S3 skrev:Tycker det var värt pengarna eftersom jag har ganska låg takhöjd och rör ivägen.
Skönt att slippa slåss med sotviskan och bara dra i en spak istället.
Det är samma problem som jag har hemma. Svinlågt i tak, pyttelitet pannrum och dessutom måste jag krypa under skruven för att ta mig till sotluckan. Så jag ser fram emot spaksotningen!
En fråga, när man drar upp spaken, faller den själv tillbaka med gravitationens hjälp eller behöver man skjuta den både upp och ner?
Jag vill bygga en vajerlösning med block/talja e.dyl så jag kan stå framför nämda skruv och dra i vajern för att sota. Men måste man skjuta ner spaken med kraft så behövs nån form av hävstång snarare vilket är krångligare att få till...
Spaken åker ner av sin egna tyngd, om man nu inte glömt att dra i den på ett tag för då kärvar det lite pga sotet som ligger mellan spiralen och tuben.
Når du inte spaken från framsidan?
Pannan står på en liten upphöjning på ca 10-15 cm. Dessutom är det en del rör som går kors och tvärs uppe på pannan så det är bökigt att komma åt. Men det går förstås till nöds. Får väl blir en vajer med handknuff vid behov...
Ska beställa en dylik snarast!
Har varit nere och tagit lite kort på spaksotningen.
Om jag fattar saken rätt kan man inte ladda upp bilder till forumet utan måste lägga dom någonstans och länka in dom?
Är det någon som vill hjälpa till med det? jag är kass på datorer....
Fick lite info om spaksotningen från CO Värme här i Karlstad. Dom hade installerat en ny panna med en sån med som orginal. Enligt dom så behöver man nån gång per år ta ut spiralerna och sota med viska ändå...
Håller delvis med. Om det räcker att viska på ett par gånger per år t.ex så är det ändå Ok. Förutsatt att det inte är alltför komplicerat att ta ur spiralerna.
Man borde väl kunna köra in en pinne horisontellt genom spiralerna som sen får vila mot hålets botten. Då ligger dom ju relativt stabilt och man kan montera bort locket och galgen och sen plocka ur spiralerna en och en utan att dom faller ner. ...vilket jag annars antar är det som komplicerar det hele.
Samma procedur sen för att sätta tillbaka dom, men bakvänt skjuta in pinnen steg för steg allteftersom man monterar dit spiralerna och när galgen och locket är på plats så drar man ur pinnen och allt är klart.
Pinnen blir väl gånger två eftersom det är två rader med spiraler.
Men vi får undersöka det här med sotningskravet för spaksotningen.
Det är inga problem att ta ur spiralerna, Får man ner viskan pga takhöjden drar man ur spiralerna oxå..
Det blir inte lika välsotat som med viskan men därimot är det konstant bättre sotat än om man bara gör det med veskan några ggr/år som normalt, Sotaren ska plocka ur dom o sota med viska vilket sker 1-2 ggr/år vilket bör räcka..
Jag kollade hos kompisen i hans Biomatic 30+ o det kom ner en del faktiskt då man drog i spaken, Ca en halv kaffekopp.. Nu vet jag inte hur mycket pellets som va bränt då men det va 8 dagar sedan dom dragit i spaken iaf så nu gör dom det några ggr/vecka då dom är i garaget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jag har som vana att dra i spaken varje gång jag är nere och klappar pannan.
Var borta i två veckor (å det finns ju ingen chans att tanten kan tänka sig att titta till pannan) då var det hyffsat trögt att dra upp spiralerna så det är helt klart att det fastnar en del sot och att det gör nytta att sota ofta.
TACK för bilderna! Nu vet jag hur det ser ut, har alltid undrat lite över lösningen..
Barsk skrev:Fick lite info om spaksotningen från CO Värme här i Karlstad. Dom hade installerat en ny panna med en sån med som orginal. Enligt dom så behöver man nån gång per år ta ut spiralerna och sota med viska ändå...
Ska få prisinfo idag förhopningsvis.
Har även haft CO Värme som installatör så jag är lite nyfiken på vad du fick för kostnadsförslag.. Om du vill kan du skicka det PM, jag loggar in då och då..
Dom sa 1600 kr. Jag ska hämta ut paketet idag så jag hoppas det stämmer.
Det är oprutat och officiellt pris.
Ska bli kul att få spaksota!
Det är en finess jag saknat sen dag 1.
Hoppas det medföljer nån form av dokumentation så man kan se vad Ariterm officiellt säger om det behövs manuell sotning med viska, och med vilka intervall i så fall.
Hmm, hur fungerar detta med spaksotning och det sneda "röret" från förbränningskammaren. Jag insåg ju i höstas eller så att jag missat att sotat detta.
Spaksotning verkar ju bara fokusera på tuberna.
Spaksotningen tar bara tuberna. Det är den mest kritiska delen vad gäller verkningsgraden. Den böjda räcker väl om man sotar med normalt intervall ungefär som skorstenen. Min sotare hade också missat den delen, liksom jag. Så jag hade nog inte sotat den på 1.5 år innan jag hittade den...
Jag är helnöjd med spaksotningen. Har iofs inte kollat innuti hur passa bra sotat det blir, men å andra sidan så drar jag i spaken mest varenda dag...
Enkel att montera också, men inga dokumentation medföljde och grabbarna som kan nåt fanns inte inne på firman när jag var där och hämtade paketet.
Jag har nyligen köpt en beg. Ariterm Biomatic 20+ från 2006. Utan spaksotning. Dessutom saknas spiralerna i tuberna. Och pannan och tuberna var grymt sotiga. Undra hur brännaren varit inställd?
a) Om jag fattar rätt av det som står skrivit i denna tråden så ingår spiraler i ombyggnadssatsen för spaksotning?
b) Är det någon som har ett artikelnummer för ombyggnadssatsen för spaksotning?
c) Finns någon VVS på nätet som har denna ombyggnadssats?