Aaah, där ser man, turbulatorer.. Alltid lär man sig nåt nytt.
Man får ett helt nytt lingvistiskt vokabulär efter att man flyttat till villa

Laddomat, ack-tank, turbulatorer o.dyl. hade jag inte en susning om vad det var för ett år sedan
Vi får ta en sak i taget, installera laddomaten i sommar och sedan ev. även turbulatorer.. Funderade faktiskt på om det gick att stoppa upp gasen en sväng, tittar man utifrån på skorstenen så ser man att det är rätt varmt det som kommer ut, samt att snön har smält runtom skorstenen, så det finns säkerligen mer energi att ta ut.
Hur pass dyrt/krångligt är det att installera tocken däringa turbulatorer?
Detta har gett mig förnyat hopp om att fortsätta med ved, för en vecka sen var jag ett telefonsamtal ifrån att installera en pelletsbrännare.
Veden är dock fasen så mycket billigare, sen tycker jag, än så länge, att det är rätt kul att gå ut i skogen och såga ner lite träd, ta i med hårdhandskarna.
Har även haft funderingar på att köpa mig en traktor med släp. Har ingen egen skog än, men raggar runt i byn och frågar om det är möjligt att göra uttag. Motorsågen som jag köpte i somras har dock betalat igen sig flera gånger om. Funderar nästan på att köpa en lite bättre modell. Köpte en Partner på Jula, vilket visade sig att det egentligen är en Husqvarna-såg, fast tillverkad i USA. Funkar kanon, men lite trött motor...
Apropå traktor, är det någon som har nån susning om det är möjligt att hyra en traktor med släp i Grycksbo/Bjursås-området? Är man ute 2-3 gånger om året för att hämta in veden så känns det lite sådär att inhandla en traktor för ändamålet.