Koppla 2 tankar till kombipanna
-
- Prima virke
-
- Prima virke
Jag har inte satt in nån luftare ännu. Har bara dragit fram ett 12mm's rör till en ventil från toppen av tankarna. Tänkte lufta manuellt i början så får jag se sedan. Jag har aldrig pysslat med detta förut så jag hoppas att jag har kopplat rätt

Nibe Alpha Combi med 2x500L acc-tank som eldas med ved.
-
- Prima virke
Tack ska ni ha
Jag blev hyffsat nöjd med resultatet. Alla mina lödningar höll för "provtryckningen". Jag körde upp systemet till 1,5bar för att kolla att säkerhetsventilerna fungerade som dom skulle och det gjorde dom. Enda ställena det läckte lite på var anslutningarna till laddomaten. Stod att man inte fick använda lin där så jag körde med tejp, och det fungerade ju inte såklart. Men det var bara att plocka isär och "fuska" med lin så vart det tätt.
Har inte fått skorstenen ännu så jag har bara provat att köra upp pannan i 80 grader med elpatron för att se om laddpumpen startade, och det gjorde den. Men den stannade ganska omgående igen då panntempen sjönk drastiskt

Jag blev hyffsat nöjd med resultatet. Alla mina lödningar höll för "provtryckningen". Jag körde upp systemet till 1,5bar för att kolla att säkerhetsventilerna fungerade som dom skulle och det gjorde dom. Enda ställena det läckte lite på var anslutningarna till laddomaten. Stod att man inte fick använda lin där så jag körde med tejp, och det fungerade ju inte såklart. Men det var bara att plocka isär och "fuska" med lin så vart det tätt.
Har inte fått skorstenen ännu så jag har bara provat att köra upp pannan i 80 grader med elpatron för att se om laddpumpen startade, och det gjorde den. Men den stannade ganska omgående igen då panntempen sjönk drastiskt

-
- Prima virke
-
- Prima virke
Beror lite på hur kallt det är ute. Men säg att det är runt nollan så tar det 4-5 timmar ungefär. Jag räknar med 1 skottkärra ungefär, 65 liter.User81 skrev:Ser fint ut det där..
Hur mycket får du elda för att ladda tankarna fullt med den pannan?