Ny panna, vilken ska man köpa??

Här diskuteras allt kring vedeldning
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Eldflugan skrev:Svamlar?
Verkar va du som inte kan hålla isär begreppen
HAha ja vist
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Hos oss får man inte bidrag för manuellt eldade vedpannor det måste vara energi i form av automatisk tillförd biomassa(pellets,flis). Däremot får man för acktanken.
Vet nån däremot hur långt i efterhand man kan söka skattelättnad för en dylik installation (jag missade det i all hast).
Sen Gasellpannan verkar faktiskt helt ok, Orlan har jag själv och är rätt nöjd men man ska se till att man får en av de nya pannorna med primärluften tillförd i den nedre delen av vedkammaren. Annars får man lätt "puffar & bakslag" :lol: .
Sen tycker jag som vissa andra att man kan inte ha för stora grejer t.ex så tycker jag att en Orlan 40kW skulle passa bra till 2m². När panna o tankar är kalla så laddar jag ungefär 1,7m² med 87-90° på ett ilägg och då kan pannan varva och höja till 95-97°C bäst den vill. På 2 ilägg efter varann fyller jag 3m² med 90-95° (från 25°) + att huset då drar kanske 5kW konstant under 8-9h. I en Orlan 40kW får man in 185l i vedutrymmet enl specifikationen men i realiteten blir det kanske 150l, beror lite på hur ofta man vill aska ur inne i vedkammaren och hur rak ved man har som går att stapla.

Inget utav märkena du nämner är nog sämre än nån annan, alla har de sina brister och fördelar. Viktigare tycker jag är att man tar till i storlek på både panna och tank det är det som kommer att märkas mest.
Senast redigerad av Wodda den ons 14 jan, 2009 17:41, redigerad totalt 1 gånger.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Eldflugan skrev:

Nu har jag ingen erfarenhet av Calmarpannan men att ladda 3m2 gör du inte på ett ilägg i en Baxi innova 30 dom ska ha liknande effekter det går åt minst 2
2 fulla ilägg med en innova 30 bör det bli ca 270 kWh du får ut, Iaf om jag ser till hur mycket vi får ut i kompisens Calmar v33 som har 120 l eldstad.. Sen tar ju huset x antal kWh under tiden pannan brinner..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Wodda skrev:Hos oss får man inte bidrag för manuellt eldade vedpannor
Här gällde automatisk inmatning, utan att de sa att man inte fick ha en vedpanna. Fick man bara in veden med automatik var det OK. Temperaturrelaterad effektstyrning skulle man också ha.

Så jag skrev till länsstyrelsen att något som är automatiskt är något som sköter sig självt, utan att jag behöver göra något. Därför har jag lärt ungarna elda, så behöver jag inte lyfta ett finger. Temperaturrelaterat var det också, för fryser de så eldar de. Fryser de inte eldar de inte heller.

Men de köpte inte den förklaringen, så det blev inget bidrag.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det här skulle man kunna vrida och vända på lite grann.
Vad händer om man köper en panna som fungerar som både och? Alltså en panna som är förberedd för pelletsbrännare? Eller har dom styrt det så att det är själva brännaren som blir bidragsgivande?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är brännaren som gör att du får bidrag, Det finns ju några som installerat en "riktig" vedanläggning o även köpt pelletsbrännare då dom fått den nästan betald med bidraget..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Köpte en viking bio för bidraget tänkte använda den när jag skulle bort. Kosta gratis lite pappersjobb bara.
Nu är jag mer inne på att docka in en L/V VP letar efter begagnat. Jobbar med kyla så eventuelt någon med rasad kompressor. Fick tag i en F/L VP få se vad det blir till i höst
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
bamsejon
Prima virke

Inlägg av bamsejon »

Det där var intressant.

Kan man få bidrag om man sätter in en pelletsbrännare?

Var söker jag detta bidrag?
Eldflugan
Entusiast!

Inlägg av Eldflugan »

Du ansöker hos länstyrelsen det blir en skattereduktion på installationskostnaden matrial och arbetskraft. Det är ett konverteringsstöd så du skall tidigare använt olja eller eller elpanna
max belopp är 15.000 sek
Baxi Solo Inova 30 med 2500 L tank semskorsten kullvert från pannrum Loggar temperaturer
Skriv svar