Ny variant på "ingen låga"?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Ny variant på "ingen låga"?

Inlägg av GunnarM »

Jag har sökt lite i forumet bland dem som haft problem med ovanstående fel, men inte hittat nåt som liknar detta:

Min brännare larmar om "ingen låga", senast efter en timmes drift (ungefär ett dygn) efter förra stoppet, och då är brännarkoppen helt fylld med pellets, det mesta obränt. Vad kan detta bero på? Matningen står idag på -10%. Kan det vara en inställningsfråga (brännaren har i stort sett puttrat på denna vinter). eller kan det vara någon del som pajat?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Kanske fotocellen som skall se lågan,är paj eller skitig :roll:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Nej, optovakten är ren och fin. Någon som har nån annan teori?
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
ak
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: ons 22 aug, 2007 12:59
Ort: Älvsjö

Inlägg av ak »

Hur är det med luftförsörjning och drag? Det kan ju vara lite kinkigt såhär i värsta sommarvärmen.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Jo, draget är dåligt när det är varmt ute, men kan det vara därför som jag får det här larmet samt koppen överfull med obränd pellets? Jag fattar nog inte riktigt hur.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej GunnarM

Vilken programvara har du i ditt styrskåp ?
Är det 7.13.17 eller 7.13.20 kan det vara så att optovakten registrerar lågan
för fort, innan det hunnit ta sig ordentligt.

Vilken pellets har du, då du kör på -10% matningsjustering ?

//Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
-David-
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 12 feb, 2006 00:32
Ort: Falköpingstrakten
Kontakt:

Inlägg av -David- »

Lite sent, men men....


Detta har hänt mig med, men i mitt fall berodde det på att jag inte fick ordentlig fyr efter uraskning när jag startade upp den.
Eldvakten registrerar att det brinner, men har ingen koll efter att den gått över i "drift"
Om glödbädden blir för liten till ytan kommer den inte hinna bränna upp pelletsen den matar fram, vilket gör att den helt enkelt tippar glöden över kanten och brännaren slocknar.

Som tur var, var jag hemma när det hände och märkte det efter bara ett par timmar.

Du skriver att du får ställa ner matningen, och i mina öron låter det som hårdare pressad pellets, som kan vara svårare att få fyr på ?
Tänk positivt ! - Det kan ALLTID bli värre !
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Inlägg av GunnarM »

Oj! Jag har inte svarat på era svar! Jag hoppas att jag löst problemet tack vare ny programvara, som en vänlig installatör tillhandahöll; jag har skrivit lite om det i en senare tråd. Tack i alla fall!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar