Tips, Inkoppling av framtida solfångare samt laddomat

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
PN
Frö

Tips, Inkoppling av framtida solfångare samt laddomat

Inlägg av PN »

Hejsan,

Har funderingar på att koppla in solfångare samt en laddomat.
Bifogar en skiss för hur det ser ut idag samt hur jag hade tänkt göra..
Innan man ger sig på att beställa och löda, tänkte jag kolla med er som har koll om det är en bra systemlösning eller inte. Tacksam för synpunkter.

Bild
Bild
Ny i pannträsket. Panna CTC1100, Pelletsbrännare IWABO 30kW, 750l Acktank, 20m Kulvert
Nybyggarn
Späd planta

Inlägg av Nybyggarn »

Nu är jag långt ifrån någon expert men svarar ändå eftersom jag sitter och funderar på liknande system.
Räcker det inte egentligen med en laddomat 10?

Några andra funderingar(nu tar jag förgivet att du har en tom tank utan slingor och vill göra tappvarmvatten från tanken):
Det är väl bra att kunna ladda in på olika höjder i tanken från solvärmen, det kan du ju lösa med en motordriven trevägsventil (alt växelventil) och tempgivare borta vid tanken, styrt från plc.

Sen kan det väl bli problem när pannan går och solen inte ger så mycket att den kyler ner framtempen bort till acktanken, det skulle du kunna lösa med att koppla så att du (i det driftfallet) kan köra in framledningen från solen på returen till pannan, efter trevägsventilen och innan laddomaten. Det får du ju också styra från plc så att inte det går den vägen när pannan står.

Mvh
Bygger timmerhus 185m² + garage 65m² Planerar: pannrum i garage m vedpanna & 4000l ack + 500l tank i huset, kulvert 20m, tappvattenautomat, TA UVR 1611 styrning
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej..
kan du inte växla in solvärmen direkt i tanken å strunta i kulverten
finns väl inte nån speciell fördel att ladda tanken genom kulverten

fast du kanske ska montera solfångarna på ett annat hus där pannan står ?

sen så skulle jag flytta om rören i tanken lite som du har dom nu så
kommer pelletsanläggningen att värma tanken konstant till typ 70-90 grader
och solfångaren får jobba i väldigt dålig temp + att den inte kommer att
märkas av så mycket

du måste få pellets pannan att sluta värma tanken då solvärmen funkar
typ att du har nån givare som säger till pelletsen att sluta gå då solvärmen ger effekt fast bäst vore att du bara topp värmer tanken med pelletsen vedpannan och lät solfångaren värma hela tanken
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
PN
Frö

Inlägg av PN »

Hallå, RIKTIGT kul att få lite respons på första inlägget :D
Nybyggarn: Nu är jag långt ifrån någon expert men svarar ändå eftersom jag sitter och funderar på liknande system.
Räcker det inte egentligen med en laddomat 10?
Har funderat på om det räcker med en laddomat 10 då jag tror att självcirkulationen med 21:an kan bli svår att få till genom kulverten.
Nybyggarn: Några andra funderingar(nu tar jag förgivet att du har en tom tank utan slingor och vill göra tappvarmvatten från tanken):
Det är väl bra att kunna ladda in på olika höjder i tanken från solvärmen, det kan du ju lösa med en motordriven trevägsventil (alt växelventil) och tempgivare borta vid tanken, styrt från plc.
Du har helt rätt…har inga solslingor. Angående möjlighet att växla in på olika höjder har jag tänkt på, men dessvärre finns det inga lediga anslutningar på tanken :cry:
Nybyggarn: Sen kan det väl bli problem när pannan går och solen inte ger så mycket att den kyler ner framtempen bort till acktanken, det skulle du kunna lösa med att koppla så att du (i det driftfallet) kan köra in framledningen från solen på returen till pannan, efter trevägsventilen och innan laddomaten. Det får du ju också styra från plc så att inte det går den vägen när pannan står.
Hmmm ja, bra ide, det borde fungera.
jockefors: kan du inte växla in solvärmen direkt i tanken å strunta i kulverten finns väl inte nån speciell fördel att ladda tanken genom kulverten fast du kanske ska montera solfångarna på ett annat hus där pannan står ?
Jep, har ett ypperligt tak i söderläge där pannan står.
jockefors: sen så skulle jag flytta om rören i tanken lite som du har dom nu så
kommer pelletsanläggningen att värma tanken konstant till typ 70-90 grader och solfångaren får jobba i väldigt dålig temp + att den inte kommer att märkas av så mycket
Eftersom jag har en PLC som jag kan programmera så är det inget problem. Har loggat temperaturer ett tag och startar för tillfället pelletsbrännaren då toppen i tanken går under 52 gr. & stoppar sedan när tanktoppstempen överstiger 63 gr. Verkar som det ger bästa verkningsgraden enligt temperaturtrenderna.
jockefors:du måste få pellets pannan att sluta värma tanken då solvärmen funkar
typ att du har nån givare som säger till pelletsen att sluta gå då solvärmen ger effekt fast bäst vore att du bara topp värmer tanken med pelletsen vedpannan och lät solfångaren värma hela tanken.
Ja. Kan kanske köra in solvärme så länge den ger mer än sig ca 55 gr. och sätta in en tempgivare i botten av tanken så att jag stoppar solvärmen når botten temp närmat sig framledningstempen.

Som sagt kul att få lite feedback :P
Ny i pannträsket. Panna CTC1100, Pelletsbrännare IWABO 30kW, 750l Acktank, 20m Kulvert
jockefors
Entusiast!

Inlägg av jockefors »

hej
sätter du solstyrningens start temp givare i högt/i topp på tanken så starttar alldrig solfångaren förän du har fångaren varmnare än tank toppen då kyler du alldrig toppen på tanken...växlar du in solvärmen med en plattis kan du ställa in styret på plattisen så att du har ett fast värde som du ska uppnå innan den får ladda tanken ..tex 55grader

felet är om det är dåligt väder så e det inte säkert att den orkar starta
upp in laddningen

det går att växla in värmen i botten men systemet blir segt som stryk

det är lättare att ta tillvara varje gnutta solenergi med botten laddning men skit skoj å ha en tank som e typ 45-55 grader hela sommaren
det jag gillar med toppladdningen e att tanken fort blir varm i topp och kan leverera varmvatten kör min på ca 50-60 grader
sen om jag då missar några fjuttiga kwh bryr jag mig inte om...
Även mot dumheten kämpar gudarna förgäves...
Skriv svar