Spannmål med vikingbio
Spannmål med vikingbio
Hej.
Undrar om någon har erfarenhet av att elda spannmål med vikingbio. Typ havre, korn el dyl. Sen om det finns någon form av automatshuntfunktion att sätta in på egor v25 då jag inte har någon utegivare och får justera manuellt.
Mvh. Freddan
Undrar om någon har erfarenhet av att elda spannmål med vikingbio. Typ havre, korn el dyl. Sen om det finns någon form av automatshuntfunktion att sätta in på egor v25 då jag inte har någon utegivare och får justera manuellt.
Mvh. Freddan
Egor V25 -85
Vikingbio -08
Mafa 300 l
Eldar med Laxå Pellets ungefärlig åtgång 7 pall/år (162 kvm)-trodde jag....blir nog 9
Vikingbio -08
Mafa 300 l
Eldar med Laxå Pellets ungefärlig åtgång 7 pall/år (162 kvm)-trodde jag....blir nog 9

- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Hej, och välkommen till forumet..
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av eldning med spannmål i Viking Bio. Jag är tveksam till om det skulle fungera särskilt väl. Dels på grund av rostret, men jag tror också att mycket oförbränt spannmål skulle hamna i asklådan.
Vad har du för typ av shunt på din panna?
ESBE? 90° öppning?
Termomatic CBJ monteras direkt på befintlig schuntaxel.
Se mer på deras hemsida www.thermomatic.se
Kostar runt 2 000 kr.
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av eldning med spannmål i Viking Bio. Jag är tveksam till om det skulle fungera särskilt väl. Dels på grund av rostret, men jag tror också att mycket oförbränt spannmål skulle hamna i asklådan.
Vad har du för typ av shunt på din panna?
ESBE? 90° öppning?
Termomatic CBJ monteras direkt på befintlig schuntaxel.
Se mer på deras hemsida www.thermomatic.se
Kostar runt 2 000 kr.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
...spannmål
Tack för det =)
Ok, det var bara en tanke med spannmål -misstänkte att det inte skulle gå vägen.
Shunten är ett svart vred på pannan som är graderat 1-5, nåt annat avancerat har jag inte och tänkte att det kanske skulle vara bra med ett automatiserat. Har dock inte en susning hur man sätter dit ett sådant.
Det enklaste kanske är att kolla med någon lokal nasare :S
Ok, det var bara en tanke med spannmål -misstänkte att det inte skulle gå vägen.
Shunten är ett svart vred på pannan som är graderat 1-5, nåt annat avancerat har jag inte och tänkte att det kanske skulle vara bra med ett automatiserat. Har dock inte en susning hur man sätter dit ett sådant.
Det enklaste kanske är att kolla med någon lokal nasare :S
Egor V25 -85
Vikingbio -08
Mafa 300 l
Vikingbio -08
Mafa 300 l

Hej igen.
Har kollat på CBJ och det verkade vara en bra grej, lätt att installera också =)
Kan skilja en tusenlapp i pris har jag sett
Min shuntaxel går lite trögt enligt min mening men det är kanske vanligt?
Vore ju inge kul om den nya motorshunten inte orkade drar runt den
Tack för tipset!
Har kollat på CBJ och det verkade vara en bra grej, lätt att installera också =)
Kan skilja en tusenlapp i pris har jag sett

Vore ju inge kul om den nya motorshunten inte orkade drar runt den

Tack för tipset!
Egor V25 -85
Vikingbio -08
Mafa 300 l
Vikingbio -08
Mafa 300 l

-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Spannmål tittade jag på för ett tag sen men strök det ganska snabbt.
Det blir stora mängder aska och skit så du måste i princip ha automatisk uraskning plus att det bildas korrosiva syror vid förbränningen vilket innebär att du måste ha syrafast (inte bara rostfritt) i brännardelarna (finns iofs, ex Scotte kan elda spannmål), du måste ha syrafast skorsten OCH du bör inte ha plåttak.... det är inte helt ovanligt att bönder som eldar spannmål får tak som ser ut som silar
/Jörgen
Det blir stora mängder aska och skit så du måste i princip ha automatisk uraskning plus att det bildas korrosiva syror vid förbränningen vilket innebär att du måste ha syrafast (inte bara rostfritt) i brännardelarna (finns iofs, ex Scotte kan elda spannmål), du måste ha syrafast skorsten OCH du bör inte ha plåttak.... det är inte helt ovanligt att bönder som eldar spannmål får tak som ser ut som silar

/Jörgen
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Syra attacker på både tänder och tak är ju inge bra :B
Nä skiter allt i spannmålseldning då det bara är besvär - plåttak som jag har. Har riktat in mig på dragbegränsare och en cbj-shunt istället.
Nä skiter allt i spannmålseldning då det bara är besvär - plåttak som jag har. Har riktat in mig på dragbegränsare och en cbj-shunt istället.
Egor V25 -85
Vikingbio -08
Mafa 300 l
Vikingbio -08
Mafa 300 l

- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Ja, den får ju inte gå hur trögt som helst.vikingbio skrev:Hej igen.
Kan skilja en tusenlapp i pris har jag sett![]()
Vore ju inge kul om den nya motorshunten inte orkade drar runt den![]()
Tack för tipset!
Testa att motionera upp den manuellt (i värsta fall byt) före montering i så fall.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Har skruvat den fram och tebaks men tycker inte att det går nåt lättare.
Byta shuntaxeln? Öhm...hur? Sitter ju innanför nånstans och att skruva isär pannan är ju inget som lockar. Lite dyrt att köpa ny :B
Byta shuntaxeln? Öhm...hur? Sitter ju innanför nånstans och att skruva isär pannan är ju inget som lockar. Lite dyrt att köpa ny :B
Egor V25 -85
Vikingbio -08
Mafa 300 l
Vikingbio -08
Mafa 300 l