di.se skriver idag om "Miljöbåten som går på pellets":
http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelning ... Dinapengar
Pelletsbåt
Pelletsbåt
EcoTec 20-brännare
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Mafa Mini-förråd
Panna av okänt fabrikat
Jag förstår inte vad det är som gör båten till en hybridbåt. Ett hybridfordon ska på något sätt återvinna rörelseenergi, lagra denna energi och sedan på nytta omvandla energin till rörelseenergi. FN tror jag har en definition på vad som får kallas hybridfordon. För en båt borde alltså propellern kopplas mot en generator som laddar batterien när man bromsar båten med propellern. Inte så troligt. En båt brukar stanna rätt fort ändå då de går i ständig uppförsbacke. Kanske kan man utnyttja lägesenergi på en båt som planar
EcoTec A4 Exonom A20B 160+80kvm
Det beror ju på båten säg det till grabbarna med en oljetanker med en bromssträcka på 5km eller så.En båt brukar stanna rätt fort ändå då de går i ständig uppförsbacke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pelletsbåt, värmemotor
Jag tror det är journalistens okunskap som blottar sig. Som i förbigående står det "Värmemotor" i artikeln. Jag tolkar det som att det är en Sterlingmotor. Dom är ju absolut inga nyheter, dom är äldre än Ottomotorer, men den förfinade tekniken i dag gör dom möjliga att använda på ett vettigt sätt.
Just Karlstad och Sterlingmotorer har jag läst om tidigare. Det var något försök på en go-cartliknande bil som drevs av en Sterlingmotor.
Just Karlstad och Sterlingmotorer har jag läst om tidigare. Det var något försök på en go-cartliknande bil som drevs av en Sterlingmotor.