Är Derome på småsäck bra?

Skriv svar
brushuvud
Lärjunge!

Är Derome på småsäck bra?

Inlägg av brushuvud »

Hej allihopa!
har eldat med Booforsjöö i dryga året nu och det har funkat bra. Min leverantör har dock slutat med denna och ska nu bara köra med Derome från Kinnared. Är det någon som eldar med deras småsäck som kan berätta om era erfarenheter??

Vänligen Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
DavidU
Stor entusiast!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har kört med några pallar Derome. Det jag jämför med är Neova som jag säkert kört upp en 20 pallar snart. Jag är en av dem som är mycket nöjd med Neova, till motsats mot många här, varför vet jag inte.

Men åter till frågan, jag upplever Derome som en bra pellets, iallafall den jag har som är från sommaren 2007. Har förstått att det kan skilja en del mellan batcharna?
Derome är hårdare än Neova, lite mörkare, luktar gott, MEN dammar utav helvete! Fick sänka matningen en del i förhållande till när jag jag kör med Neova!

Lycka till!

David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Kört på Derome sista 7 månaderna och är helnöjd. Tycker inte de dammar, mindre damm än från Laxå och Neova. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
brushuvud
Lärjunge!

Inlägg av brushuvud »

Som vanligt är det så olika hur mycket damm osv det kan finnas. Jag testar så får vi se, det blir säkert jättebra...

Tack för svaren!!
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ser att det här flesta har köpt in Derome sedan börja av året och beundrar jag om hur har det gått för er under halv året.

Skulle ni tänker fortsätta med samma rutin med Derome?

Eftersom jag är suga på någon nytt märke pellets att köpa in Derome till ett bra pris jag fick, men som jag har kört Booforssjö har varit helt problemfritt.
Kanse lite dumt att byta annan pellets trots bäst att fortsätta samma sort om det är så bra.

Man kan undra vad som är skillnad mellan Derome och Booforssjö?

Mja...
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Kör fortfarande på Derome, hämtade en pall för två veckor sedan. Inga problem men jag har inte haft problem med något märke, det enda som jag märker är ju om det dammar mer eller mindre vid säcktömmningen. Någon mindre justering av matningen kan också behövs, Derome verkar lite hårdare pressad än ex Svanpellets. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

manin skrev:Ser att det här flesta har köpt in Derome sedan börja av året och beundrar jag om hur har det gått för er under halv året.

Skulle ni tänker fortsätta med samma rutin med Derome?

Eftersom jag är suga på någon nytt märke pellets att köpa in Derome till ett bra pris jag fick, men som jag har kört Booforssjö har varit helt problemfritt.
Kanse lite dumt att byta annan pellets trots bäst att fortsätta samma sort om det är så bra.

Man kan undra vad som är skillnad mellan Derome och Booforssjö?

Mja...
Du vet om att du har en ny Derome-återförsäljare någon km från dig?
Han tar 2150kr pallen Augusti ut hämtpris, vet inte vad priset hamnar på sedan. Lånar även ut släp utan kostnad.
Har provat en pall och den var ganska likvärdig Vida, inte riktigt lika hård med kortare och mera jämn i storlek. Likt Rindi finns det ett fint irriterande damm i säckarna, men inget spån att tala om.

Har 8ton Vida kvar så jag har inte plats att hamstra mera....har sagt att pellets är historia för mig när jag inte kan handla för max 2500kr/ton

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Nu har jag köpt 4 pallar Derome.
Ska bli kul med ny pellets och se vad som hända.

Booforssjö som jag brukar och fick veta nu att han tar 200 kr mer än sist jag frågade för en månad sen. Därför tog jag Derome (prutade till) 2100 kr. Egenligen hämtpris 2150 kr kampanjpris just nu, annars 2195 hade han under sommar.

Känns skönt att man har betalt och har hemma pellets för ett år ( + 1 pall booforssjö inköpt för tre veckor sen)

Ps. Tack för meddelande från Vednisse.
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Hej er.

Tänker berätta min första Derome pellets.

Nu har jag börjat med Derome i söndags efter mina 2 år med Booforssjö pellets.

Jag hällde 7 säckar Derome i Mafa, tycker att det såg likadan som Booforssjö färg, avlånga, svaglukt och inga damm.

Men Derome påse verkar lite tunnare och jag hällde så fick jag 1 av 7 säck fick mig slump lite spån typ två deciliter, så är det inte fara och hoppas att det inte fler. Den här klarar brännare och skruven av småning spån.

Kontroll under två dagar med sotskala och eldlågor såg väl mycket bra som Booforssjö. Har inte ens justerat någon än. Gärna vill testa med Co2.
Lite högre rökgastemperatur fick ja just, kanske lite bättre energi på Derome?, trots jag har sotat även pipan.

Så jag har inte att klagomål ännu... Så känner mig nöjd med Derome än så länge till vinter kommer så ska bli spännande eftersom jag har lagt upp tilläggisolering utvändiga i somras å med nytt fasad.

Jo en sak, den tänder rätt snabbt efter 2 minuter likadan Booforssjö, jämföra vad jag hade annan sort pellets tog minst över 5 minuter ...

Ja det var allt vad jag vill skriva ...

Ha det bra höst och mys ...glöm inte mössa på :wink:
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
ATF
Prima virke

Inlägg av ATF »

Hej
Då Stora Enso inte kommer igång, så undrar jag om någon provat Derome pellets i bulk?
Är nästa leverantör prismässigt i mitt närområde
MVH
Torgny
Focus-TMV V25 +EP-18 A1 -09
Stålrörs-skorsten Dia:160mm Höjd:9M
Dragbegr.KW SID 012
Tank:Strömsnäsbruk TS500 med 120l Fb
Shunt-auto VSE-2
Laddomat 10
Styrning: ADU100
Skriv svar