Hemsnickrat pelletsföråd ala Pallkragar

Skriv svar
Mappe99
Prima virke

Hemsnickrat pelletsföråd ala Pallkragar

Inlägg av Mappe99 »

Äntligen anlände roslagsbrännare! 2 veckor försenad...Så med skruven att bygga efter begavs det sig ut och snickra lite....

Behöver kanske inte förklara vad som hände med motivationen när OLJAN TOG SLUT medans jag höl på...

Såhär blev det iaf...snabbt och enkelt...Förhoppningsvis mer eller mindre helt självtömande...

http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=98163
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=98164
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=98165

Röret som skruven går in i har jag satt där för att enklare kunna plocka ut och sätta i skruven med pellets i förådet...Om nåt strular...

Vad tror ni? Har man som glad nybörjare gjort bort sig eller kan man hoppas att det fungerar dugligt?

Och tanken va att det skall rymma 700kg(1 "stor säck") vilket inte verkar helt orimligt med 3 kragar till på höjden! Annledningen är att småsäck kostar 2,4kr/kg och storsäck 2kr/kg finns ju någon krona att spara!

Mvh /Martin
CTC 265B Honeywell Aqua controll 210(Åter satt i bruk efter många års avstängning) Olja idag förbrukning 4kbm/år. Roslagsbrännare installerad! KW SID 012 dragbegänsare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Skulle inte tro att det håller en storsäck!

Storsäck brukar hålla 600kg (finns kanske andra storleker), vid en pelletsdensitet på 675g/L ("standard") ger det ~889L.

Så det är bara att mäta och räkna.

Men annars ser det skapligt ut, lite "quick & dirty" men är oljan slut då är den ju det!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Fyll i lagom mycket med dina småsäckar,så att de lutande planen är täckta och kolla sen hur det beter sig när det sjunker ner.Kanske måste du sätta stag emellan långsidorna,så att det inte bågnar ut där,samt ha riktigt tätt vid alla skarvar.Förargligt om det ligger pellets under skivorna efter ett tag.Det här blir en bra början och om du senare kommer på en annan lösning,så har du nu tid att fundera på det :wink:

Här har du en till med kragförråd :wink:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8906
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Inte kragar men väl byggt på en pall är mitt förråd, som skulle vara tillfälligt men....blivit stående sådär.
Tanken var storsäck hos mig också, att lägga ett tätt lock på förrådet med ett grovdammsugarhuvud fastskruvat i, sedan suga över pelletsen från en storsäck.

Men, har bara blivit småsäck än så länge.

Bild
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Ja, storsäck är lite billigare, beror vem säljaren.
I början var jag ivrig och göra enkelt hur ska jag placera och göra med storsäck pga billigare. Men ähh.. nu känner jag att storsäck kräver mer jobb än småsäckar. Bara ta handtruck och föra in undertak eller bär in till källare med rutchbana genom fönster. det tar bara minst timme med 5 pallar. Sen behöver inte mer jobb i ett år. Bara fylla på varje vecka eller varandra vecka.
Japp det är jag som tyckte.

Slutet vill jag säger att ni är smart att bygga upp med kragor och pall från sitt jobb, kostar inte jämföra att köpa Mafa :wink:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

För min del vill jag inte ha ett föråd byggt i trä stående i källaren p.g.av brandsäkerheten. Mitt plåtföråd med dito lock känns betydligt bättre. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar