"Gör det själv" Vakuum solfångare
"Gör det själv" Vakuum solfångare
Någon som har erfarenhet eller hört något om funktionen på dessa Vakuum solfångare?
http://www.arsite.se/default.asp?inMeny ... roduktId=0
Finns både som färdiga paneler och "gör det själv" kit.
http://www.arsite.se/default.asp?inMeny ... roduktId=0
Finns både som färdiga paneler och "gör det själv" kit.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
-
- Pannrumshärskare!
kostnad
Vad kostar dom ???
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: kostnad
Såg detta på byggahus (värmepumpsforumet)snillet skrev:Vad kostar dom ???

Kolla in: http://www.arsite.se
Vaccumrör importerade ifrån Kina, visserligen inte SP godkända, men det spelar ju inte så stor roll. De ger ca 600-700 Kwh/ m2 och år. Jag räknar med att få ihop min anläggning på 6m2 för ca: 15000 kr
Jag kommer att använda en acctank på 300 liter och den mesta av värmen skall gå till golvvärmen och resten till förvärmning av varmvattnet. Tanken är ju lägre temp desto bättre och på sommaren är det ju bara till att förbikoppla värmepumpen. Så har man tappvarmvatten för hela sommaren.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Jo, men det finns många enmansfirmor som importerar själva. Det fina med att handla av såna är att de engagerar sig personligt. Dessutom är de förmodligen entusiastiska och hjälper gärna till med produkterna.zOOge skrev:Det där lär väl vara direktimport från kina el liknande.
Mao, så lär det bli problem om nåt skulle gå sönder el liknande...
Liten enmansfirma, som importerar själv kan man tänka.
// Fredrik
Till skillnad mot Viessmann som knappt vill prata om sina solfångare ens. Hade kontakt med en halvloj säljare där som inget hjälpte till med och inte var intresserad av att sälja alls.
Nej, tacka vet jag 'småskuttarna' i branchen. Det är dom som fått snurr på solfångeriet i landet.
Priset är tydligen ca 3000 för självbygget 18 rör/3 kvm och 6500 för färdiga panelar. Det framgick inte om det var inkl eller exkl moms.
Med dessa priser kanske man kan räkna hemma dessa trots att de inte är p-märkta.
Har begärt att få lite mer info. Jag återkommer.
Med dessa priser kanske man kan räkna hemma dessa trots att de inte är p-märkta.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
Vaccum rör...
Har sett att Målilla VVS ska ha någon vaccum typ, tydligen en Kinesisk produkt. Tänkte kolla där, Exoheat har ju också V-rör 2st. 2 st VA1858 + CU8 (regler/pump enhet) 23.298 inkl Moms frakt tillkommer
3xOPC15 från Euronom betingar ett materialpris på ca 65.000:- inkl. moms och exkl. tank enl. uppgift från dom.
Vilket jag finner svår motiverat.......
//Pellfan

3xOPC15 från Euronom betingar ett materialpris på ca 65.000:- inkl. moms och exkl. tank enl. uppgift från dom.
Vilket jag finner svår motiverat.......

//Pellfan
Gör det !ztz skrev:Priset är tydligen ca 3000 för självbygget 18 rör/3 kvm och 6500 för färdiga panelar. Det framgick inte om det var inkl eller exkl moms.
Nästan så man skulle vilja sälja sina boröpaneler å sätta upp såna istället

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
GDS typen ligger runt 3500 kronor enligt mina beräkningar för 3 kvm/18 rör till detta kommer kopparrör (cirka 55 m plus u-rör).
De färdiga panelerna bygger på samma princip, dvs med kopparrör (u-rör) i vaccumrören. Det som de har mera är att runt varje kopparrör så finns det en extra absorbator av aluminium som skall förflytta värmen effektivare från glasets insida till kopparröret. De frädigbyggda blir något bättre ca 5%.
Effektiviteten påstås vara 70%, vilket skulle innebära 675-875 Kw/kvm och år.
Allt enligt uppgift från leverantören/importören.
De färdiga panelerna bygger på samma princip, dvs med kopparrör (u-rör) i vaccumrören. Det som de har mera är att runt varje kopparrör så finns det en extra absorbator av aluminium som skall förflytta värmen effektivare från glasets insida till kopparröret. De frädigbyggda blir något bättre ca 5%.
Effektiviteten påstås vara 70%, vilket skulle innebära 675-875 Kw/kvm och år.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Verkar som den klart effektivaste solfångaren på marknaden om de stämmer..ztz skrev: Effektiviteten påstås vara 70%, vilket skulle innebära 675-875 Kw/kvm och år.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vacuum
Många vacuumrör ligger väl runt 700 ?, så det är väl en rätt normal siffra tror jag.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Re: vacuum
Vid vilken temp då?? Har bara sett en som ger över 700 vid 25 grader de är viessmann 730.. Annars liger dom runt 630 vid 25 grader o de är ju lite mindre än 675-875 kW/kvm o år..snillet skrev:Många vacuumrör ligger väl runt 700 ?, så det är väl en rätt normal siffra tror jag.

Skulle tro att dessa vakuumsolfångare kräver en relativt kraftig cirkulationspump för att få någon bra cirkulation. Det kanske tom. är så att varje modul måste kopplas parallellt för att det inte skall bli för stort motstånd i kretsarna.
Solfångaren bestor ju av 10mm rör med ett antal 90- och 180-graders böjar med en väldigt liten radie, detta ger stort motstånd.
Ger försäljaren någon information om detta: Pumpstorlek, antal moduler som kan/får seriekopplas?
Solfångaren bestor ju av 10mm rör med ett antal 90- och 180-graders böjar med en väldigt liten radie, detta ger stort motstånd.
Ger försäljaren någon information om detta: Pumpstorlek, antal moduler som kan/får seriekopplas?
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.