Glidgjutning göra själv?

Bluesman
Späd planta

Glidgjutning göra själv?

Inlägg av Bluesman »

Inför start med pellets gjorde jag en täthetskontroll av skorstenen. Sotaren påpekade läckage pga sättning av hela skorstenen.
Han rekommenderade glidgjutning och insatsrör.
Frågan: Får och kan man göra denna själv? Kostnader? Jag är normalhändig och noggrann.
TACK!
Bluesman
Värmebaronen Joker panna och ev med Viking Bio inom kort eller kanske en Thermia Bequem?
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Är det nödvändigt att både glidgjuta och insatsrör?

Har för mig att det finns rör som är OK för "reparation" av skorsten. Men det är kankse någon annan som vet mer...
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Patrik
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Obs båda: Han rekomenderade glidgjutning ELLER insats rör!

Sök här i pellets.info

glidjutning= rengjord pipa. en flexibel plugg dras upp genom pipan + att en utgiven mängd keramiskt bruk hälls uppifrån under tiden.
rör= rör sätts in med en eventuell adapter/anslutning mot panna och isolering hälls runt röret.

kort och gott.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Pebbe
Prima virke

Inlägg av Pebbe »

Jag har gjort båda delarna. Dock inte själv. Men att stoppa in rör är ju en enklare historia enl vad jag kunde bedöma. Men det beror ju på om du ska elda ved eller pellets och vilken ndimension som behövs på pipan.
MatsH
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Glidgjutningen är billigare än insatsrör, men vad man också skall tänka på är vad skorstenen klarar för rökgastemp efter renoveringen.
Det finns en mängd olika insatsrör och kvaliteer, som klarar torr eller kondenserande drift. Vet inte hur tålig en glidgjuten skorsten är, men jag skulle tro att den inte klarar kondenserande drift.
Gäller dock att tänka till lite så man inte köper ett insatsrör som inte klarar effektiv pelletseldning.
Med ett bra insatsrör kan man köra med betydligt lägre rökgaser utan att skorstenen tar stryk. Lägre pelletsförbrukning sparar ju in den dyrare installationen.
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag överväger starkt att glidgjuta min pipa själv, före installation av en braskamin. Kostnaden på 1250:-/meter, eller totalt 11000:- som det blir för mig, låter orimligt högt i förhållande till det arbete som jag förstått att det innebär.

Jag tycker det är konstigt att priset för glidgjutning är per meter, helt utan någon startavgift, en mycket stor del av jobbet är ju förberedelsearbete, tycks det, och då borde startkostnaden vara relativt hög. Att sedan göra själva glidgjutningen förefaller ganska enkelt och raskt. Möjligen är det rengöringen det hänger på. Någon som har någon bra förklaring på prissättningen på glidgjutning? Här i Göteborg verkar det för övrigt som alla hantverkare har exakt samma pris och att få det gjort på timkostnad verkar inte heller görbart. Jag tycker inte det framstår som helt seriöst.

Om det är någon som har information om, eller vet var jag kan hitta info om att glidgjuta själv, så vore jag mycket tacksam för det!

Till min pelletsbrännare ska jag sätta in ett insatsrör.

Hejsvejs

Thomas
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

thomasx skrev:Hejsan

Här i Göteborg verkar det för övrigt som alla hantverkare har exakt samma pris och att få det gjort på timkostnad verkar inte heller görbart. Jag tycker inte det framstår som helt seriöst.

Hejsvejs

Thomas
Att dom inte kör på timkostnad är att dom tjänar för lite..
Har en kompis som är murare o han sa att man kan inte mura om en skorsten på tim taxa då blir det inga pengar..
Han brukar ta 2500-3000:- svart för att mura om en skorsten o då brukar han be om att han ska ha hantlangare... Brukar mura om en skorsten på 5-6 tim o skulle han köra på timpening (150:- svart) skulle de "bara" gå på 750-900:-..
Det är samma sak då de gäller kakla ett bad rum, Tjänar mest om de är fast pris... Iof gäller de samma sak nästan jämt t.ex bilrep = fasta priser...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Menar du verkligen att du (eller din vän) tycker att 500:-/h svart är en rimlig timlön för en murare? Det motsvarar i runda slängar en timkostnad på minst 900:-/h vitt! Motsvarande en månadsinkomst på runt 85000:- netto eller ca 170 000:- före skatt, per månad! Han tjänar verkligen bra, din kompis. Det är ju dessutom inte ont om jobb, de flesta murare har fullt upp till efter semestern.

De som tjänar 150:-/h eller mer netto kallas ju för höginkomsttagare. Att gnälla på en sådan inkomst... Tja, som sagt, murarpriserna är orimliga och kartellbildning verkar vara en orsak.

Att de flesta sedan tjänar mest på fasta priser är ju inget nytt under solen, konstigt vore det väl annars.

Tror jag ska ta och omskola mig ;)

Hejhej

Thomas
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Oavsett vilken metod man väljer att täta sin skorsten, så hamnar man på ca 1000 kr/m

Vet inte varför det skall vara så dyrt, men jag tror kanske att det har med murarens garanti att göra.

Då det kostar 2000 kr att provtrycka (dubbelkanal) så kanske man vill veta att det är ok utfört innan sotarn dyker upp igen ;)

/Bamyl
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jag har inte fått några priser under 1250:-/m, oavsett metod.

Om det är någon som känner till någon som är billigare i göteborgsområdet, så hör gärna av er!

Hejhopp

Thomas
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

thomasx skrev:Menar du verkligen att du (eller din vän) tycker att 500:-/h svart är en rimlig timlön för en murare? Det motsvarar i runda slängar en timkostnad på minst 900:-/h vitt! Motsvarande en månadsinkomst på runt 85000:- netto eller ca 170 000:- före skatt, per månad! Han tjänar verkligen bra, din kompis. Det är ju dessutom inte ont om jobb, de flesta murare har fullt upp till efter semestern.

De som tjänar 150:-/h eller mer netto kallas ju för höginkomsttagare. Att gnälla på en sådan inkomst... Tja, som sagt, murarpriserna är orimliga och kartellbildning verkar vara en orsak.

Att de flesta sedan tjänar mest på fasta priser är ju inget nytt under solen, konstigt vore det väl annars.

Tror jag ska ta och omskola mig ;)

Svar nej!! jag tycker att det är åt men jag vet av både snikare o murare som tar över 200/tim svart.. Dom ligger på ca 140/tim vitt..

Vet av en som tidigare bodde i stockholm o va sjukskriven (betalade en läkare 350:- för sjukintyg) sen jobbade han svart för 230:-/tim + sjukpenning... Han hade ut ca 45000:- rent.. När jag sa åt han att detta tyckte jag va åt h-vete så sa han att staten får ju igen de när han brände pengarna på krogen..

Hejhej

Thomas
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Johan L
Prima virke

Glidgjutning eller insatsrör (eller FuranFlex)

Inlägg av Johan L »

Jag står själv inför valet av glidgjutning eller insatsrör inför installation av pellets istället för olja, men tänker nog låta en yrkesman göra det hela oavsett materialval. För mig personligen känns det säkrast så... :?

Min fundering gäller den varma sköna murstocken.

Jag antar att man med ett isolerat rostfritt rör i rökkanalen inte får någon värme alls i murstocken, och eftersom jag har en känsla av att mitt 50-talshus är beroende av den värmen för inomhusklimatet (och för att hålla vinden fuktfri?) så tvekar jag inför insatsrören.

Samtidigt påpekar alla branschföreträdare jag talat med att glidgjutningen inte klarar kondensen från pelletspannan.

Återstår gör ett mellanting: FuranFlex-slangen i nå'n slags gummi/plast som förs in skortstenen och sedan "blåses" upp. Om man väljer en FuranFlex-slang med tillräckligt stor diameter så kommer den att ligga an om rökkanalens innerväggar och ge en viss värmeledning in i murstocken. Säger sotaren...

Vad säger Forumet? Alla synpunkter/erfarenheter emottages tacksamt innan det är dags att bestämma sig...!

/Johan
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Är osäker vad man få lov "att gör det själv" med insatsrör.
En polare har öppet spis med gamla murskorsten, är småning sprickor.
Så han menade att det verkar så enkel att gör det själv.
Bara köpa material som flex rör.

Så ungefärlig beskriver kort här: Att satt dit "tratt" från öppet spis och stoppa flexrör ner genom skorsten och koppla med tratt. Därefter fyller man special isolering man köpa samband flexrör. och till sist satt dit "hatten" och kalla hit besiktiga. Var det ju enkel eller är det förbjud att gör det själv alltså måste kalla certifikation hantverkare?

Någon som har varit med om hur regler är det och talar om för mig.
Tack!!
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jag har nyligen satt in slang i min skorsten och hela allt kostade 7000:- inkl moms ..10meter slang, 4 stora säckar värmiculit, inmurningsstos, toppstos, 3 säckar murbruk, 8 st heltegel ..jobbet gjorde jag själv tillsammans med en polare och det tog 6 timmar totalt ..innan jag började tog jag ett snack med sotarn ..jag frågade om jag fick göra jobbet själv och han sa att han inte kunde se några hinder med det ..bara jag gjorde så som slangtillverkarn föreskrivit och att han skulle ändå besikta hela installationen och om några fel så var det bara att åtgärda ..inte alls svårt och jag tror att man är mycket nogrannare än proffsen..

tipps innan ni köper slangen kolla så att rökröret har samma dimition hela vägen ner ..ta en stor petflaska fyll den med sand knyt ett snöre på den och sänk ner den ..går det bra så kan man utöka flaskans diameter till den dimitionen som slangen är och prova om den går ner hela vägen
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Tack notti.
Det verkar inte så krav. man får gör det själv som du gjorde.
Och jag hittade nu en bra länk http://www.skorsten.org/erbjudande_syrafast_ror.htm#
ingår beskrivning instruktion oxå.
http://www.skorsten.org/installation_av ... rsten.html
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Skriv svar