Rosthål i röret emellan pannan och skorstenen.
Rosthål i röret emellan pannan och skorstenen.
Hej
Hade sotaren idag, och det gick bra.
Dock så körde han med sin "sotviska" igenom pannan och till
skorstenen.
När jag skulle montera ihop grejorna efteråt så såg jag ljusinsläpp
ifrån röret, och riktigt nog 2 hål i storlek lillfinger fanns där.
Att röret hade börjat rosta såg vi när pelletsbrännaren installerades, dock
inga hål då.
Vad kan man göra ?
Provisoriskt - kan man lägga något förband i metall runt röret ?
Permanent - måste man byta hela röret (0,5 m långt) och får man göra
det själv?
Kan ju förstå att dragit i skorstenen måste vara mycket sämre...
Andra bra tips och förslag.... välkomnas....
Hade sotaren idag, och det gick bra.
Dock så körde han med sin "sotviska" igenom pannan och till
skorstenen.
När jag skulle montera ihop grejorna efteråt så såg jag ljusinsläpp
ifrån röret, och riktigt nog 2 hål i storlek lillfinger fanns där.
Att röret hade börjat rosta såg vi när pelletsbrännaren installerades, dock
inga hål då.
Vad kan man göra ?
Provisoriskt - kan man lägga något förband i metall runt röret ?
Permanent - måste man byta hela röret (0,5 m långt) och får man göra
det själv?
Kan ju förstå att dragit i skorstenen måste vara mycket sämre...
Andra bra tips och förslag.... välkomnas....
Ulma brännare (2008-06) i en Wiessman oljepanna (1995). Veckoförråd och småsäck.
1 plan hus med källare, 90+100 m², byggt 1962.
1 plan hus med källare, 90+100 m², byggt 1962.
Det kan du laga själv så länge.
Ta en glasfiber-remsa med lite pannkitt på båda sidor och dra ett varv runt. Har du inte tillgång till det, så går det med lite alufolie, isolering och pannkitt.
Men som sagt, det håller ju inte hur länge som helst.
Pannkittet blir spröd med tiden...så du kanske borde ordna ett nytt rör?
Kan inte kosta så mycket...kolla skroten?
Jag gav 10:- för mitt
Det går bra att göra bytet själv om man har lite koll på vad man gör.
Om man skall vara riktigt noga, så skall ju sotarn godkänna och trycka en gång till. Men i ditt fall kan det ju knappast bli sämre va?
Svårast är väl om man inte får in det gamla rökröret tillräckligt långt in i skorstenen för att haka av det från pannan. Då måste man eventuellt lossa vattenledningarna för att flytta fram pannan. DÅ kan det bli lite struligare att göra själv....
Mvh
Bamyl
Ta en glasfiber-remsa med lite pannkitt på båda sidor och dra ett varv runt. Har du inte tillgång till det, så går det med lite alufolie, isolering och pannkitt.
Men som sagt, det håller ju inte hur länge som helst.
Pannkittet blir spröd med tiden...så du kanske borde ordna ett nytt rör?
Kan inte kosta så mycket...kolla skroten?
Jag gav 10:- för mitt

Det går bra att göra bytet själv om man har lite koll på vad man gör.
Om man skall vara riktigt noga, så skall ju sotarn godkänna och trycka en gång till. Men i ditt fall kan det ju knappast bli sämre va?

Svårast är väl om man inte får in det gamla rökröret tillräckligt långt in i skorstenen för att haka av det från pannan. Då måste man eventuellt lossa vattenledningarna för att flytta fram pannan. DÅ kan det bli lite struligare att göra själv....
Mvh
Bamyl
- Södermanlands Län, 250 m2
- Ecotec Econom, Laddomat 21
- Effecta 750BBS, Enrörssystem
Glasfiberremsa känns lite eldfängd på ett rökrör tycker jag. Det finns väl metallnät att armera med?
Om du nu gör något provisoriskt så se till att byta ut röret till sommaren när du inte har kylan som stressar dej om något strular lite.
Annars så kommer det säkert att bli akut nån kall vinter framöver
Jag skulle hellre gå an med vinkelslip eller tigersåg på röret än att flytta pannan om det nu finns plats för det.
Om du nu gör något provisoriskt så se till att byta ut röret till sommaren när du inte har kylan som stressar dej om något strular lite.
Annars så kommer det säkert att bli akut nån kall vinter framöver
Jag skulle hellre gå an med vinkelslip eller tigersåg på röret än att flytta pannan om det nu finns plats för det.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Klart man kan såga av det rör som redan sitter där i dag.
Men problemet är väl att det rör som skall dit, borde ju vara lika långt?
Det är där problemet kommer.
Glasfiber-remsa, eller drevsnöre kolnar inte förrän vid 700 C eller så.
/Bamyl
Men problemet är väl att det rör som skall dit, borde ju vara lika långt?
Det är där problemet kommer.
Glasfiber-remsa, eller drevsnöre kolnar inte förrän vid 700 C eller så.
/Bamyl
- Södermanlands Län, 250 m2
- Ecotec Econom, Laddomat 21
- Effecta 750BBS, Enrörssystem
Jag fixade röret från kaminen på torpet genom att borsta rent, ta en rörbit i rätt dimension som jag klyvt på längden och helsvetsa den utanpå. Det är alltså dubbel rörtjocklek där nu. Problemet är ju hur mycket gods det är kvar i röret som det är rosthål i men lägger man rörhalvorna runt, drar åt med ett par tvingar och helsvetsar de längdsgående sömmarna så blir det nog bättre än pannkitt. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Nu är det redan fixat men!
Hade det kunnat funka med sådant förband man kan köpa för att laga ett avgasrör?? Eller blir det inte tillräckligt varmt för att härda??
Vänligen Brus
Hade det kunnat funka med sådant förband man kan köpa för att laga ett avgasrör?? Eller blir det inte tillräckligt varmt för att härda??
Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Du får väl göra som man gjorde förr på bilarna,genom att klippa upp en konservburk och sen linda runt röret
Det beror lite också på hur hög rökgastemp du kör med för att välja ett provisoriskt förband.
Du kan inte lägga in en bild på hur det ser ut?

Du kan inte lägga in en bild på hur det ser ut?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.