Hjälp med automix 30D

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
xterm
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 17:41

Hjälp med automix 30D

Inlägg av xterm »

Jag har precis installerat en automix 30D, tror jag.

Det står automix 30E på själva manöverenheten men det är ett digitalt ur på den och enligt bruksanvisningen på http://www.acaso.se/svensk/automix30.htm så heter den digitala varianten 30D och inget annat. Bara detta gör mig väldigt förvirrad.

Till detta har en inomhusgivare som heter 30RB.

Anledningen till köpet är att jag har gamla element som saknar termostater så jag vill alltså styra temperaturen med inomhusgivaren.

Nåväl. Allt är kopplat enligt bruksanvisningen (som är den sämsta jag någonsin läst och jag är van att läsa instruktionsböcker). Omkopplaren är ställd på "ständig dagstemp" kurvan är justerad till läge 6 (radiatorsystem, jag har ingen golvvärme). Vredet för minimiinställning är satt till 0 och max är satt till 70 grader. Jag vill ju styra shunten med givaren så framlednigsvredet bör ju inte spela in här, resonerar jag i alla fall.

Jag har inte programmerat några inställningar för nattsänkning men klockan och dag är justerade.

Om jag nu vrider ner inomhusgivaren till 12 grader (lägst och väntar i 5 timmar så har jag ändå 21 grader inomhus och detta då det är 11 minus ute. Så bra isolerat hus har jag inte. Går ner i pannrummet och konstaterar att shunten är öppen till hälften.

Så jag kopplar om motorn till manuell och styr den ner i botten. Kollar så det stämmer med vredet på shunten och känner att röret som går till elementen är ljummen. Sen monterar jag tillbaka motorn. Vrider vredet till max (10) och konstaterar att röret till elementen är hett. Sen ner till noll igen. Vrider över motorn till automat igen och sen resettar jag Automixen och gör om inställningarna.

Inomhusgivaren är fortfarande satt på 15 grader och 4 timmar senare har jag 24 grader inne. Går ner i pannrummet och konstaterar att shunten är öppen till hälften.

Vi smälter bort här!!!

Det finns ett antal knappar som inte omnämns nämnvärt i bruksanvisningarna (finns ett extra blad för den digitala varianten) Bland annat en liten knapp vid klockinställningarna som ser ut som en hand. Trycker man på denna ändras ett antal symboler på displayen. Första är en tom cirkel -> tom cirkel + hand -> ifylld cirkel + hand -> cirkel med ruta runt -> ifylld cirkel + ruta

Vad är dessa till? kan dessa påverka?

OBS. För närvarande är jag inte intresserad av nattsänkning så jag har vredet på den inställd på ständig dagtemp (en sol).

Vad gör jag för fel???!!!

Någon som lyckats tyda denna hemska bruksanvisning???
Senast redigerad av xterm den sön 04 jan, 2009 19:42, redigerad totalt 1 gånger.
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

Jag har en automix 30e och den fungerar då kanon, dock har jag inte någon innegivare.

Då jag läser hur den gör för dej, så spontant undrar jag om du kanske måste se över var du satt givaren för framledningstempen. Det verkar ju som att den får "fel" värde på hur varmt den ska shunta ut.

Det är viktigt att den sitter direkt mot röret och gärna isolerad, det gjorde skillnad hos mej, före/efter isolering.
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
xterm
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 17:41

Inlägg av xterm »

Givaren sitter precis ovanför pumpen och den sitter dikt-an mot röret med en stålremmar. På detta är det isolerat.

En fundering. När man använder en inomhusgivare... spelar det någon roll om vredet märkt "max" (som styr maxvärmen på framledningröret) har någon betydelse?

Den borde väl i princip kunna vara ställd på max och det borde ändå vara temperaturen som anges på inomhusgivaren som styr shuntmotorn?

Som det är nu dock så är det endast genom att mecka med detta vred som jag överhuvudet taget kan få ner shunten mot noll...

Sen.. kan vi en gång för alla konstatera om det är en 30E eller en 30D som jag har? Du säger att du har en 30E.. har du då ett digitalur med en klocka?
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

30e har ingen klocka utan jag har sju timmars nattsänk from den tid jag ställer om vredet till "månen" och där du har klockan har jag bara en bild på reglerkurvorna.

om du kan minska shunten genom att ställa ner "max"-framledningstemp, så verkar ju den tempgivaren fungera...

då jag inte har någon innegivare själv, så vet jag inte vad mer man kan kolla

jo, förresten, det är ju olika givare till E och Q/D, om din enhet är märkt med E så kanske det är 30RA-givaren du ska ha... kanske långsökt, men om du får tag på en och kan testa kanske...
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
xterm
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 17:41

Inlägg av xterm »

Japp. Jag har en klocka där du har dina kurvor. Ändå står det 30E längst ner på manöverpanelen.. märkligt... och förvirrande...

Ja, vredet för framledningstemperaturen fungerar. Om jag ställer in den på 30 grader och kollar på klockan jag har satt precis jämte tempavläsningen på röret upp till elementen så visar den ganska konstant 30 grader. Men nu vill jag ju styra shunten med inomhusgivaren...

Idag gav jag upp. När jag kom hem från jobbet var det 28 grader på termomentern som sitter jämte givaren. Denna var inställd på 12 grader (lägsta). Shunten stod helt öppen och magasinet för pellets var helt slut. Har eldat för kråkorna hela dagen förmodligen...


Jag kom att tänka på en sak. Jag har inte kopplat in den medföljande utomhusgivaren... kanske får enheten spelet om inte den är inkopplad. Jag skall göra ett sista försök ikväll och sätta dit både den och inomhusgivaren.

Om inte detta funkar så får det bli till att ringa till tillverkaren på onsdag.
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

aha, det tror jag nog du måste, annars har den inget att "gå mot"

hoppas detta löser dina bekymmer!
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
Ponken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 27 dec, 2008 22:02
Ort: Tungelsta

Allt bra?

Inlägg av Ponken »

Hej,

HUR GICK DET?

Jag har funderat på att köpa en Automix 30 men använda enbart inomhusgivare. Närmare bestämt att använda den medföljande utomhusgivaren inomhus. Därför är jag nyfiken på hur det går för XTERM.
Vi har ett 1,5 pl trähus från 1936, dåligt isolerat. Panna Nibe City VX och brännare KMP px21.
snigeln
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 27 nov, 2008 02:57
Ort: Buddbyn

Inlägg av snigeln »

hmm, är inte det att krångla till det?

varför inte köpa en CBJ på en gång istället?
Värmer ~200m2 1½plans lösvirkes -66 med ~20kbm ved genom en Baxi Solo Innova 30, Baxi B10 3x750, termovar laddpaket, Automix 30E shuntstyrning. 5 meter utanpåliggande NVI2000-skorsten. Konverterat från 40MWh direktverkande, solvärme på önskelistan ;)
Ponken
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 27 dec, 2008 22:02
Ort: Tungelsta

Inlägg av Ponken »

Ett alternativ jag funderade på var en ERA 10 (efterföljaren till CBJ ?) med en RSC (som är en lite större termostat med veckour).
Ett av mina krav är nämligen att enkelt och överskådligt kunna växla mellan snål- och komfortvärme.

Men dels har RSC utgått ur produktionen, och dels så är det lite klumpigt att behöva ha veckouret synligt på samma ställe som känselkroppen som mäter rumstemperaturen.

Kvar bland produkterna blev enbart Automix 30Q.

Tror jag.
Vi har ett 1,5 pl trähus från 1936, dåligt isolerat. Panna Nibe City VX och brännare KMP px21.
Skriv svar