest trafikerade lederna i Stockholm, Extremt höga värden ..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Ja, fast det fanns ingen selektering mellan att elda i öppen spis, vedkamin eller riktig panna. Allt ansågs likvärdigt, vilket knappast är sant.
Dessutom tog någon som bevis på vedeldningens farlighet att hela landets befolkning eldade med ved på 1800-talet. Och hur gick det för dem?
De är döda hela bunten!
Vilket skulle bevisas...
Dessutom tog någon som bevis på vedeldningens farlighet att hela landets befolkning eldade med ved på 1800-talet. Och hur gick det för dem?
De är döda hela bunten!
Vilket skulle bevisas...
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Pernilla Gustafson som skrev doktorsavhandlingen kunde i alla fall tänka sig en egen braskamin av modernare snitt i sin kåk i Ytterby, enl. en intervju.
Sedan vägde hon inte in hur frisk man blir av att få i sig di där antioxidanterna som bildas när man eldar.
Så kanske summan av skadliga PAH och antioxidanter är lika med noll? Jag vet i alla fall med säkerhet att man blir både stark och snygg av att elda med ved.
Sedan vägde hon inte in hur frisk man blir av att få i sig di där antioxidanterna som bildas när man eldar.
Så kanske summan av skadliga PAH och antioxidanter är lika med noll? Jag vet i alla fall med säkerhet att man blir både stark och snygg av att elda med ved.
Bygger timmerkåk som skall drivas med ved...
Tjaa...
Gäsp...ännu en katastrof.
Hade ju varit intressant med kontrollgrgupp moderna pannor/gamla/annan uppvärmning.
Såg på DI att de flesta verkar vara mätta på denna typ av utredning.
//P
Hade ju varit intressant med kontrollgrgupp moderna pannor/gamla/annan uppvärmning.
Såg på DI att de flesta verkar vara mätta på denna typ av utredning.
//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Ja för bövelen....vänta ett halvår...
Då kommer en ny utredning som säger:
"Vedeldare, friskast i världen.
Ny forskning har bevisat att vedeldare lever länge och håller sig friska längre än de som värmer hus med tex. El.
Detta beror på att de får motion, samt en uppfriskande rökarom i håret på armarna."
Då kommer en ny utredning som säger:
"Vedeldare, friskast i världen.
Ny forskning har bevisat att vedeldare lever länge och håller sig friska längre än de som värmer hus med tex. El.
Detta beror på att de får motion, samt en uppfriskande rökarom i håret på armarna."

- Södermanlands Län, 250 m2
- Ecotec Econom, Laddomat 21
- Effecta 750BBS, Enrörssystem
Hej alla
Om allt nu skulle vara så farligt med ved eldning i stort ????
Varför har då just mina förfäder blivit gammla och runt de 100 år
och alltid värmt sina hus med ved i öppnaspisar, kakelungnar, köksspisar innan centralvärmen gör insteg i våra hus innan elektrisk kraft fanns ....mm
Jag tänker också på den tiden innan elen,rinnande varmt o kalt vatten kyl/frys fannas, hämta vatten ute vid den grävdabrunnen.
Förflyttade sig med attgå alltså tiden före vägar fanns, djurstigar där häst o kärra kunde färdas...
Vi kan tycka att det är långt tillbaka i tiden som det var så....
Men nu är inte 100 år så lång tid i vårt moderna perspektiv...
Ved ger värme och mys, hälsa och välbefinnande och motion
detta tillsammans gör oss friska och starka.
Mvh
Ruben
Om allt nu skulle vara så farligt med ved eldning i stort ????
Varför har då just mina förfäder blivit gammla och runt de 100 år
och alltid värmt sina hus med ved i öppnaspisar, kakelungnar, köksspisar innan centralvärmen gör insteg i våra hus innan elektrisk kraft fanns ....mm
Jag tänker också på den tiden innan elen,rinnande varmt o kalt vatten kyl/frys fannas, hämta vatten ute vid den grävdabrunnen.
Förflyttade sig med attgå alltså tiden före vägar fanns, djurstigar där häst o kärra kunde färdas...
Vi kan tycka att det är långt tillbaka i tiden som det var så....
Men nu är inte 100 år så lång tid i vårt moderna perspektiv...
Ved ger värme och mys, hälsa och välbefinnande och motion
detta tillsammans gör oss friska och starka.
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
-
- Pannrumstomte!
Ska man vara seriös så finns det inga hållbara argument alls i det inlägget.
Ett enskilt par ger ingen statistiskt säkerställd grupp att dra några slutsatser av. Det är för stora variationer mellan individer för att det ska gå.
Förr i tiden motionerade man mer, av livsnödvändighet, precis som du skriver. Men det var också så att medellivslängden var kortare, då det livet slet mer på kroppen. Alltså hann andra yttre faktorer inte påverka kroppen lika mycket.
Skit av det här slaget är säkert onyttigt för kroppen. Frågan är bara vilket som är värst?
Ett enskilt par ger ingen statistiskt säkerställd grupp att dra några slutsatser av. Det är för stora variationer mellan individer för att det ska gå.
Förr i tiden motionerade man mer, av livsnödvändighet, precis som du skriver. Men det var också så att medellivslängden var kortare, då det livet slet mer på kroppen. Alltså hann andra yttre faktorer inte påverka kroppen lika mycket.
Skit av det här slaget är säkert onyttigt för kroppen. Frågan är bara vilket som är värst?
Inte överaskade från mig.
Det visste vi ju det har pratat om hur farlig med vedelda såsom öppet spis för 15-20 år sedan, att man kan får cancer eller dyl sjukdom av giftig.
Det kommer dyk upp igen, har dom glömt bort eller vill de bara påminner oss folken som har förglömma eventuell till de yngre som födde 20 år sedan som inte minns som baby.
Det visste vi ju det har pratat om hur farlig med vedelda såsom öppet spis för 15-20 år sedan, att man kan får cancer eller dyl sjukdom av giftig.
Det kommer dyk upp igen, har dom glömt bort eller vill de bara påminner oss folken som har förglömma eventuell till de yngre som födde 20 år sedan som inte minns som baby.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Pannrumshärskare!
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det skulle vara kul att veta iaf för är det några som bör få i sej mycket skit så är det ju dom tycker man..
Direkt sotaren dragit ur viskan ur pipan o jag hör att han är på väg nerför stegen drar jag på rökgasfläkten på max, Den körs sedan för fullt under tiden pannan sotas..
Senaste sotningen så hade det snöat innan o då såg man att hela taket istort sätt va grått/svart, Men inget sot el skit kommer in i pannrummet då o sotarn uppskattar det oxå..
Direkt sotaren dragit ur viskan ur pipan o jag hör att han är på väg nerför stegen drar jag på rökgasfläkten på max, Den körs sedan för fullt under tiden pannan sotas..
Senaste sotningen så hade det snöat innan o då såg man att hela taket istort sätt va grått/svart, Men inget sot el skit kommer in i pannrummet då o sotarn uppskattar det oxå..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
Det du ser, det som trillar ner på taket, är knappast samma sak och förmodligen heller inte otrevligt på samma sätt som de partiklar som är tillräckligt små för att hålla sig flygande i luften.
När väl skiten ligger på marken, eller taket, andas ingen in den i lungorna i alla fall.
Men det kommer ju ut skräp om du eldar med olja eller pellets också. Eller om du "eldar" elektriskt, fast då kommer skräpet ut någon annanstans.
När väl skiten ligger på marken, eller taket, andas ingen in den i lungorna i alla fall.
Men det kommer ju ut skräp om du eldar med olja eller pellets också. Eller om du "eldar" elektriskt, fast då kommer skräpet ut någon annanstans.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Självklart vet jag att det svarta man ser på snön är minst farliga men det finns nog mindre partiklar som kommit ut oxå som jag inte ser eller vad tror du
Då jag va hos en kompis o lantbrukshälsan kom på besök så ogillade han att en av traktorerna va ostädad invändigt o att det fanns för dåligt luftfilter till hytten, Dom små "farliga" partiklarna håller sej i luften i 14 dagar då dom virvlar upp så bra luftfilter o välstädat skulle det va..
Kan nog tänka mej att det kommer ut några sådana partiklar som sotarna får i sej oxå..

Då jag va hos en kompis o lantbrukshälsan kom på besök så ogillade han att en av traktorerna va ostädad invändigt o att det fanns för dåligt luftfilter till hytten, Dom små "farliga" partiklarna håller sej i luften i 14 dagar då dom virvlar upp så bra luftfilter o välstädat skulle det va..
Kan nog tänka mej att det kommer ut några sådana partiklar som sotarna får i sej oxå..