Vattentemp?

mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Ok, så sätter jag min tilltro till autoshunten då.

Äntligen har jag fått sotat min panna för första gången på "riktigt". Effectan har ju autosotning men den sista tiden har jag sett att rökgastemp har gått upp och legat uppåt 275 grader. Nu efter sotning ligger det på 200. Passade på att kika lite här och var i pannan när jag ändå hade isär alla manicker och jag undrar, de här spiralerna som sitter på magneten, de är monterade med "s" krokar. Jag böjde isär dem nu som de bara blev krokar så spiralerna kunde hakas loss. Det är nämligen så trist att jag måste ta dem en och en då takhöjden är för låg.

Kan jag ersätta dessa krokar med nån "snabbhake" istället? Det skulle underlätta vid nästa sotning då jag endast har två händer :)

Hur mycket större förbrukning kan man vänta sig mellan osotat och nysotad panna? Det var som sagt en dramatisk ändring på rökgastemp efter sotning, är det lika dramatisk ändring på åtgång av pellets??
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
CO2 minus
Späd planta

Inlägg av CO2 minus »

Jag lyfter upp magnet och tabulatorer och sätter in en liten plankstump på högkant mellan tabulatorerna, tre på vardera sida. Sen kan jag låta tabulatorpaketet vila på plankstumpen och enkelt koppla loss och lyfta undan magneten från tabulatorpaketet. Ganska lågt i taket men tillräckligt för att jag ska kunna sticka under plankan. Rökgastemperaturen bruka sjunka från 155 till 135 grader. Sotar efter cirkus 20-30 16 kilos säckar.
Effecta 220 2006
EcoTec BioLine 20 2006
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

mt4base skrev:Ok, så sätter jag min tilltro till autoshunten då.

Äntligen har jag fått sotat min panna för första gången på "riktigt". Effectan har ju autosotning men den sista tiden har jag sett att rökgastemp har gått upp och legat uppåt 275 grader. Nu efter sotning ligger det på 200.

Hur mycket större förbrukning kan man vänta sig mellan osotat och nysotad panna? Det var som sagt en dramatisk ändring på rökgastemp efter sotning, är det lika dramatisk ändring på åtgång av pellets??
275° :shock:
Tycker 200° nysotat låter mycket oxå, Bör kanske va max 170° innan sotning..
Kan tänka mej att det gör ca -15% på förbrukningen om du kan sänka rökgastempen från 275-135°

Vad körs brännaren på för effekt??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Vet inte vilken nivå brännaren står i faktiskt.
Nått 12kW läge om jag inte fattat helt fel. Fast, det är det stor risk att jag gjort :oops:

200 grader är det lägsta jag registrerat, pannan är ju ny och panninstallatören sa att det vart ok men vad gör man för att sänka tempen ytterligare?
//Mattias

Effecta 220c panna och Ecotec Bioline 20 brännare. Hus - 160kvadrat - byggår 1700 kallt...
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

vecka turbulatorerna mer,dom veckade plåtarna i tubrören, så sjunker tempen mer
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Vecka dem mer?
Det är inte plåtar utan spiraler och de verkar lite väl grova för att kunna vecka mer. Missförstår jag nu?
//Mattias

tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

jaha ja du har spiraler,jag har veckade plåtar dom hade det i början sen gick dom över till spiraler,jag ligger runt 200 grader nysotat men då kör jag på 20 kW,och som sagt har jag plåtar som jag har veckat till mer,var nog upp på 250 grader innnan jag gjorde det
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
mt4base
Stor entusiast!

Inlägg av mt4base »

Hehe, ja, man gör goa användarfel i början. Jag bjuder på detta så ni får ett garv. När jag kom in i pannrummet ikväll och slentriankollar lite, står rökgastemp på (håll i er) 325grader! I min orutin hade jag glömt att böjja tillbaks "S" krokarna som spiralerna hängde i så två hade trillat av ner i pannan och därav fick man reda på vad det gjorde för nytta :shock:

Får nog bli karbinhakar där istället. Lär nog böjja sönder de där "S" hakarna med tiden...
//Mattias

Skriv svar