en kanske jväligt korkad fråga...

Här diskuteras allt kring vedeldning
pyrro
Fröträd
Kontakt:

en kanske jväligt korkad fråga...

Inlägg av pyrro »

jo som sagt...

jag är hemskt dåligt insatt i olika medier som används för div pumpar för att värma.

Men vi kom i diskution på jobbet ang att använda detta medie (r-410) till andra ändamål än pumpar,

för skulle det inte gå att använda detta i en ved/pellets panna och köra runt med en slinga i tanken , typ samma teknik som solslinga för att värma upp vattnet i tankarna!

nu duckar jag och tänker inte ta åt mig av några kommentarer :oops:
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Vitsen med r410a och andra liknande gaser är att dom ska arbeta med kompressor för att ta värmeenergi vid låg temp och släppa ut värmeenergin vid en högre temp. En värmepump använder då 1kJ för att flytta 3kJ från kallt till varmt.
Om man eldar så flyttar värmeenergin sig själv från varmt till kallt utan hjälp av någon kompressor.
Dessutom tror jag inte r410a trivs vid dom höga temperaturerna som blir i en panna.
Jonas Bylund
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det finns inget som slår vatten. Vatten har näst högst värmekapacitivitet av alla vätskor. Dessutom är det väldigt billigt, stabilt och framförallt miljövänligt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
pyrro
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av pyrro »

ok , tack för svaren!
Arimax 35kw 2800L acc,tilläggsisolerad träkåk på 180 bo och 120 biyta. camina art etage och förhoppningsvis sol inom kort.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Jag kommer också med en undran, är det någon som kan svara ?

Nu till min fråga i ämnet elradiator med freonslinga eller annat flytande medium som ger en otroligt bra verkningsgrad.

Kan man ersätta input El med radiator varmvatten för att på så vis
få freon eller annat flytande media att höja verkningsgraden ?
Lite om hur denna elradiator är utförd..
400 Watt elpatron av stav typ och har en diam 10 mm längd ca 65 cm
in skjuten i 22 mm koppar rör som lutar upp så värmd freon eller annat flytande medium som förgasas/förångas.
gasen paserar 10 mm koppar slinga som är försedd med aluminium lammeller som ger stor kolektoryta / kylyta.

Funktion är som eldriven kylslinga som håller lägre temperatur än ingående rumsluft för att höjas till ca 60°C

Någon som kan svara

Mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 21 jan, 2009 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Tillverkar rökgasutrustning
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Om jag inte har missförstått det hela så funkar värmepumpen med hjälp av friktionen som bildas när gasen kompremeras. Om du bara värmer gasen så avger den ingen extra värme men om du leder den genom ett stryporgan omvandlas värmeenergin till kyla när gasen förångas.

Alltså för att få ut värme måste du tillsätta mekanisk energi till köldmedium.
Senast redigerad av Eldflugan den ons 21 jan, 2009 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej Eldflugan
Du har helt rätt om hur en kylmaskin fungerar
Kompressor trycker samman gas till flytande media på så vis uppstår värme i den ihoptryckta gasen som blir vätska och den blir varm
för att sedan sprutas in i vackum och här uppstår värme underskott
alltså kallt...

Så långt förstår jag också att värme maskin fungerar...
Men att få ut ca 800 Watt med tillförd 400 Watt el måste ju denna
process uppstå med värme på något sätt i detta element ...

En tänkbar teori är att det inte behövs mekanisk energi för att
få till denna högre verkningsgrad...
Min fundering är om förångar ett flytande ämne till ånga
denna ånga kyls av effektivt i ett lammellkyl / radiator
och att denna ånga i samband med kylningen tappar så mycket värme
att kyleffekt uppstår, jag har helt enkelt inget bättre svar sjäv...

Mvh
Ruben
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Om du värmer kylmediet så kommer du få en tryckhöjning :scratch:
Då gasen expandera.... låter farligt inget jag skulle rekomendera.
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
Jag har ett sådant fabriks tillverkat element av denna typ.
men fungerar inte längre troligt att vätskan läkt ut och elementet gått torrt med skada på koppar röret som följd ...

Men när det var nytt för ca 10 år sedan fungerade det mycket bra...
tror dessa inte tillverkas längre tror att de var fördyra..

Eller finns det någon som läser detta och känner igen element typen?

Mvh
Ruben
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Olle45 skrev: Funktion är som eldriven kylslinga som håller lägre temperatur än ingående rumsluft för att höjas till ca 60°C
Jag tycker det låter ungefär som en heatpipe i en solfångare. Fast i den är det vatten som förångas/kondenseras.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Eldflugan skrev:Om jag inte har missförstått det hela så funkar värmepumpen med hjälp av friktionen som bildas när gasen kompremeras.
Nja, inte friktionen. Googla på "allmänna gaslagen" så hittar du formeln. Höjer man trycket så ökar temperaturen. Gäller för alla gaser.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Japp, när en gas komprimeras blir den varm. Det är därför det sitter intercoolers på turbobilar.

Om gasen är varmare än omgivningen så kommer värme att vandra från gasen till omgivningen. ( = inomhus )

När man därefter sänker trycket blir gasen kallare. Blir den kallare än omgivningen kommer den att ta åt sig värme från omgivningen. ( = utomhus )

På detta sätt kan gasen dra till sig värme från något kallt ( för gasen är kallare ) och därefter ge ifrån sig värme där det är varmt ( för gasen är varmare ). Det är alltså tryckökningen och trycksänkningen som gör det möjligt att flytta värmen.

Och angående det magiska elelementet ... Det finns ingen gas, olja eller annat man kan stoppa i ett element för att få det effektivare. Om två helt olika element förbrukar samma mängd elenergi så avger dom samma mängd värme. Att energi inte kan skapas eller förstöras är en av dom grundläggande fysikaliska lagarna.

En värmepump har ju en kall sida utomhus där man tar värmeenergi som man sedan släpper ut inne och därför bryter den inte några fysikaliska lagar.
Jonas Bylund
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

De första Bolinder kylskåpen som sattes i allt nybyggt omkring 1948-1952 fungerade på liknande sätt som Olle45 beskriver fast då var det förgasning av kylmediat i två steg. Ett steg i kylskåpet och ett steg utanför. Man slapp då använda någon kompressor.
Hur mycket man nu trixar med förångning och kondensering av kylmedia så vinner man ju ingen värme gratis.
En luftvärmepump stjäl värme utifrån (även fast det är betydligt kallare ute än inne) och avlämnar denna stulna värme inne. Ute försvinner lika mycket energi som det tillkommer inne.
Pumpar man ett cykeldäck utomhus så blir det varmt. Tar man in det och låter det avlämna sin varme inomhus så har man själv varit en rätt oeffektiv värmepump.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej
En fundering till i ämnet...
Kan det vara så att temperaturen vid golvet sänks och därför vinner högre temperatur i rumstermostatens höjd ca 1,70 m ifrån golv
om det nu skulle vara så blir ju golvytan värme upptagare utifrån.

Varför jag tror det förhåller sig så, hittar ingen annan förklaring
till förhållandet, att det är en skiktning av temperaturen emellan golv och termostat som gör den lägre förbrukningen ?

Mvh
Ruben
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Torsten skrev: Pumpar man ett cykeldäck utomhus så blir det varmt. Tar man in det och låter det avlämna sin varme inomhus så har man själv varit en rätt oeffektiv värmepump.

Man ska pumpar däcket inne så att det blir varmt, sedan vänta tills det är rumstemperatur innan man går ut och släpper ut trycket.

Tyvärr kan du aldrig gå med vinst med ett cykeldäck om det inte är i princio samma temperatur ute och inne. Man utnyttjar en gas som blir till vätska av kompressorn tryck eftersom övergången mellan vätska och gas kan bära stora mängder energi.

Olle, elementet drar 400W elström för att leverera 400W värme. Anledning till oljefyllda element är att dom inte blir lika heta när dom värmer samt att dom fortsätter att värma en stund efter att termostaten har stängt av. Dom värmer med en jämnare temperatur och det medför att det blir behagligare. Antagligen är det samma med ditt element. Att kyla vid golven låter inte så smart.
Jonas Bylund
Skriv svar