Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kricken_ skrev:@vedis: Om det nu är så där en väl skiktad tank med låga flöden osv skall se ut.
Då är min lilla undran varför när din tank mitt började sjunka vid kl0400 (oroväckande kortstund efter tankbotten ca15min) varför har då inte den nått samma temp som tankbotten kl16:30 trots att då har även tank topp sjunkit med ca 45°C.
Är det perfekt skiktning?
Jag trodde att man skulle ha istortsett oförändrade temperaturer ända tills att skiktet passerat, inte att hela tanken tappar temp i en enda röra.
Du tror inte hur det ska vara kricken utan du vet hur det ska vara.. :D
Därimot så har ju vedis bevisat att han inte vet, Massa snack om att "vänta bara tills det blir kallt då ska ni få se på skiktning" :lol:
Det ser ju lika dant ut nu, Alla mätare börjar dala snett efter varandra o det bör då inte vara pga dålig isolering/strålningsförluster iaf med tanke på 120 mm pur på vedis tankar..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Bra inlägg där Andre´....för att vara lite ironisk :lol:
Jörgens loggning spöar Vedis med hästlängder enligt mig. Sen vill jag nog påpeka ett par saker.
1) Ved Profilen påstår att han inte kan rekommendera saker/system som inte håller måttet eller hur karla1?

Hur kommer det sig då att han har ett undermåligt system själv? Det jag syftar på är att vi var väl överens om att det som ställer till det för Ved Profilen var att en av tankarna innehöll en VVB som gör att tempen dalar även i toppen av tanken och därmed gör skiktningen svår. Och då kan man undra varför man påstår att detta är ett perfekt system?
Jörgen som kör med TVA uppnår ju tydligt ett mycket bättre resultat eller hur?

2) Kan någon visa mig vart någonstans i dessa trådar det har berättats om hur denna finjustering av Ved Profilens Flöden har gått till och hur det fungerar?

Är det varvtals reglerade pumpar, strypande ventiler, PLC styrningar, termostater eller vad är det som gör att systemet är perfekt in justerat? Med min ringa kunskap om flödesteknik och där tillhörande värme förflyttning så undrar jag hur detta har gått till? Det bör ju ha gjorts med en viss systematik för att kunna uppnå ett bevisligen bättre resultat än innan. Med vilken teknik jobbar Ved Profilens värmesystem som reglerar detta flöde/flöden?

Eller är det kanske så att systemet är in justerat för att få ett bra medelvärde?
I sådana fall borde det förtydligas att systemet innehåller detaljer som inte är av senaste teknik men att det är ett bra system med äldre tekniska lösningar alltså inget man bör införskaffa idag.

För att vara lite konkret så kan ni väl förklara vilken pump som styr flödet är installerad? Autostat kan också behöva en förklaring eftersom den inte går att hitta via Google. Sitter det termostater på radiatorerna? Och isåfall vad händer med flödet när en termostat stänger/stryper? Här undrar jag inte om flödet vid pumpen utan om flödet över alla de andra radiatorerna. Osv.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

Ja när man kan lika lite om detta som mej då blir man lätt konfunderad, för allt som man har läst/frågat/funderat sig fram till ställs på ända oftast pga att vedis försvarar sitt kanske inte helt perfekta system så in i benet.
Ta bara en sådan sak som att för att lyckas få låga flöden och ett instrypt radiator system så har alla skrifter jag läst och alla frågor som jag fått besvarade på andra ställen av andra experter haft samma innehåll lägre flöde=högre framledning=lägre retur= större temp diff vid samma ute temp men det gäller tydligen inte här.

Nu så har jag börjat få så pass grepp om detta med hjälp av allt duktigt folk som finns på dessa alla olika forum så jag kan sålla ut de svar man själv tycker verkar rimliga ställt mot den kunskap jag har.. men vägen hit har varit lång det är ju tur att man inte läst dylika trådar och blivit lurad att köpt något som senare visat sig inte hålla måttet.

Nu tycker jag inte att någon behöver ta åt sig av det som jag skriver nedanför nu men jag tycker att det dessa rader sammanfattar allt onödigt tjäbbel rätt bra i denna tråd.
Man skall inte diskutera med idioter för dom drar ner en till deras nivå och vinner på erfarenhet..
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Gasellkungen
Ungskog

Inlägg av Gasellkungen »

kricken_ skrev:Ta bara en sådan sak som att för att lyckas få låga flöden och ett instrypt radiator system så har alla skrifter jag läst och alla frågor som jag fått besvarade på andra ställen av andra experter haft samma innehåll lägre flöde=högre framledning=lägre retur= större temp diff vid samma ute temp men det gäller tydligen inte här.
Jasså?
Gasellkungen skrev:Åter till naturlagarna. Det är precis på samma sätt när det gäller effekt i ett elsystem som med värme i ett värmesystem. Högt flöde kan jämföras med hög strömstyrka alltså många ampere, hög tempdiff kan jämföras med hög spänning alltså högt volttal. Effektlagen säger P=U*I
Det innebär att om man har högt flöde får man inte så stor tempdiff, och har man lågt flöde behöver man högre tempdiff för att uppnå samma effekt.
Jag tycker att det verkar som att alla är överens om JUST detta. Tyvärr inte om så mycket mer än det...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kricken_ skrev:Ja när man kan lika lite om detta som mej då blir man lätt konfunderad, för allt som man har läst/frågat/funderat sig fram till ställs på ända oftast pga att vedis försvarar sitt kanske inte helt perfekta system så in i benet.
Ta bara en sådan sak som att för att lyckas få låga flöden och ett instrypt radiator system så har alla skrifter jag läst och alla frågor som jag fått besvarade på andra ställen av andra experter haft samma innehåll lägre flöde=högre framledning=lägre retur= större temp diff vid samma ute temp men det gäller tydligen inte här.
Då kan du ju tänka dej vad många blir besvikna som inte kollar runt o lär sej själva för att sedan se att dom blivit lurade av konsulten som va så övertygande att det han sa va rätt..
Det är tyvär inte många rörkrökare som gör det rätt heller o då är det bra att va påläst själv så man kan motivera varför man vill ha det på ett visst sätt, Dom vet ju vad som är rätt innerst inne men tar gärna en genväg till ett snabbt/lättare jobb..
Som konsulter mesta pengar för minsta jobbet, Svågern jobbar extra som konsult o vet hur man tar betalt (1600:-/tim)

Sen det där med att få låg returtemp för att få ut mer ur tanken behöver man inte anstränga sej allt för mycket för att begripa, Grova rör/anslutningar in/ut till tanken ska det va..
Ju grövre rör ju lägre hastighet får vattnet in i tanken o då blir omrörningen i tanken liten då tyngdlagen ser till att det kallare vattnet lägger sej under det varmare..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Den här tråden verkar inte tillföra så mycket mer än smutskastning och en massa "medvetna" felstavningar på forummedlemmars namn så nu blir den låst.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Låst