Sotninsverktyg och grovdammsugare

Skriv svar
Robban Family 1100
Entusiast!

Sotninsverktyg och grovdammsugare

Inlägg av Robban Family 1100 »

hej igen

var köper man sotningsverktyg och grovdammsugare till vettigt pris
skulle ha köpt detta för ett tag sedan men borås brasvärme öppnar den 7 jan och ja undrar om det går att köpa detta i någon annan affär
typ haraldnyborg eller liknande
är lite brådis nu brännaren fung inte bra den stannar då och då
måste sotas ur
CTC 1100-01 med TB-mini brännare från 03
1,5m skruv med veckoförråd, startad 27/12-08
ny installerad Dovre braskamin i öppen spis med oval insatsslang 180/120mm
1 plansvilla med källare, boyta 90 m2 ca 21g
källare 90 m2, 30 m2 boyte med golvvärme
lövet
Lärjunge!

Inlägg av lövet »

Oss Classe eller Silvan har båda delarna.

//Lövet
Fast: 1 Thermia Villa 90 inst.okt 97,440m slang, 290m² 1 ½ pl.med käll.byggt 58. Nu 17420kWh tot -08,pump 9636kWh -08.Oljeförb.innan 4,3-4,5m³.
Fast: 2 VB Joker,Viking Bio,Mafa Midi.Siemens Villa 2,Sanyo 123EHN,1pl.med käll.tot 206m² byggt 71.
Mappe99
Prima virke

Inlägg av Mappe99 »

inga tips på vettig grovis som klara aska utan att sätta igen? :)
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Här en tråd av flera som jag hittade under SÖKknappen.Skriv:grovdammsugare.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... vdamsugare
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Kör gärna en sotviska som är mjuk i borsten. Sotaren sa att de hackat sönder flera skorstenar där viskor med hårda borst fastnat. Man var då tvungen att montera bort ett antal stenar från sidan frö att få ordning på det hela. :roll:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Köp en askfälla från Altbergs plåt. Den är såååå mycket bättre än de där billiga hinkarna de har på byggmarknaden. Jag köpte först en sån, men vilket skit! Askfällan är hur bra som helst! Jag kör den med en billig black&decker-dammsugare. Inga problem hittills.

Jag beställde direkt från Altbergs efter att ha kollat pris + frakt. Det blev billigast så.

Så här ser den ut:
http://www.swd.se/pellets/askfalla.htm

http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Angående grovdammsugare /askfälla.

Felet många gör är nog att de köper de billiga "hinkarna" istället för en Grovis. Grovis hinken är den bästa av "hinkarna" som jag har haft.

Men tyvärr så fastnar det lite för mycket sot på filtrerna som täpper igen.
Men med ett enkelt knep kan man få bort det värsta. (dunka hinken några gånger i golvet så lossar det värsta och man kan fortsätta.)
Det är bara att ta för vana att rengöra filtret varje gång man tömmer den fulla hinken. (borsta bort det finna dammet från filtret=30sek jobb)

Men det klart vill man slippa jobbet med filtret så är askfällan ett bra allternativ. Men då få man betala mer än det dubbla jämfört med Grovis.

Man får det man betalar för.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Den hink jag köpte var absolut kass! Grovis kanske är helt ok. Jag ångrar dock inte ett ögonblick tt jag köpte en askfälla. Det är en njutning att använda den. 100% funktionell till skillnad mot allt annat skräp man köpt på sig under åren. Rekommenderas å det varmaste.
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Jag testade också några billigare alternativ innan jag köpte Grovis. Körde t.o.m. sönder en dammsugare på en av de billigare. Grovisen släpper inte igenom mycket sot till dammsugaren.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

Skåne. Håller fullständigt med dig att askfällan är det smidig och det bästa alternativet. Men är man smålänning så snålar man.. :lol:

Skämt osido.
Jag skaffade mig "fire-hinken" först. Redan vi första sotningen så blev den helt igentäppt. Totalt bortkastade pengar. Å ändå var den bara 100 kr billigare.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
LW
Prima virke

Förslag på bra askfälla

Inlägg av LW »

Ok, finn det bra förslag på askfällor och vad kostar de?
janfire jämäpanna K-silo. Planer på stort förråd
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

http://www.altbergsplat.se/askfalla.htm

Ring dem och fråga om priset. Jag betalade drygt tusen inkl frakt direkt från Altbergs plåt.

Det finns en konkurrent som heter virvelvind, men jag har läst en del negativt om den så jag satsade på Altbergs. Har aldrig läst nåt negativt om den och är supernöjd själv.
Skriv svar