Spån i OK-pellets - reklamering?

Skriv svar
Ingvar Selberg
Ungskog

Spån i OK-pellets - reklamering?

Inlägg av Ingvar Selberg »

Jag har inte analyserat andelen spån så noggrant ännu, men med blotta ögat kan jag se att det är mer än jag tidigare varit med om. Jag köpte bulk av dem eftersom jag testat några lössäckar och tolkat kvaliteten efter dessa.

Har du reklamerat pellets? Hur går det till? Berätta!
Nibepanna pellux, KMP 21-brännare, Bulkförråd med flexiskruvmatning.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag vet inte om jag förstår din fråga korrekt, men i bulkpellets får man generellt räkna med betydligt mer spån och finfraktionern än vid köp av lössäck. Detta på grund av bulkbilens lite brutala hantering.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Ingvar Selberg
Ungskog

Självklart, men det finns väl gränser för hur hög andel som kan vara spån.

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Det får inte vara mer än 4 vikt%.
Du får ta ut ett genomsnittsprov och väga - sålla - väga igen.
Kan ju vara svårt att veta hur mycket det blir om du har fullt förråd nu,men kan du skruva ut till en säck på ca 25kg så är det bra.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det finns gränser. Den normala är att överstiger spånhalten 4-viktprocent så är det läge för reklamation. Så det är "bara" att ta några prov och väga dessa före och efter siktning för att få fram viktprocenten av spåndelen. 4-viktprocent är rätt så mycket spån, jag vet.

Reklamerade själv nästan 5 ton pellets våren -08. Mina två prover (skall egentligen vara fler) visade 5,4 respektive 7,2 viktprocent om jag minns rätt på decimalerna. Ringde återförsäljaren och meddelade att detta ville jag inte ha pga för hög spånhalt. Han blev inte glad men lovade att ta kontakt med tillverkaren. Efter 1-2 veckors väntetid plus ytterligare ett telefonsamtal så fick jag besked om att de skulle ta tillbaka leveransen när det fanns en sugbil ledig..... kommer inte ihåg exakt hur länge det dröjde men det tog några veckor. Jag hade inte speciellt bråttom eftersom jag inte var i behov av att pelletsdriften skulle fungera bra just då, för solfångarna hade tagit över driften (som tur var). Till slut så kom sugbilen en lördag och chauffören tillbringade strax över två timmar med att suga pellets..... Han tyckte att jag borde få det som jag hade förbrukat gratis med tanke på vilken dålig kvalitet det var på pelletsen men så blev det inte (en pelletsförsäljare på min egna "svarta lista").
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Taxen var snabbare med svar. Dock så är 25 kg väldigt mycket att sikta..... Så stora prover tog inte jag när jag fick min pellets reklamerad (tror att det låg kring några kilo bara).
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Om det bildar stora ytor med bara spån, där pelletsen rasar. Så är det nog läge att rekamera. Bara ring där ni beställt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Så på en normal 3 tons leverans får det alltså innehålla 120 kg spån då. Det är ju en hel del.

Men sedan finns det nog ett antal MEN också när det gäller reklamationer. Det vi faller på är slanglängden.
Ex. Neova rekommenderar max 10 meter "för bibehållande av bästa kvalité".
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

På jobbet har vi fått Agrol från Lantmännen. Skruven körde totalfast i bulken. Jag ringde och reklamerade. De skickade en gubbe som tittade och sa på studs att detta var för mycket. Han tog även med prov. De undrade om vi kunde köra upp förrådet och få nästa leverans för halva priset. det sa vi att vi inte kunde och då körde de dit bilen och tömde...

Så gick det till för oss

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Ingvar Selberg
Ungskog

Tack för snabba svar! Jag återkommer efter en närmare kontroll.
Skriv svar