panna??
Jag satte in en beg. Focus för pannrummet är lite trångt men bästa beg. pannan tror jag nog är Nibe City.
Verkar som om tillgången på bra beg. pannor minskat och begärda priser har ökat, svårt få tag i något bra.
Ska du göra allt jobbet själv kan det löna sig men ska du leja för jobbet är det mer lönsamt att ta en ny panna.
Verkar som om tillgången på bra beg. pannor minskat och begärda priser har ökat, svårt få tag i något bra.
Ska du göra allt jobbet själv kan det löna sig men ska du leja för jobbet är det mer lönsamt att ta en ny panna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Möjligtvis för oljebrännare.buzz666 skrev:ctc1100 har jag hört ska va mycket bra
Men visst, det fungerar.
Kikat på något från Värmebaronen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Håller med GoForIt Pellets att du kan titta på VB,s t.ex deras Joker kan du få för c:a 7000:- själv köpte jag en komplett anläggning till mor för 15000:- bestående av Joker,Vikining Bio, skruv och förråd.Hade en Ctc 171b men min sotare sa att jag skulle titta på en 3-4 årgammal panna och att jag skulle undvika Ctc 1100 och Nibe City.Titta heller på VB s eller Focus pannor sa han så får du en mer lättsotad panna än din gamla.Är helnöjd med den efter en månad som den varit i drift.
//Lövet
//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Jag vet inte om pellx kan jämföras med tex baxis framåtbrinnande. men på baxis hemsida finns en panndatabas som du kanske kan utgå ifrån.... En annan fråga´i sammanhanget är, du vill ha beg, men vad får det kosta??
Vänligen Brus
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Jo frågan om ctc 1100 eller Nibe City, båda är nog ungefär lika bra.
Livslängden på en panna idag är beräknad till 25 år så allt gammalt går bort.
Ska det vara någon mening i att köpa en gammal panna ska det naturligtvis vara billigt. Mer än 2000 till 3500 tycker jag inte man ska ge.
Håller med GoForIt Pellets om att en värmebaronen också skulle fungera bra men då är prisbilden en annan och urvalet mycket litet.
Priset blir högre eftersom den idag saluförs som pelletspanna och det vet naturligtvis säljaren om. I stället för att ge 7000 för en gammal oljepanna är det då bättre att köpa en riktig pelletspanna som den här.
http://www.dinvvsbutik.se/calmarpannan- ... 15385.html
Asklåda, stående tuber och möjlighet att använda en brännare med tryckluftsuraskning gör att pannunderhållet reduceras till en bråkdel i förhållande till en gammal oljepanna.
Titta också på tillbehören. Kan du få med expansionskärl och cirkulationspump som är rätt nya så är ju det ett plus.
Vet inte hur många pannor som har automatshunt som standard men får du med en sån slipper du en senare utgift på ett par tusen.
Med min panna följde automatshunt så bara den var nog värd de 2000 jag gav för pannan som var körd i 22 månader på olja.
Livslängden på en panna idag är beräknad till 25 år så allt gammalt går bort.
Ska det vara någon mening i att köpa en gammal panna ska det naturligtvis vara billigt. Mer än 2000 till 3500 tycker jag inte man ska ge.
Håller med GoForIt Pellets om att en värmebaronen också skulle fungera bra men då är prisbilden en annan och urvalet mycket litet.
Priset blir högre eftersom den idag saluförs som pelletspanna och det vet naturligtvis säljaren om. I stället för att ge 7000 för en gammal oljepanna är det då bättre att köpa en riktig pelletspanna som den här.
http://www.dinvvsbutik.se/calmarpannan- ... 15385.html
Asklåda, stående tuber och möjlighet att använda en brännare med tryckluftsuraskning gör att pannunderhållet reduceras till en bråkdel i förhållande till en gammal oljepanna.
Titta också på tillbehören. Kan du få med expansionskärl och cirkulationspump som är rätt nya så är ju det ett plus.
Vet inte hur många pannor som har automatshunt som standard men får du med en sån slipper du en senare utgift på ett par tusen.
Med min panna följde automatshunt så bara den var nog värd de 2000 jag gav för pannan som var körd i 22 månader på olja.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag hade en CTC Total i min förra kåk. Det är troligen en av de mest oekonomiska pannorna för pellets.
Det var svårt att få ned rökgastemperaturen.
Om du håller dig till CTC eller Nibe så går det säkert åt mindre pellets om du byter panna. En Focus var också bra men hade jag haft plats hade det blivit en Nibe City.
När du byter får du också nyare grejor som håller ett tag.
Det var svårt att få ned rökgastemperaturen.
Om du håller dig till CTC eller Nibe så går det säkert åt mindre pellets om du byter panna. En Focus var också bra men hade jag haft plats hade det blivit en Nibe City.
När du byter får du också nyare grejor som håller ett tag.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.