Jag har för ett tag sen installerat en pelletsbrännare här hemma och har lite funderingar.. Det verkar nämligen som att det går åt lite väl mycket pellets för mig.
Brännaren är en ca 10 år gammal Janfire Flex och pannan en Albin vedpanna från 80-talet, Villacombi 720F heter den. Och så en egentillverkad lucka för att få dom att passa ihop.
Huset är inte från igår, det är ett 50-tals hus med 2-glas fönstrar. Ca 120 kvm och ett uppvärmd rum i källaren. Inte superdålig isolerat men det är ju inte det senaste kan man säga.
Det jag söker svar på först är väl egentligen om min förbrukning är onormal hög eller om den är ganska normal.. Och om den är onormal så kan man kanske börja forska vidare...
Iaf den första veckan jag körde med pellets gick det åt 40 kg per dag! Medeltempen under den veckan var 11 minus. Nu var jag iofs glad att allt fungerade öht, men efter den där veckan installerade jag en dragbegränsare och ställde den som det står specificerat i papprena på brännaren.
Nästa veckan hade det iaf gått åt 38 kg/dag men nu med en medeltemp på 15 minusgrader. Det blev iaf en förbättring med begränsaren, gick åt mindre med kallare temperaturer..
Och nu den senaste påfyllningen har det gått 25 kg/dag med en medeltemp på 6 minus.
Jag tycker att det är mycket, men jag hör gärna vad ni tycker innan jag börjar felsöka fel som inte finns