Hjälp! byta panna?
Hjälp! byta panna?
Hur illa är det när pannan har börjat läcka vatten när den har svalnat av lite. ( ca 40 grader varmt) Jag märkte det idag när brännaren hade stannat och det hade droppat vatten under pannan. Är det till att panikbyta nu eller kan man lugna sig lite?
EcoTec Bioline 20 focus PE 20 mafa midi 112+112m2
Otur kan man säga nu när kylan sätter in. Min ctc 265b började läka framåt vårkanten.
Det går kanske att svetsa men trångt och svårt att hitta själva hålet.
Jag tillämpade lite "trycklöst system" som finns att läsa om här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a8a8da0944
och på byggahusforum.
Har du en ventil på returledningen och cirkpumpen på framledningen så går det kanske att få tryck till elementen men inte så högt tryck i pannan om du stryper returledningen.
Är du säker på att det är pannan som läker och inte något annat. Så fort pannan är varm så dunstar vattnet som läker ut bort. Jag märkte felet eftersom jag behövde fylla systemet med vatten ofta.
Det går kanske att svetsa men trångt och svårt att hitta själva hålet.
Jag tillämpade lite "trycklöst system" som finns att läsa om här
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... a8a8da0944
och på byggahusforum.
Har du en ventil på returledningen och cirkpumpen på framledningen så går det kanske att få tryck till elementen men inte så högt tryck i pannan om du stryper returledningen.
Är du säker på att det är pannan som läker och inte något annat. Så fort pannan är varm så dunstar vattnet som läker ut bort. Jag märkte felet eftersom jag behövde fylla systemet med vatten ofta.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Jag har en CTC265K och min läcker när den går ner i temperatur. Hittade att det är packningarna som sitter vid elpatronerna som torkat ihop.
Mitt låter jag gå till sommaren iaf. Så länge det inte är tokläck så bryr jag mig inte.
Mitt låter jag gå till sommaren iaf. Så länge det inte är tokläck så bryr jag mig inte.
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
265:orna är rätt välkända för att börja läcka runt locken till elptronerna så kolla om det kan vara det först och främst, det är ju inte så allvarligt eftersom det inte är rosthål i plåten så att säga, men det är lite knöligt att fixa till och börjar man pilla på locken så blir dom aldrig täta igen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
lugnare nu!
ok jag ska gå igenom pannan och lokalisera läckan innan panikreaktioner.
det kanske håller ett tag till om det t.e.x. är packningarna till elpatronerna
som har börjat läcka o.s.v. Tackar för svaren
det kanske håller ett tag till om det t.e.x. är packningarna till elpatronerna
som har börjat läcka o.s.v. Tackar för svaren
EcoTec Bioline 20 focus PE 20 mafa midi 112+112m2
Det är nog vid patronerna!(Jag vet fler som haft problemet) vanligt som micke sa...Tappar ju tryck så jag skulle åtgärda om det läker onödigt med syresatt vattenpåfyllning i onödan
Det kan göra så det rostar....
Mvh

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers