Hur ska man shunta ?

Skriv svar
DJN
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 06:20

Hur ska man shunta ?

Inlägg av DJN »

Hej hej jag undrar vilket som är bäst för pelletsförbrukningen ska man shunta ut mycket på radiatorerna , håller värmen längre då? eller är det onödigt , Shunten är graderad 0-10. Och så en grej till vad är lagom att sätta som panntemperatur, jag har en albin futura med hysteres 10, ska man tex ha den på 70 eller 80? vad är bäst? tacksam för tips.

mvh
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Det har ingen jättebetydelse vad du shuntar ut om du inte har massor med rör som går där du slösar bort värmen, men använd inte högre temp än vad som behövs, jag tror aldrig jag varit över 55 grader och vid -8 räcker det med strax över 40 grader.

Panntempen är väl samma sak, det har inte så stor betydelse, håll dig över 60 så är det ok, rent teoretiskt så svalnar vatten snabbare ju varmare det är men det är mest rent teoretiskt, 70-80 grader låter helt ok.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
DJN
Gallringsobjekt
Inlägg: 34
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 06:20

Inlägg av DJN »

ok där ser man, tack ska du ha!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Skaffa shuntstyrning med innegivare så shuntas det aldrig ut varmare än vad som behövs...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
elbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: mån 13 mar, 2006 09:36
Ort: Varberg

Inlägg av elbe »

Har ni några tips på var man kan köpa shuntstyrning med innegivare?

Är det enkelt att montera själv?
Diom el/olja 1987, Infraheat 2000 installerad 2006, Mafa miniförråd. KW dragbegränsare. Shuntautomatik Thermomatic CBJ.
Bor i Halland.
Dempan
Prima virke
Inlägg: 53
Blev medlem: fre 05 dec, 2008 13:55
Ort: Maaalmö ugh

Inlägg av Dempan »

Har precis köpt en Termomatic cbj på Rinkabyrör ca 2000kr. En installatör jag pratade med skulle ha över 3000 för samma o då tillkom installationen.

Enkelt att instalera får jag återkomma med.

Dempan
Hus från -46, 98 m² boy (20°), 50 m² källare (18°)
Isolering: Nja, tretex räknas det?
Panna:Biosol 2004
Brännare:Pellex 2002
På gavel:Ariterm 48 rör 2008
Styrning:Termomatic CBJ (inkopplad)
Eldar pellets: Som fan
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Installerade en Thermomatic ERA 10 härom dagen. Funkar kanon hittills och var superlätt att installera. Kostar 1985 på Rinkaby.
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Dempan skrev:Har precis köpt en Termomatic cbj på Rinkabyrör ca 2000kr. En installatör jag pratade med skulle ha över 3000 för samma o då tillkom installationen.

Enkelt att instalera får jag återkomma med.

Dempan
Exakt det gjorde jag med :)
paketet kom hem till dörren igår, idag installerade jag den, tog väl 1-1½ timme max. Enkelt att förstå om man läser ordentligt.
Det gjorde inte jag så det tog en kvart extra att lossa+återmontera då den öppnade åt fel håll :roll: lyckades även glömma att stänga av cirkulationen medans jag shuntade fullt vilket skickade ut 75 grader i radiatorerna :oops:
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

jaha ja säg den lycka som varar :lol:
kan man byta axel på en shunt? Min är för kort :P Axeln hamnar innanför klämringen i min cbj, så när motorn vill öppna/stänga så snurrar bara axelhylsan runt men inte axeln, trots att allt är åtdraget som fasen. Testat att vända på hylsan också men axeln är för tjock då.
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
rumpmasen
Fröträd
Inlägg: 61
Blev medlem: mån 02 feb, 2009 20:03
Ort: Dalarna

Tips reglering av värme till radiatorer

Inlägg av rumpmasen »

Under den här tråden har det ställs frågor om hur mycket man ska shunta ut på radiatorer. Absolut bäst är att man har en shuntregulator som reglerar värmen ut till radiatorerna beroende på yttertemperaturen och husets behov. Något som man bör ha i åtanke, är att utgående vatten till radiatorerna ska ha 5-6 grader högre temperatur än returvattnet. Helst ännu mindre. En annan enkel sak är att kontrollera om radiatorerna har jämn temperatur både högst upp och i nedre delen. Störst värme ger radiatorerna när de är varma både upptill och nertill. Oftast kan man sänka utgående vattentemperaturen till radiatorerna. Om Ni har termostater på radiatorerna. Ställ upp de lite! När Ni reglerar värmen, se till att det är jämn temperatur ute under några dagar så husets värme stabiliseras.
Till Danne031: Hade ett liknande problem med en shuntmotor i min närhet. Axeln till shunten och ut till shuntmotorn passade inte. Mät axeldiametern och åk till en rörfirma och skaffa en skarvkoppling med klämringar. Bygg ut shuntmotorn en liten bit så att det passar.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Tänkte bara upplysa om att jag jagat lösning som en idiot till min korta axel..
Till slut fick jag fram att det är termoventiler.se som tillverkar cbj. Ett litet mail till deras kundservice så fick jag utan snack en ny axelhylsa hemskickad i lådan, den nya ska visst vara av stål istället för plast, då just plasthylsorna tenderar att inte nypa där dom ska så att säga :D
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Skriv svar