Fjärrvärme och solfångare?
Fjärrvärme och solfångare?
Är det någon som vet om det går bra att kombinera fjärrvärme med solfångare? Jag skall eventuellt flytta in i ett stort och gammalt (energislukande) hus, där det finns möjlighet att koppla in fjärrvärme. Fjärrvärme är bekvämt, miljövänligt och bra, men bolaget tar ut höga priser - 56 öre/kWh + moms. Det är ovettigt dyrt, tycker jag (speciellt med tanke på husets energibehov). Därför funderar jag på om det är möjligt att koppla in ett solvärmesystem, där fjärrvärmen tar vid endast när solvärmen inte levererar tillräckligt. Någon som vet om det är möjligt? Funderar även på om pelletskamin kan vara till hjälp, men med gammalt vattenburet system utan termostatreglering blir väl förtjänsten mer begränsad? Eller? Tacksam för om någon av er andra vill delge sina funderingar...
Allt är möjligt...
Naturligtvis är allt möjligt, det är mest en fråga om pengar och reglerteknik!
Eftersom du inte flyttat in i huset får vi ta det generellt:
En central, mindre, ackumulatortank blir centrum i systemet. I ack-tankens topp placeras varmvattenberedare/slinga och anslutningar för värmesystemets shunt, med retur i botten.
Sedan gäller det att ha anslutningar för att koppla in solvärme och fjärrvärme. Acktanken skall vara kallast i botten: där ansluter du TILL solfångaren, och lägger in det värmda vattnet högt. Mitt på kan du ansluta fjärrvärmen, så värmer den överdelen av tanken och lämnar botten för solfångaren att värma.
Detta blir dock många rör, kranar , värmeväxlare, givare, småläckor... inte elegant. Du får rimligen mer för pengarna genom att tilläggsisolera, byta till treglasfönster och sätta värmeväxlare på ventilationsluften. Termostater på radiatorerna är steg ett, och är ett måste i alla system.
Fjärrvärme brukar vara billigt jämfört med elvärme, värmepumpar, olja etc, men ved/pellets är svårt att slå. Solfångare är DYRT och går nog mest på nöjeskontot. Men det känns bättre i 30-40 år med solfångare än att bränna motsvarande belopp på en enda familjevecka på Mallis!
Eftersom du inte flyttat in i huset får vi ta det generellt:
En central, mindre, ackumulatortank blir centrum i systemet. I ack-tankens topp placeras varmvattenberedare/slinga och anslutningar för värmesystemets shunt, med retur i botten.
Sedan gäller det att ha anslutningar för att koppla in solvärme och fjärrvärme. Acktanken skall vara kallast i botten: där ansluter du TILL solfångaren, och lägger in det värmda vattnet högt. Mitt på kan du ansluta fjärrvärmen, så värmer den överdelen av tanken och lämnar botten för solfångaren att värma.
Detta blir dock många rör, kranar , värmeväxlare, givare, småläckor... inte elegant. Du får rimligen mer för pengarna genom att tilläggsisolera, byta till treglasfönster och sätta värmeväxlare på ventilationsluften. Termostater på radiatorerna är steg ett, och är ett måste i alla system.
Fjärrvärme brukar vara billigt jämfört med elvärme, värmepumpar, olja etc, men ved/pellets är svårt att slå. Solfångare är DYRT och går nog mest på nöjeskontot. Men det känns bättre i 30-40 år med solfångare än att bränna motsvarande belopp på en enda familjevecka på Mallis!
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
OK. Tack för ett givande svar. Det verkar inte som att fjärrvärme och solenergi är någon speciellt bra kombination. Pelletskamin kanske kan gå an, men även med termostater är nog trögheten i ett vattenburet system en stor nackdel i det fallet. Jag skulle vilja hitta någon lösning som innebär mindre kostnader och framför allt mindre arbete än att tilläggsisolera och byta fönster.
När det gäller värmeväxlare är det väl så att tilluften måste hämtas och fördelas i huset via ett rörsystem? En form av komplettering med luftburen värme med andra ord? Det är en konstruktion jag inte tror på. Enligt Astma- och allergiförbundet får 20% av alla som bor i ett hus med luftburen värme olika former av problem kopplade till luftkvaliteten. Ingen vet riktigt vad det beror på ännu - smutsansamlingar i de svårstädade rören, negativa förändringar av luften vid själva uppvärmningen eller mer partiklar i luften orsakade av den högre lufthastigheten vid tillströmningen i rummen???
När det gäller värmeväxlare är det väl så att tilluften måste hämtas och fördelas i huset via ett rörsystem? En form av komplettering med luftburen värme med andra ord? Det är en konstruktion jag inte tror på. Enligt Astma- och allergiförbundet får 20% av alla som bor i ett hus med luftburen värme olika former av problem kopplade till luftkvaliteten. Ingen vet riktigt vad det beror på ännu - smutsansamlingar i de svårstädade rören, negativa förändringar av luften vid själva uppvärmningen eller mer partiklar i luften orsakade av den högre lufthastigheten vid tillströmningen i rummen???
Ventilation
Om man tilläggsisolerar och tätar blir huset sämre ventilerat. Man måste då ventilera mekaniskt, annars sunkar byggnaden ihop.
Om man monterar grejerna ordentligt, ser till att det finns rensluckor och sedan håller rent, tvättar sina filter etc KAN DET INTE bli problem beroende på att luften går i rör. Allt annat är vidskepelse och felkonstruktioner!
Enklare än att tilläggsisolera? Se
www.yllekofta.nu 
Om man monterar grejerna ordentligt, ser till att det finns rensluckor och sedan håller rent, tvättar sina filter etc KAN DET INTE bli problem beroende på att luften går i rör. Allt annat är vidskepelse och felkonstruktioner!
Enklare än att tilläggsisolera? Se


Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Ackumuleringsförbud i fjärrvärmenät
teg, du får se upp med avtalen med fjärrvärmebolaget. Normalt sett får man inte koppla in fjärrvärme mot någon form av ackumulator.
Be att få se det finstílta i fjärrkontraktet innan du köper.
Det du klurar ut under många sena timmar om reglering och diverse finesser kan visa sig vara helt oanvändbart.
Be att få se det finstílta i fjärrkontraktet innan du köper.
Det du klurar ut under många sena timmar om reglering och diverse finesser kan visa sig vara helt oanvändbart.
Mekanisk frånluft är jag helt med på, men med tilluften tror jag mer på andra lösningar. Som sagt - det har (mig veterligen) inte gjorts några undersökningar om vad problemen beror på. Det behöver inte alls ha med rören att göra. De 20 % som får problem kan förstås också vara de som inte sköter underhållet. Hursomhelst vill jag inte chansa.
Med tre barn i familjen får jag stå ut med att betala för värmen, hellre än att tvinga på dem tjocka kläder inomhus...
Med tre barn i familjen får jag stå ut med att betala för värmen, hellre än att tvinga på dem tjocka kläder inomhus...

Re: Ackumuleringsförbud i fjärrvärmenät
Jag har övergett den tanken nu. Blir fjärrvärme-driften för dyr, får jag väl kosta på mig en riktigt bra pelletspanna istället. Pellets kombinerad med solvärme ger nog billigast tänkbara fortlöpande driftskostnad.Jolle skrev:teg, du får se upp med avtalen med fjärrvärmebolaget. Normalt sett får man inte koppla in fjärrvärme mot någon form av ackumulator.
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Ackumuleringsförbud i fjärrvärmenät
Börja med pellets o förbered för sol senare = Panna med liten vattenvolym o en bra ack/soltank.. Skippa fjärvärme alternativet..teg skrev:Jag har övergett den tanken nu. Blir fjärrvärme-driften för dyr, får jag väl kosta på mig en riktigt bra pelletspanna istället. Pellets kombinerad med solvärme ger nog billigast tänkbara fortlöpande driftskostnad.Jolle skrev:teg, du får se upp med avtalen med fjärrvärmebolaget. Normalt sett får man inte koppla in fjärrvärme mot någon form av ackumulator.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Re: Ackumuleringsförbud i fjärrvärmenät
Fjärrvärme är bekvämare, förmodligen väl så miljövänligt och med i det aktuella fallet mycket lägre installationskostnad. Då kan jag ta en något högre (men inte alltför hög) fortlöpande kostnad.André skrev:Börja med pellets o förbered för sol senare = Panna med liten vattenvolym o en bra ack/soltank.. Skippa fjärvärme alternativet..
olika typer
Man skall nog inte generalisera olika FTX (från/tilluft/växlare) värme/ventilationssystem....
Jag själv är MYCKET skeptisk mot roterande växlare....känns inte bra att köra frånluften och tilluften över samma plåtbitar, flera tillverkare avråder från dem utan kolfilter.
Bara en sån sak...
Tror att plattvx eller tvärströmsvvx för luften är betydligt hälsosammare även om luften blir lite torr inna då (den avfuktas ju på vägen in).
Jag själv är MYCKET skeptisk mot roterande växlare....känns inte bra att köra frånluften och tilluften över samma plåtbitar, flera tillverkare avråder från dem utan kolfilter.
Bara en sån sak...
Tror att plattvx eller tvärströmsvvx för luften är betydligt hälsosammare även om luften blir lite torr inna då (den avfuktas ju på vägen in).
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Re: olika typer
??? I min tvärströmsvärmeväxlare kyls utgående luft av den ingående, vilken blir varmare. Utgående luft kondenserar vintertid och leds ner i avlopp, men hur menar du att den ingående skulle avfuktas??? Samma gäller de frånluftsvärmepumpar jag sett.snillet skrev:...även om luften blir lite torr inna då (den avfuktas ju på vägen in).
Jag håller med dig om hygienrisken i roterande värmeväxlare. Förresten... JAG generaliserar ALDRIG

Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
oj
Oj, där blev det fel ja....



Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Vissa roterande värmeväxlare 'flyttar över' fukten från utgående luft till inkommande, då är ju tvärströmsvärmeväxlare 'torrare' även om den inte torkar inkommande luft. Låter inte speciellt hygieniskt, men å andra sidan så återför man inte något som inte redan fanns där. (Om det inte blir mögelodling i rotorn förstås)
teg - hur ser fjv.avtalet ut?
det nämndes tidigare, kolla vilka kompletterande värmekällor du får installera
men jag menar har du även en årlig fast avgift förutom den rörliga ?
fjv.kostnaden kan te sig hög, men om nu invsteringskostnaden är tagen (av tidigare ägare) för anslutning och undercentral så betalar du bara för värmen och det är svårt att komma under 53+moms för vilken annan nyinstallation du än gör.
det du kan göra är att sänka energibehovet genom bl.a
bra shunt och termostat så att du håller rätt temp i alla rum
snålspolande dusch
täta fönster och dörrar
ev tilläggsisolera (i samband med ev renoveringar/ombyggnad)
osv
och så var det dethär med ventilationen
mekanisk (kontrollerad) till och från och då med en värmeväxlare någonstans där kanalerna möts ger bättre inomhusklimat (trots allt snack om motsatsen) och sänker energiförbrukningen med kanske 3-4000 kWh i det tilltänkta fallet
självjobb så kan du räkna hem det i kronor, lejer du bort jobbet så kan det också gå på ett stort ärldre hus (beror lite på hur lättframkomligt det är med kanaler) men största vinsten är komforten och renare luft
sen brukar man kunna hålla nere medelinnetemp något (både 2&3 grader är inte utopi jämfört med tex självdragsvent) och ändå uppleva det lika varmt inne, och varje grads tempsänkning betyder ca 5% besparing på årsvärmebehovet
kan man få till denna tempsänkning så är man hemma även ekonomiskt
det nämndes tidigare, kolla vilka kompletterande värmekällor du får installera
men jag menar har du även en årlig fast avgift förutom den rörliga ?
fjv.kostnaden kan te sig hög, men om nu invsteringskostnaden är tagen (av tidigare ägare) för anslutning och undercentral så betalar du bara för värmen och det är svårt att komma under 53+moms för vilken annan nyinstallation du än gör.
det du kan göra är att sänka energibehovet genom bl.a
bra shunt och termostat så att du håller rätt temp i alla rum
snålspolande dusch
täta fönster och dörrar
ev tilläggsisolera (i samband med ev renoveringar/ombyggnad)
osv
och så var det dethär med ventilationen
mekanisk (kontrollerad) till och från och då med en värmeväxlare någonstans där kanalerna möts ger bättre inomhusklimat (trots allt snack om motsatsen) och sänker energiförbrukningen med kanske 3-4000 kWh i det tilltänkta fallet
självjobb så kan du räkna hem det i kronor, lejer du bort jobbet så kan det också gå på ett stort ärldre hus (beror lite på hur lättframkomligt det är med kanaler) men största vinsten är komforten och renare luft
sen brukar man kunna hålla nere medelinnetemp något (både 2&3 grader är inte utopi jämfört med tex självdragsvent) och ändå uppleva det lika varmt inne, och varje grads tempsänkning betyder ca 5% besparing på årsvärmebehovet
kan man få till denna tempsänkning så är man hemma även ekonomiskt
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Re: Ackumuleringsförbud i fjärrvärmenät
[/quote]
Fjärrvärme är bekvämare, förmodligen väl så miljövänligt och med i det aktuella fallet mycket lägre installationskostnad. Då kan jag ta en något högre (men inte alltför hög) fortlöpande kostnad.[/quote]
Fjärrvärme priset 56 öre + moms blir ju 70 öre/kWh.
Vart bor du o vad är det för pellets priser där??
Vad är det för beräknad förbrukning på huset??
Själv betalar jag ca 31 öre/kWh för pelletsen..
Fjärrvärme är bekvämare, förmodligen väl så miljövänligt och med i det aktuella fallet mycket lägre installationskostnad. Då kan jag ta en något högre (men inte alltför hög) fortlöpande kostnad.[/quote]
Fjärrvärme priset 56 öre + moms blir ju 70 öre/kWh.

Vart bor du o vad är det för pellets priser där??
Vad är det för beräknad förbrukning på huset??
Själv betalar jag ca 31 öre/kWh för pelletsen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd