byte av pellets systeml

Skriv svar
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

byte av pellets systeml

Inlägg av Fredrik1976 »

är det någon som har några rekomendationer, jag är så less på det jag har, jag har en kombi panna nibe E20 och en ecotec A3 brännare det det har bara stulat sedan jag köpte det begat, för 3 år sedan, sakerna är från 1997 varje gång vi reser bort så strular fanskapet, det går inte att lite på.
skulle behöva en acktank och vatten tank, vattnet räcker inte riktigt då vi badar.
så! vad ska man ha? jag vill ha så lite underhåll som möjligt. men gärna att man kan kolla om den funkar online, tex.
villan är på 250 kvm. pelletsförådet funkar halvdant det också! måste gå och skotta ´lite då och då..

vad måste jag lägga ut i pengar?

mvh Fredrik
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

..Biomatic+20...behövs ingen acctank till den :wink:
55000 kr med chans för prutning...Sota 1ggr varann månad ...beroende på förbrukn ...
Online brännare ,,,
http://www.ariterm.se/14_Pelletsbrannare

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

Inlägg av Fredrik1976 »

ok! låter ju bra! jag har konto med 30-40 % rabatt på ahlsell. undrar ifall dom säljer det märket..
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
Fredrik1976
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 23 sep, 2006 21:01

Inlägg av Fredrik1976 »

hur kan det inte behövas en actank? och hur gör man på sommaren för att bespara mest. då använder vi bara varmvattnet till kranen.
timmerhus i västerbotten/täfteå 250 kvm
Aritherm biomatic 20+ Brännare: bioquem 20
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

Du kan ju höra med Ahlsell ...hade jag en biomatic skulle jag köra med pellets även på sommaren ..gör det nu också .billig pelle".Och el kostar ju inte gratis nu för tiden heller" ..annars en vanlig elberedare i rätt storlek funkar ju fint..bara för vv...
men som sagt har man en bimatic så kör man så det ryker 8)
Du har en 140 l vv i biomaticen behöver ingen acctank..
mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Inlägg av Zwentomen »

Håller med köp en biomatic 20 + . En av mina förmän har en sån och han hade frågat av sin röris om den behöver någon service 1 ggr i året och svaret blev att om han sotat den regelbundet så finns det inget som han behövs till.....
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Om du köper en Biomatic 20+ så köp även deras shunstyrning, Då stänger shunten när panntempen sjunker till 55° så att endast vv prioriteras .. Räcker inte pelletseffekten till så får man antingen sänka flödet i kran lite el låta elpatron gå in o hjälpa till då har man obegränsat med vv..
I värsta fall om du behöver mycket vv ofta så finns pannan i 30 kW utförande oxå men den kostar 60000:- prutat o klart men de ä lite överdrivet kanske för att fylla badet nån gång/vecka, Lättare/billigare att inte ha kranen fullt öppen då..

Vet inte om Ahlsell kan fixa fram pannan men o andra sidan så ska den gå pluta ner 10-15% ändå, Är inte så mycket mer att göra i pris även om du kan ta den från grossist vet jag då jag köpte grejerna av en kompis som är distriktschef på dahl..

Biomatic 20+ har spaksotning standard nu, Askkomprimering på asklådan som rymmer 50 liter, Ny drivning med kedjedrift, Lätt att justera in antingen jag guidar dej via mail el så kommer ja förbi Täfteå nån dag då det inte är mer än ca 3 mil från mej med Co2 mätaren.. :wink:
Du kan köpa till onlinestyrning till den om du vill men det finns andra möjligheter oxå, Den har ju 9 kW elpatron som backup oxå..

För vv på sommaren måste man kolla vad som blir billigast, Plugga rökröret o köra elpatron el ändra från underhållsglöd till eltändning så pannan startar vid t.ex 55° o kör upp den till 85° då brukar den bara behöva ca 1 start/dygn vid normal användning..

Du lär inte bli besviken på den pannan iaf.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar