Installera insatsrör

Skriv svar
n_wolle
Ungskog

Installera insatsrör

Inlägg av n_wolle »

Hej,

jag vill först tacka för all bra information som jag hittills har fått från er alla på detta forum.

Nu är det så att jag skall installera insatsrör i skorstenen (eldar med pellets (Biomatic 20+)) och det har gjort att rökkanalen i skorstenen är alldeles genomblöt samt läcker till en annan kanal längst upp i skorstenen (den är ca 7 meter hög).

Min fråga är om jag måste byta rökkanal när jag installerar insatsröret eller kan jag använda samma rökkanal som nu?
Jag har en kanal ledig men den verkar vara igensatt längst ner samt att det innebär mångdubbelt mer arbete för mig då den kanalen sitter i en 40 cm bred murad källarvägg, medans den rökkanal som jag använder nu går ut från den väggen (halva skorstenen är i väggen och halva kommer jag åt från sidan). Så att bila upp ett hål där är jag inte så sugen på då det också sitter ett proppskåp på andra sidan den väggen.

Men måste jag så måste jag...

Vad anser ni? Kan jag installera i gamla rökkanalen (som är ganska blöt) eller måste jag byta till en torr kanal (mångdubbellt arbete)?

Tack på förhand!

/Niclas
Frågar man inte så lär man sig inte.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Vad menar du med blöt?
Öppna en sot/renlucka i botten eller ställ upp motdragsluckan om sådan finns helt öppen.
En murad kanal torkar snabbt upp om det får dra igenom den (gärna varm och torr luft). Men du kan ju inte elda då....vad har du för rökgastemp, möjlighet att få upp den lite.

Jag kan inte tänka mig några problem att använda den kanalen du gör idag till att sätta ett insatsrör i.
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Med dom uppgifter som du lämnat så ser jag inga problem med att sätta ned insattsröret i den befintliga rökkanalen trots att det är viss kondensproblem i toppen.

Din skorsten kommer att torka ur efterhand även om röret sitter där. Man murar ju skorstenar från början med ca.70 % vatten :wink:

Kör så det ryker..

( Varför skall man göra det lätt för sig när man kan krångla till det )

Eller tvärt om som jag brukar uttrycka mig..

Vp...
n_wolle
Ungskog

Inlägg av n_wolle »

Tack för svaren!

Rökgastempen är enligt pannan (Biomatic 20+ ) runt 70 grader så det är väldigt lågt. Lite osäker på om det är vid pannan eller i skorstenen, men jag ser ingen givare till termometer i skorstenen.
Skorstenen är ganska blöt (tror det har runnit vatten på utsidan av skorstenen som kommer innifrån, förmodligen av all regn som kommit).

Men jag kommer att göra som ni säger att köra igenom varmluft innan jag installerar. Blir bara mycket mer jobb att byta kanal.
Om ingen annan har nått annat att säga...

Tack igen för svaren!

/Niclas
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

70C ut ifrån pannan är verkligen lågt, jag tror aldrig jag sett så lågt någonsin. Detta borde innebära att du har så hög verkningsgrad att insatsröret snabbt betalar sig, men kom ihåg att ha ett tapprör för allt kondensvatten på insatsröret annars kommer pannan rosta upp för dig.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
n_wolle
Ungskog

Inlägg av n_wolle »

Hej,

ja, jag tycker också att det verkar lågt då jag jämför med andra har.

Enkelt sätt så ser det hela ut så här idag:
Bild

Vart bör man installera tapprör för att det inte skall rinna ner i pannan?

Sedan undrar jag om man kan sätta på dragbegränsare (eller vad det nu heter) på slutet av röret till skorstenen (där man kommer åt att rensa ifrån, ser ut som lock på ritningen)?

/Niclas
OPEC
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av OPEC »

I botten på det du skrivit rökkanal är väl det optimala, annars går det nog bra mellan det stället och där det försvinner in i pannan. Det s.k locket är det rätta stället att placera dragbegränsaren, som du själv skriver.
CTC 1100, VIKING BIO, MAFA-MINI, Tigex25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

n_wolle skrev:Tack för svaren!

Rökgastempen är enligt pannan (Biomatic 20+ ) runt 70 grader så det är väldigt lågt. Lite osäker på om det är vid pannan eller i skorstenen, men jag ser ingen givare till termometer i skorstenen.
Skorstenen är ganska blöt (tror det har runnit vatten på utsidan av skorstenen som kommer innifrån, förmodligen av all regn som kommit).

/Niclas
Givaren sitter i pannan, Du känner den genom sotluckan på pannan där den sitter en bit ut mot rökröret..
Du får nog lägga till ca 30° på dessa 70° då mätarna visar för lite, Den vissar även mer fel om det är massa sot på givaren..

Är det i rök kanalen i skorsten det är blött el utan på den??
Om det är utan på o det läcker runt skorsten in genom taket så bör det kollas o tätas..

Men om du sätter i slang välj en som tål kondenserade drift, Den är lite dyrare men o andra sidan vet man att den tål det..
120 mm är lagom grovlek på slangen...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
n_wolle
Ungskog

Inlägg av n_wolle »

Ok, jag skall kolla om jag kan ta bort sot på givaren. Men som du säger så har jag tyckt att det verkar lite.

Rökkanalen är blöt inuti (förmodligen pga låg rökgastemp samt stor rökkanal) som tillsammans med allt regn vi fått har i uppland under hösten/vintern har gjort att det har runnit lite fukt på utsidan av skorsten ner i en garderob (som är byggd mot skorsten). Jag kan inte komma åt och kolla exakt hur det ser ut pga att den delen som rökkanalen är i går igenom kattvinden som jag inte kan komma in i för tillfället. Men det är fukt tillsammans med sot som runnit (inga mängder men tillräckligt för att göra ngt åt). Skorstenstoppen som man ser utanpå huset är plåtklädd och ser fräsch ut.

Sen har jag kollat ner i skorstenen och den ser inte hundra ut. Förmodligen ingen som gjort något åt skorstenen på länge samt eldar med ny pelletspanna sedan feb. 2006. Bruket mellan tegelstenarna är urgröpta och porösa.

Men på sistånde så har det varit bättre väder (torrare och kallare) så jag tror skorstenen har blivit lite torrare (upplever det så).

Jag har köpt insatsrör från soliduct.se dimensionen 120mm.

Hur har ni som installerat insatsrör gjort? Har ni använt samma rökkanal eller bytt?

/Niclas
carpelux
Entusiast!

Inlägg av carpelux »

Jag använde samma kanal. Det skulle vara en massa extra arbete att byta kanal, och jag kan inte se att det skulle vara till någon nytta.
Du bör nog kolla upp var vattnet kommit från, faran med en fuktig skorsten när det blir kallt ute är att det blir frostsprängning i det fuktiga teglet och bruket vilket leder till att skorstenen vittrar sönder.
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
n_wolle
Ungskog

Inlägg av n_wolle »

carpelux skrev:Jag använde samma kanal. Det skulle vara en massa extra arbete att byta kanal, och jag kan inte se att det skulle vara till någon nytta.
Du bör nog kolla upp var vattnet kommit från, faran med en fuktig skorsten när det blir kallt ute är att det blir frostsprängning i det fuktiga teglet och bruket vilket leder till att skorstenen vittrar sönder.

Ja, det är lite det som jag är orolig för. Om det kan innebära att skorsten frostsprängs eller om det möglar (pga instängd fukt)?

Men åandrasidan så skulle det ändå kunna frostsprängas om man ändå byter kanal, då den andra skulle bli kall fast ändå fuktig?

Eller tänker jag fel då?

/Niclas
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmm det låter inget vidare iaf om det är färgat vatten/fukt du har på utsidan av skorsten, Då är det kondens problemen det beror på..
Sen verkar ändå skorsten behöva fixas med slang som du redan köpt.. :D

Använd samma kanal som nu..

Det kommer bli fint då nya slangen är på plats iaf.. :wink:
Skorsten kommer som sagt att torka upp..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
n_wolle
Ungskog

Inlägg av n_wolle »

Nej, blev lite ledsen i ögat då jag fick detta som julklapp.... Åandrasidan så ska det bli skönt att ha det gjort och veta att det är ordentligt ett tag framöver.

Imorgon (idag fast på förmiddagen :) ) så kommer jag att installera insatsröret. Ska fotografera lite under jobbet och återkommer då det hela är gjort!

Tack hittills för all information!

/Niclas
Skriv svar