Tänkte modifiera min anläggning...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kukkolapeter
Ungskog

Tänkte modifiera min anläggning...

Inlägg av kukkolapeter »

Hej hej!
Nu har man haft tråkigt på jobbet och börjat fundera på annat. :D

:scratch:
Jag har lite problem med misslyckade starter p.g.a. spån i pelletsen, så jag funderar på att riva ur "degkroken" som ligger i matningsröret och svetsa fast en centrumaxel i den ihopp om att den då kanske drar fram pelletsen jämnare. tar motorn stryk av det? (högre belastning).

Sen funderade jag även på att lägga in ett blåsmunstycke (tryckluft) i gaveln kopplad till en magnetventil för att på det sättet blåsa bort askan efter varje gång den varit i drift. :idea:

Synpunkter och tips om detta är välkommet
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Värmer alltså med Pellets, ved + Planerar för solfångare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Vad kör du med för pellets? Bulk/säck?

Jag dränerar ju spån genom hål i skruvens plaströr.
Men det är ju på grund av att vi kör bulkpellets. Säckad pellets är ju normalt dummsugen på spån i samband med säckning.

Rensa med tryckluft har jag också varit inne på.
Jag inbillar mig dock att väldigt mycket sot och rester skulle hamna i pannans tuber, och täppa igen, med problem med för högt mottryck som följd, samt krav på ökad sotningsintervall?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

16 kg säckar från Bioenergi Luleå som verkar funka skitabra annars, men dålig? konstruktion på skruv gör att det lilla spånet som finns
(ca. 2-3 liter per pall) lägger sig i vägen. Jag får tömma skruv och behållare efter varje pall (832kg) ibland oftare, för att inte få driftsvårigheter (väldigt ojämn matning). :shock:

Kanske skulle prova att borra filtreringshål i röret??? eller mosar man bara sönder pelletsar i hålen... hmmm klurigt det där :roll:

Jag sotar pannan under kallsäsong ca. 1 gång i månaden och då finns det inte mycket sot i tuberna. Men det är ju klart att det virvlar på ganska duktigt när man blåser på. :scratch:

Nåväl man kan ju alltid plugga igen luftanslutningen om det inte funkar tillfredsställande. :roll:
viadrus V8D-07(40 kw gjutjärn), Viking bio-06, mafa mini, 2,5m matarrör, tigex 25, 1200l acctank med vv-slinga, CBJ Thermomatic,
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Här finns lösning på ett problem. Kanske kan funka för dig också.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9027

Jag har monterat tryckluftblås i min VB.
Enkel konstruktion, ett 6 mm rostfritt rör i fallröret som slutar ca 1 cm efter gaveln och är riktat ner mot rostret, i andra änden en liten slang som jag stoppar tryckluftmunstycket i och puffar till. Mest som test och tänkte väl fixa automatik om jag känner för det.

Funkar hyfsat.
Ska fixa foto men batteriet i kameran var slut. Kommer snart.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

Hej igen.

Idén att lägga in en pemslang som kärna till skruven var ju inte dum alls, detta ska jag testa på en gång jag får tomt förråd.

Så ska jag även prova det där med renblåsningen.

Tackar ödmjukast för tipsen.
kukkolapeter
Ungskog

Inlägg av kukkolapeter »

Hej hallå.

Nu har jag gjort som så att jag satte i en 20mm pe slang in i skruven. Jag stack in den tills det tog stopp och sen så kapade jag den jämns med ytterröret. har kört i 10 dar nu på så sätt och inte ett stopp än så länge, tidigare hade jag minst ett stopp varannan dag :x . Fick dock öka matningen lite grann för det verkar som att det kommer mindre dos per matning. Jag har skitafin låga och knappt synbar rök från skorstenen. :lol:

Kanske är för tidigt att säga nåt... men det verkar fungera. :shock:
Jag återkommer om det dyker upp några problem.
Skriv svar