Hej och god fortsättning på er alla. Jag har några små undringar angående det här med utomhusgivare och motordriven shunt. Vari ligger besparingen gentimot om jag ständigt shuntar ut t.ex. 40* vatten och ställer termostaterna så att jag får önskad temp. ( t.ex. 20* ) i resp. rum.
Skulle vara kul att höra några kloka tankar om detta. Det finns så mycket härlig kunskap här på forumet så det är suveränt att gå in och läsa och förkovra sig.
Mvh Conny
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
Vid att shunta ut "precis" så mycket värme som behövs kan förlusten i rören som bär värmen dit den behövs (elementen) minimeras.
I mitt fall är det skitsnack då alla mina rör ligger så att värmen kommer huset till godo men i andra fall kan de ligga ställen som suger värme utan att ge något "tillbaka" och i de fall kan en shuntstyrning vara bra.
Dessutom är termostatventiler inte med absolut reglering så rumstemperaturen ändrar sig faktisk lite med varierande framledningstemperatur vid konstant utomhustemperatur, alltså ger en shuntstyrning lite bättre värmekomfort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hej o tack för svaret. Om jag har förstått rätt så är det i första hand ev. värmeförluster vid onödigt hög framledningstemp. som man bör undvika. Jag shuntar idag ut 40* vatten och har mina termostater inställda på läge mellan 3-4. Kanske vore det mer ekonomiskt att ställa termostaterna på maxläge och shunta ut lite lägre temp. T.ex. 35* om det räcker för att få önskad temp. i mina rum..?
Ivabo Villa S1 i en CTC TOTAL -82 sedan hösten -06. 1 1/2 plans villa på 115 m2 byggd 1930. Träpanel och 2-glas fönster.
På ett tidpunkt kommer man till att man förvisso KAN spara lite men att det är så lite att det är nästan likgiltigt.
Men ja, du ville få lite lägre förbruk på det vis men jag är ganska övertygad att det ville vara svårt att märka minskningen.
Har man shuntstyrning är det ju oftast så att man "ska" ha fullt öppet i alla element, sedan ställer man styrningen så att man får rätt inomhustemperatur och stryper i de rum där det blir för varmt, när allt är väl avvägt fungerar det "perfekt".
I ditt fall, där du (som jag) har termostatventil på varje element ska du ställa det så att temperaturen på det framledde vatten nätt och jämt är hög nog till att hålla värmen i det kallaste rummet med ventilen fullt öppet, sedan ska resten ställas till "lagom" nivå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
men du har ett litet problem...sjunker tempen i din tank så bör du schunta ut mer vatten för att bibehålla samma temp i kåken...
motorschunten gör detta helt automatiskt å precis rätt mängd
gör du det ????
fattar inte att folk inte köper motorchunt omg,bättre inneklimat,mindre vedåtgång mm mm.
den tjänar igen sig första året....