Egensotare, hur mycket bokför ni?

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!

Egensotare, hur mycket bokför ni?

Inlägg av Vednisse »

Vad fyller ni i era sotningsjournaler?
Enbart sotning av rökkanaler eller även pannan.
Har själv fyllt i även sotning av pannan (2-4ggr/mån), uraskning/rensning av brännarkammaren gör jag ca: varannan vecka nu vintertid. Borde man fylla i även detta?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
rpd
Ungskog

Inlägg av rpd »

Fyller bara i rengöring av rökkanalen (skorstenen). Det är ju det jobbet som sotarn skulle gjort om han kommit och sotat.

I min sotningsjournal (ett A4 ark) har jag uppgifter om fastighetsbeteckning, adress, eldstäder. Sedan noterar jag datum för rengöring, vilken rökkanal jag rengjort och signatur.

Har ju sotningsfrist 1 gång per år, skulle jag vänta med rengöring av pannan så länge blir det nog väldigt dålig verkningsgrad.
VB Comet+Viking Bio
Pellets från Killebergs Pelletsfabrik (småsäck)
114 m²+114 m² (1973)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har ingen sotningsjournal men skriver ändå upp i en almenacka vad jag gör med anläggningen :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

RPD,

varför har du sotningsfrist på 1 år? Är det medeltempen du oberopat?

Min sotare är lite kinkig nämligen?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
rpd
Ungskog

Inlägg av rpd »

Det är kommunen (räddningsnämnden) som bestämmer sotningsfristen för olika anläggningar och bränsletyper. Till sin hjälp har de räddningsverkets allmänna råd om rengöring (SRVFS 2004:5).

I mitt tillstånd för egensotning står att sotning (rengöring) ska göras en gång per år för min pelletsanläggning och en gång vart 4:e år för min vedeldade öppna spis (ej primär uppvärmingskälla). Brandksyddskontroll skall göras vart annat år för pelletsanläggningen.

Så vad som gäller i ditt fall är vad kommunen beslutat generellt, detta går enkelt att ta reda på genom ett mail till räddningsnämnden/räddningschefen. Vad sotaren tycker är inte relevant, det är inte han som beslutar om egensotning.

Inom parentes kan jag väl säga att jag sotar min rökkanal vid fler tillfällen än en gång/år, vilket också var en av anledningarna till att jag ansökte om att bli egensotare (förutom att slippa passa och släppa in skitgrisen en gång om året), nu klarar jag mig två år mellan gångerna (brandskyddskontrollen) och det är inte en speciellt smutsig hantering.
VB Comet+Viking Bio
Pellets från Killebergs Pelletsfabrik (småsäck)
114 m²+114 m² (1973)
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
jannerrr
Ungskog
Kontakt:

Inlägg av jannerrr »

Jag anmälde till sotarn här i Uppsala att jag övergått från olja till pellets (fast bränsle) och vips så ökades antalet sotningar från 1 ggr per år till 4ggr....
Detta stämmer inte med vad jag läser här.
Pratade med killen som var här första gången, f-ö, mycket trevlig, och han visade mig väl vad jag skulle hålla rent mellan gångerna de kommer.
Är det så att de vill komma oftare än de behöver? De tjänar ju på varje besök...
Janne
vill ha varmt & skönt
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Ja, fyra gånger låter mycket. En gång är väl normalt krav.
Men kolla med din kommun, för det är ju de som sätter de lokala kraven.

Sotaren kommer på besök två gånger per år här. Kravet är bara en gång, men jag upplever kostnaden för den extra sotningen rimlig för en extra "ekonomisotning".

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Pelletseldare sen -00
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jag har en frist på 2ggr/år på pelletsanläggningen. Kommer dock att sota rökkanalerna oftare, är inte något jobb att springa upp på taket i 5min jämfört med att städa/sota efter sotaren när han var här.

Kan ju fylla i sotning av pannan också för egen del om inget annat, uraskning blir överkurs.

Brandskyddskontrollen ska göras vartannat år, verkar snubbla lite här. Dom skulle ha kommit i höstas och/eller 6mån efter godkännande av egensotning....detta har inte hänt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag skriver bara i sotningsjournalen när jag har sotat skorstenen
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar