Spaksotning som eftermontering?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Spaksotning som eftermontering?

Inlägg av Barsk »

Går det att eftermontera en spaksotning på Biomatic 20+?
Jag har den gamla modellen utan...

På den bild jag har sett är det en liten drag-spak som sitter monterad på det lock som sitter ovanpå tuberna. Har dom byggt om nåt inuti också? Den lilla luckan som täcker första 4 tuberna måste ju vara annorlunda åtminstone?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Den ska gå att eftermontera, Nu har jag iof inte sett den på biomatic20 men därimot i biomatic 30 o det ser ut likadant i den pannan som i 20 men bara skillnaden att tuberna är längre/pannan är högre..

Thermia sa då dom höll på med att ta fram spaksotningen att det skulle gå eftermontera i befintliga pannor oxå, Håller det otroligt att dom konstruerat om just 20 modellen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
LoonQ
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 21:46
Ort: Jomala, Åland
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Det vore intressant att se vart priset hamnar...
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan/bör inte vara så dyrt då det inte är något märkvärdigt..
Det är bara en pinne genom sotluckan på pannan o på den pinnen är det en platta (under luckan) som spiralerna/fjädrarna är fästa i
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
S3
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 23:20
Ort: Göteborg

Inlägg av S3 »

Jag köpte en spaksotningssats och satte in i min 20+ i höstas.
Kostade 1706 ink moms hos en vvs grossist.

Man får med ett nytt lock, en "galge" som alla spiralerna hänger i, spiraler och ett nytt delat lock till dom första 4 tuberna.
Lätt att installera och fungerar hur bra som helst.

Edit: priset var lite fel så jag har ändrat det.
Senast redigerad av S3 den tor 15 jan, 2009 20:37, redigerad totalt 2 gång.
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Låter intressant :D
Hur mycket plats behöver man ovanför pannan?? Jag tycker att det är lite trångt att sota... men det går... Behöver jag mycket plats för att få i spiralerna? Jag antar också att man måste ta ur dom ibland, och sota på "riktigt", eller??
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
S3
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 23:20
Ort: Göteborg

Inlägg av S3 »

Det var lite trixigt att få ner spiralerna utan att dom rammlade av galgen, skulle behövt ett par händer till.
Spiralerna går att böja en hel del så det behövs inte mycket plats ovan pannan för att få dit dom men man måste nog vara två som hjälps åt att fiska ner dom.

Man ska inte behöva någon ytterligare sotning av tuberna.
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

S3 vart köpte du ifrån??

Min kompis är sugen på att fixa detta då han förbrukar 13-14 ton/år o är lat av naturen.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Annars kanske han borde satsa några tusenlappar på lite tilläggsisolering ;)

Har gjort under i min kåk. Har lagt på från ca 15 cm till 50 cm på vinden. Fortfarande är det lite kvar i mitten som jag ska fylla med lösull, men även med detta 3/4 klara projekt så är det en märkbar minskning på pelletsförbrukningen. Det är ca 50 m2 yta på vinden.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
S3
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 23:20
Ort: Göteborg

Inlägg av S3 »

Köpte satsen via Rörpojkarna i gbg, men alla grossister kan beställa hem.
Har man inte möjlighet att handla direkt av grossist får man tyvärr beställa av en vvs firma.
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
S3
Gallringsobjekt
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 23 okt, 2006 23:20
Ort: Göteborg

Inlägg av S3 »

Tycker det var värt pengarna efterssom jag har ganska låg takhöjd och rör ivägen.
Skönt att slippa slåss med sotviskan och bara dra i en spak istället.
Biomatic 20+
3 m3 pelletsförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:Annars kanske han borde satsa några tusenlappar på lite tilläggsisolering ;)

Har gjort under i min kåk. Har lagt på från ca 15 cm till 50 cm på vinden. Fortfarande är det lite kvar i mitten som jag ska fylla med lösull, men även med detta 3/4 klara projekt så är det en märkbar minskning på pelletsförbrukningen. Det är ca 50 m2 yta på vinden.
Mmmm man kan undra hur väl kåken blev tilläggsisolerad då det gjordes men nu är det bytt till 3 glasfönster men lite mer isolering på vinden kanske skulle varit gjort...
Nu värmer han iof hus på 150 m2 + garage på 135 m2 med 4,5 meter i takhöjd samt vv till ladugården (30-40 kWh/dag) + värme i mjölkrummet då det är kallare än -10° ute..
Han sänkte elförbrukningen iaf med drygt 50000 kWh då han gick från el till pellets.. Men brännaren får då gå där iaf, Han installerade pannan i slutet på april -06 o nu innan jul hade den gått nästan 12000 tim mestadels på 20 kW, Min brännare har gått hälften så många tim på 3 år o bara på 15-16 kW
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

Jaja, han värmer en bondgård. Det förklarar saken... :)
Vad gäller vinden så är det den del av kåken som man tjänar mest på att tilläggsisolera. Billigast och ger mest isolereffekt. Fönstren står för en mindre del än man tror och kostar kosing att byta. Sen är det lite olika från hus till hus vad man har för förutsättningar förstås. Är fönstrena ruttna är det inte mycket att be för.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Inlägg av Barsk »

S3 skrev:Tycker det var värt pengarna eftersom jag har ganska låg takhöjd och rör ivägen.
Skönt att slippa slåss med sotviskan och bara dra i en spak istället.
Det är samma problem som jag har hemma. Svinlågt i tak, pyttelitet pannrum och dessutom måste jag krypa under skruven för att ta mig till sotluckan. Så jag ser fram emot spaksotningen!

En fråga, när man drar upp spaken, faller den själv tillbaka med gravitationens hjälp eller behöver man skjuta den både upp och ner?
Jag vill bygga en vajerlösning med block/talja e.dyl så jag kan stå framför nämda skruv och dra i vajern för att sota. Men måste man skjuta ner spaken med kraft så behövs nån form av hävstång snarare vilket är krångligare att få till...
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:Jaja, han värmer en bondgård. Det förklarar saken... :)
Vad gäller vinden så är det den del av kåken som man tjänar mest på att tilläggsisolera. Billigast och ger mest isolereffekt. Fönstren står för en mindre del än man tror och kostar kosing att byta. Sen är det lite olika från hus till hus vad man har för förutsättningar förstås. Är fönstrena ruttna är det inte mycket att be för.
Jo det är en bondgård o fönstren va bland det sämsta jag sett iaf.. :lol:

På vinden är det iof 40-45 cm spån men jag tycker ändå att huset kräver för mycket, Undrar ibalnd om det saknas spån i vissa delar av väggarna så det bara är dom 2x45 mm som tilläggsiolerades som är isoleringen.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar