Någon med erfarenheter av Baxi Bonus?
Någon med erfarenheter av Baxi Bonus?
Skall bygga nytt hus och vill ha en panna föratt i huvudsak pelletseldning men med möjlighet att elda ved på ett bra sätt, har hittat pannan Baxi Bonus som verkar bra, någon med några erfarenheter från denna panna? pannans effekt är 30kw och undrar om det är i minsta laget till en villa på styft 200m2, hade väll inte tänkt kunna elda med bra komfort vid -25 grader ute men vid lite snällare väderlek två accar på 750 liter vardera kan väll funka eller, tänker aven installera kamin i vardagsrummet för lite toppning vid extra kall väderlek (bor i Sundsvall)
Är också intresserad av Bonusen. Jag vill kunna växla smidigt mellan pellets och ved. Dock säger två av de installatörer jag varit i kontakt med att Baxi rekommenderar att man tar bort keramik och rökgasfläkt innan man kan elda med pellets.... och då verkar det inte så smidigt längre.
Har titta på Värmebaronens Biomax men den får inte plats i mitt pannrum.
Har titta på Värmebaronens Biomax men den får inte plats i mitt pannrum.
Senast redigerad av matubas den mån 23 maj, 2005 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
Innan: CTC265B -74 KMP PX21-03 Tigex 25
Nu: Calmar V33 3x750l + 8m2 Karlsson K2 solfångare
Installatören har föreslagit Nibes Alpha Keram UB och 1 eller 2x500l ack till mitt lilla pannrum. Vet ej om det är lätt/snabbt att växla mellan pellets/ved......
Hjobo - du skriver att du använder ved ca 10%, när eldar du? Jag har tänkt mig pellets på vintern och ved på sommaren (gratis ved)
Hjobo - du skriver att du använder ved ca 10%, när eldar du? Jag har tänkt mig pellets på vintern och ved på sommaren (gratis ved)
Baxi bonus
JAg har en baxi och kör med pellets. Visst ska fläkten bort men keramiken? Vart då i så fall. Jag vet att rostret ska bort och det är av metall.. Jag är mkt nöjd iallafall med baxin som känns gedigen. vill man elda ved är det ju inte många ingrepp innan man är igång..
Tror nog inte din panna är Pmäkt för pellets, däremot så är nog din pelletsbrännare Pmärkt.hjobo skrev:Kör själv Roca panna med Roslagsbrännare. P- märkt med pellets men ej godkänd för ved. Gjutjärnspanna som är mycket smidig att växla. Mindre än en minut när jag ska elda ved. Brännaren hänger i en egen lucka som svänger bort vid vedeldning. Eldar mindre än 10% ved.
/Anders

Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

Nån som har nåt pris på baxi eller biomix???vilka andra pannaor finns det som har samma funtioner? alltså ved pellets och el.......och som fungerar smidigt. ska byta panna i höst och kommer att köra mest på pellets men vill samtidigt ha möjligheten att sätta dit en acctank så man kan välja imellan ved och möjligtvis sol. kort och gott jag vill ha allt. har nu en euronom ifrån 73 utan shunt men den fungerar helt ok förutom lite trassel med en ventil för tappvattnet...har inte haft nå problem med att inte få varmvattnet att räcka till och då har jag en son som inte gör så mycket annat en att bada, så jag tycker det verkar lite konstigt att vissa här på forumet köpt helt nya moderna pannor och inte kan fylla på ett sketet badkar. Har tekniken gått bakot eller har jag taskig känsla för vad som är varmt vatten
/Matte.....

/Matte.....
-
- Entusiast!
Värmebaronen Combimax CU
Bra pannor för ved och pellets är Combimax CU och Vedolux CU. Combimax har rejäl eldel, Vedoluxen får kompletteras med patroner. Inbyggd beredare i båda. Brännaren får man sätta i vedluckan där den sitter högt och lättåtkomligt. Keramik ska vara kvar i pannan så det är bara att häkta på och av brännaren, finns någon slags snabbfäste för den. De är lätta att hålla rena men kostar tyvärr lite mer...
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om pellx brännaren haft 90 mm brännarrör så hade de varit riktigt smidigt.. Då är det bara två skruvar = byta dragluckan mot oljebrännar fläns.. Men då den har 156 mm brännarrör så måste du nog shifta hela luckan.. iof de är då oxå bara två skruvar... Men de ska inte behöva ta mer än ett par minuter att shifta.. Så om du bara byter vår o höst går de bra.. Varför ska du in med 2 st 500 liters tankar får du inte in en 750 liters istället?? T.ex effektas 750 liters med 90 mm pur isolering.. Den är mkt bra isolerad...matubas skrev:Installatören har föreslagit Nibes Alpha Keram UB och 1 eller 2x500l ack till mitt lilla pannrum. Vet ej om det är lätt/snabbt att växla mellan pellets/ved......
Satsa på en ordentligt isolerad tank med 2 slingor ev med solslinga inte förrådsberedare de blir ingen skiktning i tanken då man bara kör för vv..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hmm, det var ju synd med diametern på brännarröret.André skrev: Om pellx brännaren haft 90 mm brännarrör så hade de varit riktigt smidigt.. Då är det bara två skruvar = byta dragluckan mot oljebrännar fläns.. Men då den har 156 mm brännarrör så måste du nog shifta hela luckan.. iof de är då oxå bara två skruvar... Men de ska inte behöva ta mer än ett par minuter att shifta.. Så om du bara byter vår o höst går de bra.. Varför ska du in med 2 st 500 liters tankar får du inte in en 750 liters istället?? T.ex effektas 750 liters med 90 mm pur isolering.. Den är mkt bra isolerad...
Satsa på en ordentligt isolerad tank med 2 slingor ev med solslinga inte förrådsberedare de blir ingen skiktning i tanken då man bara kör för vv..
Takhöjden i mitt pannrum är 189 cm. Om jag inte minns fel är Effectas 750 l tank just 189 cm..... Installatören nämnde att vissa tillverkare kan, mot ett pristillägg, kapa av en bit på sina tankar så dom blir lägre. Vet ej om Effecta gör det. Slingor har jag tänkt mig och även solslinga.
Är du nöjd med Alphan som panna?
Priser värmebaronen
Enligt värmebaronens prislista på webben:Mattiass skrev:Har du nåt pris på dom???Combimax och Vedolux...
/Matte
http://www.varmebaronen.se/html/huvudsi ... ta2004.pdf
Combimax CU: 32000 kr
Vedolux CU: 31800 kr
Biomax: 31300 kr
Thermia har en panna som heter Biomix snarlik Värmebaronens Biomax.... Vet ej vad Thermias Biomix kostar.Mattiass skrev:Nån som har nåt pris på baxi eller biomix???vilka andra pannaor finns det som har samma funtioner? alltså ved pellets och el.......och som fungerar smidigt. /Matte.....