Pressa pellets av halm

Skriv svar
slaskman
Fröträd

Pressa pellets av halm

Inlägg av slaskman »

Massor med halm bränns eller plöjs ner på fälten. Skulle det vara möjligt att riva hö för att sen pressa det till pellets ? Finns det naturligt bindemedel (lignin) i hö eller eller måste det tillsättas ?
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Håller dom inte på med försök med de i danmark.. Men de blir nog betydligt mer aska av halmpellets..
Har även läst nånstans att de görs försök med att göra pellets av returpapper.. :?
Men som du skriver bränns o plöjs de ner ex antal tusen kWh runt om i landet..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

Med risk att svamla sönder inlägget:
Ja, halm går att pressa, och elda med visst besvär. Det dyker nog upp i handeln vad det lider.

Men varifrån fick du helt plötsligt höet? Halm är sädesstrån, medan hö är vall, "gres" som stockhlmare säger efterssom de inte förstår sig på klöver. Ser Du skillnad på de fem sädesslagen, eller...?

Jag misstänker att det inte är någon idé att vitsa om att halmen är självbindande när man pressar...
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
slaskman
Fröträd

Inlägg av slaskman »

Hö halm skitsamma, jag får snuva av båda. Jag kan inte skilja på korn och råg heller. Vad jag avser är det som växer på åkern och hästarna inte vill äta.....

Ps Jag är från stan.....
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Agerod
Försäljare
Kontakt:

Inlägg av Agerod »

När jag började elda pellets 1996 tillverkade Skånska lantmännen pellets av rapshalm. (För stadsborna: raps är allt det gula som just börjat blomma på åkrarna, åtminstone här i skåne och rapshalmen är det som blir kvar efter skörden). Eftersom rapspellets var lite billigare eldade jag med det en tid. ca 7 % aska!! Jag fick aska ur pannan varannan dag! Tacka vet jag bra träpellets!

Jag tror inte att det blir någon stor succé med halmpellets heller, åtminstone inte i dagens pelletsbrännare. Däremot finns det ju många större lantbruk och gods som eldar med halm, utan att tillverka pellets av halmen.

Höet sparar vi till hästarna och korna.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
hjobo
Gallringsobjekt
Kontakt:

Papperspellets

Inlägg av hjobo »

Jag eldade papperspellets från en lokal tillverkare i Karlsborg (Västergötland) för några år sedan. Enligt direktiv från EU får dock inte papper användas för pelletstillverkning. En produkt som en gång har använts för något annat, klassas som avfall. Vissa problem var det med sintringen med de var billiga och jag har några säckar kvar.
/Anders
hjobo
leifa.k
Energiprofet!

Re: Pressa pellets av halm

Inlägg av leifa.k »

slaskman skrev: Finns det naturligt bindemedel (lignin) i hö eller eller måste det tillsättas ?
Jag tror det är dåligt med naturligt bindemedel i olika sorters höer, gräser, balar (ja, ja, jag har också svårt med det där) eftersom det en gång kom en man från sörmland och hämtade tallolja hos oss som han skulle ha som bindemedel till någon sorts gräspellets han försökte få till.
Anders G
Stor entusiast!

Inlägg av Anders G »

....Stadsbor....
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

:wink:
Skriv svar