strömförsörjning?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
ottis
Ungskog
Kontakt:

strömförsörjning?

Inlägg av ottis »

hej!

trött o förvirrad nu efter en lång dag!
vi har en Albin futura med en PX-21 till...

idag svartnade futuran o jag vet inte felet ännu..

i väntan på det kopplade jag förbi pannan o ström direkt in i brännaran och då går den som vanligt.. men räcker det med att tempgivaren (som jag gissat mig till att det är) sitter in i pannan o känner av när det är rätt temp? eller är det ett överhettnings skydd bara?

eftersom varmvattnet kommer från pannan o den cirkulations pump som är till det funkar ju inte då.. :evil:
nästa fråga blir väl om det går att koppla den på annat sätt men det hör inte hit för stunden haha

känner att vår anläggning nog inte är injusterad riktigt.. skall bli spännande läsning framöver =)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Tempgivaren som hör till brännaren.är den som styr när brännaren skall stanna/stoppa.Det är den som justeras med temp.vredet på brännaren.Överhettningsskydd bör finnas på pannan,så brännaren stoppas ifall det blir nåt fel på brännargivaren eller att den står för högt.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Cirkulationspumpen kan du koppla in direkt på ett eluttag.

En del pannor har dumt nog strömmen som ska gå till oljebrännaren kopplat över ett kretskort. Tändelementet i brännaren kan dra mellan 200 - 800 watt och det kan vara för mycket för kretskortet.
Du måste använda pannans överhettningsskydd men om kretskortet brunnit kanske det finns en möjlighet att koppla förbi kretskortet och bara ta ström genom överhettningsskyddet. Beror på hur överhettningsskyddet ser ut. Är det av gammal bimetall typ så kan det finnas en chans.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ottis
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av ottis »

tack snälla för tipsen!

har fått lite mer kunskap nu!
skall kämpa på!

nu är problemet att få snurr på cirkulationspumpen för varmvattnet.. den styrs som det ser ut av en givare på utgående varmvatten.. så den borde gå att få leva sitt eget liv!

återkommer med presenatation om mig själv =)
är farlig på att skoja... höll på att skriva i tråden om draglucka att elektrikern som var här igår vart skotträdd då han nästan blev träffad av luckan vid en mindre puff 8)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kan du lägga in en bild på pump och givare,så kan nån här säkert ge tips hur du kan koppla om strömmen,så du får fart på pumpen i alla fall.

Eftersom du bor i en sån här, uppe i Norrland,så behöver du få igång din pump :lol:

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
ottis
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av ottis »

:oops:

har stavat fel... Edsele skall det vara haha

har tänkt på den där bilen lite nu o då ;)

här är en Peugeot-tok annars ;)

skall fixa bild, skall se om jag kan koppla in den tillfälligt nu så den kvinnliga delen av familjen kan duscha :D
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Som du jobbar behöver du väl också en dusch...Så inte frugan behöver duscha för att inte du har duschat... :cyclopsani:
:P
Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
ottis
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av ottis »

ronald skrev:Som du jobbar behöver du väl också en dusch...Så inte frugan behöver duscha för att inte du har duschat... :cyclopsani:
:P
Mvh
jag lurade henne igår, i tron om att det var fixat, det var varmt vatten i 40sec sen blir det iiiiskallt! :lol:
då fick jag lova att inte säga att det var klart förrän jag var riktigt säker ;)

jag hinner lätt duscha på 40sec ;)

har fortsatt min fråga i
http://www.pellets.info/viewtopic.php?p=81442#81442

:)
Skriv svar